Usuwanie drzew i krzewów
Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody właściciel nieruchomości ma obowiązek złożenia zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa lub krzewów, bądź uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewów.
Obowiązek zgłaszania usunięcia drzewa przez osobę fizyczną
Właściciel nieruchomości, będący osobą fizyczną, który zamierza usunąć drzewo lub krzewy, z nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej, które niezwiązane jest
z prowadzeniem działalności gospodarczej, ma obowiązek zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa lub krzewów. Zgłoszenie musi zawierać:
- imię i nazwisko zgłaszającego,
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo lub krzewy mają zostać usunięte,
- rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa lub krzewów na nieruchomości.
Zgłoszenie można dostarczyć osobiście lub drogą pocztową do siedziby Urzędu Miejskiego w Skoczowie (poniżej druk zgłoszenia).
Procedura administracyjna po dokonaniu zgłoszenia
W terminie 21 dni urząd przyjmujący zgłoszenie przeprowadzi oględziny przeznaczonego do usunięcia drzewa lub krzewów, podczas których ustalony zostanie gatunek drzewa lub krzewów oraz obwód drzew na wysokości 5 cm lub powierzchnia krzewów. Z oględzin sporządzany będzie protokół. W terminie 14 dni od daty dokonania oględzin organ przyjmujący zgłoszenie, może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw co do zamiaru usunięcia drzewa. Wydanie decyzji
o sprzeciwie stanowić będzie podstawę dla osoby fizycznej do wystąpienia
z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa (należy wtedy złożyć do urzędu wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa i uzyskać stosowną decyzję).
Czas obowiązywania zgłoszenia
Zgodnie z regulacjami zgłoszone drzewo usunąć można jedynie w terminie
6 miesięcy od dnia przeprowadzenia oględzin. Jeżeli w tym terminie drzewo nie zostanie usunięte jego wycinka będzie możliwa dopiero po dokonaniu powtórnego zgłoszenia.
Ograniczenia związane z wycięciem drzewa po zgłoszeniu
Jeżeli w terminie 5 lat od daty dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpi
o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek
z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło drzewo usunięte na podstawie zgłoszenia, wówczas na właściciela nieruchomości nałożony zostanie obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Procedury dotyczące innych podmiotów (firmy)
W przypadku wszystkich innych podmiotów, a także osób fizycznych usuwających drzewo lub krzewy, w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, należy uzyskać zezwolenie na ich usunięcie. Uzależnione to jest od obwodu pnia mierzonego na wysokości 5 cm od gruntu. Wycinka drzewa, którego obwody pni na wysokości 5 cm przekracza:
- 80 cm w przypadku: topól, wierzb, klonów jesionolistnych, klonów srebrzystych,
- 65 cm w przypadku kasztanowców zwyczajnych, robinii akacjowych, platanów klonolistnych,
- 50 cm w przypadku pozostałych drzew (nie owocowych),
podlega uzyskaniu stosownej decyzji zezwalającej na wycięcie drzewa, wydawanej przez burmistrza.
Wniosek można dostarczyć osobiście lub drogą pocztową do siedziby Urzędu Miejskiego w Skoczowie (poniżej druk wniosku).
Stawki opłat za wycinkę
Stawki opłat za usunięcie drzewa określone są w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek za usunięcie drzew lub krzewów.
Administracyjne kary pieniężne
Zgodnie z nowelizacją ustawy, usunięcie drzew:
- bez stosownego zgłoszenia,
- przed dokonaniem oględzin przez organ,
- przed upływem terminu na zgłoszenie przez organ sprzeciwu,
- w przypadku sprzeciwu organu,
- bez wymaganego zezwolenia,
skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.
Wyłączenia ze stosowania ustawy o ochronie przyrody
Ustawy o ochronie przyrody nie stosuje się między innymi do (nie jest wymagane złożenie zgłoszenia, bądź uzyskanie zezwolenia):
1. Krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
2. Drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm od podłoża nie przekracza:
a) 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew;
3. Drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do
użytkowania rolniczego;
4. Drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach,
5. Drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie
nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków (w tym przypadku
właściwe zgłoszenie, bądź wniosek należy złoży do wojewódzkiego konserwatora zabytków),
6. Drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:
a) jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,
b) inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewo lub krzewy stanowią złom lub wywrot.
Poniżej druki zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa lub krzewów oraz wniosku
o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewów.