Informujemy, iż od dnia 25 stycznia 2022 r. nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie będą udzielane tylko i wyłącznie z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (telefonicznie, mailowo, za pośrednictwem komunikatorów internetowych).
Tym samym, celem zapewnienia bezpieczeństwa zarówno osobom korzystającym z pomocy, jak i osobom udzielającym pomocy prawnej, do odwołania nie będzie realizowane bezpośrednie udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w punktach na terenie Powiatu Cieszyńskiego.
Aby skorzystać z pomocy udzielanej z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość należy zarejestrować się pod numerem telefonu 33 47 77 239 lub pod linkiem.
W wyznaczonym terminie i uzgodnionej podczas rejestracji formie skontaktuje się z Państwem prawnik.
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA, NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE I NIEODPŁATNA MEDIACJA W POWIECIE CIESZYŃSKIM
Zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 roku o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, w Powiecie Cieszyńskim są udzielane nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i nieodpłatna mediacja.
Pomoc jest udzielana jest w gminach Wisła, Istebna, Goleszów, Brenna, Skoczów, Zebrzydowice, Chybie, Hażlach (w Pogwizdowie i w Hażlachu) i Cieszyn w pomieszczeniach nieodpłatnie udostępnionych na ten cel przez samorządy gminne i Starostwo Powiatowe w Cieszynie.
OSOBY UPRAWNIONE
Uprawnionymi do korzystania z pomocy są osoby fizyczne, które nie są w stanie ponieść kosztów za odpłatne usługi prawnicze (w tym również osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku).
REJESTRACJA
W celu uzyskania pomocy w punktach należy dokonać wcześniejszej rejestracji pod wskazanym przez Starostę nr tel. (33) 4777 239 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30) bądź elektronicznie pod LINKIEM
Kobiecie, która jest w ciąży udzielanie pomocy prawnej odbywa się poza kolejnością.
Do dokonania rejestracji niezbędne jest podanie:
- inicjałów osoby uprawnionej,
- nr telefonu osoby uprawnionej,
- preferowanej daty i godziny wizyty
- adresu w przypadku porad udzielanych poza punktem osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową i trudnościami w komunikowaniu się.
Wskazanie przez osobę uprawnioną numeru telefonu, wiąże się z potrzebą kontaktu w przypadku wystąpienia sytuacji losowej, wskutek której konieczne byłoby przełożenie planowanej wizyty lub w przypadku udzielenia pomocy prawnej za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
W przypadku zamiaru odwołania lub przełożenia terminu wizyty w punkcie pomocy prawnej, osoba uprawniona zobowiązana jest do telefonicznego powiadomienia pracownika Starostwa pod nr telefonu (33) 4777 239.
Godzina wizyty w punkcie pomocy prawnej, wskazana podczas telefonicznej rejestracji, jest orientacyjna i może ulec zmianie.
Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania pomocy, o czym zadecyduje osoba udzielająca pomocy prawnej.
LISTA JEDNOSTEK NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA
Zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej Starosta Cieszyński sporządza i aktualizuje listę jednostek nieodpłatnego poradnictwa dostępnego dla mieszkańców Powiatu Cieszyńskiego.
W przypadku stwierdzenia przez prawnika udzielającego pomocy prawnej, iż przedstawiony przez osobę uprawnioną problem nie wyłącznie charakteru prawnego, wówczas oferta danej jednostki nieodpłatnego poradnictwa może zostać przekazana osobie uprawnionej.
Aktualny plik listy jednostek nieodpłatnego poradnictwa można pobrać pod linkiem:
Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa
DYŻURY SPECJALISTYCZNE
Istnieje możliwość skorzystania (za pomocą środków porozumiewania się na odległość) z dyżurów specjalistycznych uruchomionych na terenie całego kraju. Ministerstwo Sprawiedliwości udostępnia ogólnokrajową listę dyżurów specjalistycznych umożliwiających osobom fizycznym uzyskanie pomocy prawnej lub porady obywatelskiej niezależnie od miejsca zamieszkania. Aktualna lista dyżurów specjalistycznych znajduje się tutaj
- Pomoc prawna udzielana osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającym innych osób w ciągu ostatniego roku jest pomocą de minimis.
- Podmiot ubiegający się o pomoc prawną przed uzyskaniem pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy, powinien przedstawić:
a) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis i zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych
lub oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
b) informacje niezbędne do udzielenia pomocy, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2020 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. - Po złożeniu wyżej wymienionych dokumentów należy dokonać rejestracji telefonicznej 33 4777 239 lub elektronicznej.
- Po udzielonej pomocy beneficjentowi zostanie wydane zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis.
Pouczenia:
1. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej pomoc publiczna jest monitorowana. Monitorowanie pomocy publicznej obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości, oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
2. Zgodnie z art. 11 a ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, fakt udzielenia pomocy jest upubliczniany przez udostępnienie wymaganych danych na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
OPINIE
Osoby uprawnione mogą przekazywać Staroście opinie o udzielonej pomocy:
- umieszczając je w urnie znajdującej się w punkcie lub
- telefonicznie pod nr telefonu (33) 4777 239 lub
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej na adres mailowy wo@powiat.cieszyn.pl lub
- listownie (Starostwo Powiatowe w Cieszynie, ul. Bobrecka 29, 43-400 Cieszyn).
Wykaz lokali, w których udzielana jest nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i nieodpłatna mediacja na terenie Powiatu Cieszyńskiego wraz z informacją kto świadczy pomoc oraz godzinami otwarcia punktów znajduje się w harmonogramie.
W Skoczowie funkcjonują dwa punkty świadczące bezpłatne porady prawne w określonym zakresie. Zachęcamy mieszkańców do korzystania z tej formy pomocy.
1. Punkt Porad Prawnych w Skoczowie
ul. Mickiewicza 9 lokal 3
budynek Miejskiego Centrum Kultury oraz Biblioteki Publicznej
RADCA PRAWNY
- Magdalena Maria Kubica (identyfikator: PC/3/1)
- Karolina Ryncarz (identyfikator: PC/3/2)
- Agnieszka Kubica (identyfikator: PC/3/3)
- mediator Jan Gałuszka (identyfikator: PC/3/4)
- Anna Antkowiak (identyfikator: PC/3/5)
Godziny dyżuru:
poniedziałek 800 – 1200
wtorek 800 – 1200
środa 1200 – 1600
czwartek 800 – 1200
piątek 800 –1200
2. Punkt Konsultacyjny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół Interdycyplinarny
ul. Morcinka 18
Godziny otwarcia: po ustaleniu telefonicznym pod nr. tel. 33 853 38 54 wew. 154 w godzinach pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie.
Punkt prowadzi poradnictwo prawne w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, profilaktyki uzależnień, narkomanii, a także konsultacje psychologiczne.