Od 2015 roku w gminie Skoczów przyznawane są tytuły Zasłużonych dla miasta i sołectw gminy. Otrzymują je osoby, które bezinteresownie angażują się w działania dla swojej lokalnej społeczności. To symboliczne podziękowanie za wkład w dbanie o dobro miejscowości i jej mieszkańców oraz wkład w jej rozwój. Uchwała w sprawie przyznania tytułów podejmowana jest na sesji Rady Miejskiej Skoczowa, a statuetki wręczane są podczas uroczystej Gali Zasłużonych.
Do 31 marca każdego roku w Biurze Podawczym Urzędu Miejskiego w Skoczowie można składać wnioski „Zasłużony/a dla miasta/sołectwa”. Tytuły przysługują mieszkańcom lub osobom (również małżeństwom) pochodzącym z gminy Skoczów, a także działającym na rzecz miasta i sołectw. Do składania wniosków uprawnieni są m.in.: organy gminy (Burmistrz Miasta Skoczowa, Rada Miejska Skoczowa), jednostki organizacyjne i pomocnicze gminy (np. sołectwo i osiedle), organizacje społeczne i stowarzyszenia działające na terenie gminy oraz mieszkańcy gminy (co najmniej 25 pełnoletnich osób może zgłosić jednego kandydata).
Wniosek o nadanie tytułu oraz regulamin dostępne są również w Wydziale Promocji Urzędu Miejskiego w Skoczowie, Rynek 18.