Informator Samorządowy „Wieści Skoczowskie”, nr 4, Kwiecień 2020
INWESTYCJE W TRAKCIE REALIZACJI
W 2020 roku gmina Skoczów realizuje wiele kluczowych inwestycji. Część z nich to długo oczekiwane zadania drogowe, które mogą być realizowane dopiero dzięki wsparciu rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Pozostałe to zadania istotne głównie z punktu widzenia atrakcji, które gmina może zaoferować zarówno mieszkańcom, jak i turystom.
Warto wspomnieć, że w budżecie na rok 2020 całkowita wartość zadań inwestycyjnych to aż 35 mln zł. Informujemy o tym, jak utrudnienia związane z epidemią koronawirusa wpływają na harmonogramy prac najważniejszych zadań.
[Fotografia z archiwum BPI.]
Niech Zmartwychwstanie Pańskie, które niesie odrodzenie duchowe napełnia wszystkich nas spokojem i wiarą.
Niech da siłę w pokonywaniu trudności i pozwoli z nadzieją i miłością patrzeć w przyszłość.
Spokojnych, rodzinnych, spędzonych w zdrowiu Świąt Wielkanocnych oraz Błogosławieństwa Bożego życzą Przewodniczący Rady Miejskiej Skoczowa, Rajmund Dedio, Burmistrz Miasta Skoczowa, Mirosław Sitko, oraz Sołtysi Sołectw Gminy Skoczów
JAK PRACUJĄ SZKOŁY W CZASIE PANDEMII?
Czas pandemii koronawirusa to czas bardzo trudny i niepewny. Martwimy się nie tylko o nasze zdrowie i życie, ale też o wiele innych rzeczy. Wśród nich jedną z najważniejszych jest edukacja naszych dzieci.
Jak pracują szkoły, żłobek i przedszkola podczas epidemii? Czy wywiązują się ze swoich zadań i realizują podstawę programową? Na czym polega edukacja zdalna? Na te i wiele innych pytań odpowiadają dyrektorzy placówek oświatowych gminy Skoczów w raporcie zamieszczonym na łamach „Wieści Skoczowskich”.
SKOCZÓW ZAKUPIŁ NAMIOT PNEUMATYCZNY
W związku z ogłoszeniem 20 marca 2020 r. stanu epidemii na terenie całego kraju, Urząd Miejski w Skoczowie, po konsultacji z Komendantem Miejsko-Gminnego Związku OSP RP, zdecydował o zakupie specjalnego namiotu pneumatycznego.
Jednostka OSP w Skoczowie, zgodnie z decyzją Komendanta PSP, ma tryb kwatermistrzowski, a co za tym idzie – musi posiadać odpowiedni sprzęt i narzędzia. Wyposażona jest w mały namiot sztabowy, łóżka polowe, koce, poduszki, nagrzewnice i oświetlenie.
Aby jednak możliwe najlepiej przygotować się do działań związanych z zabezpieczeniem gminy przed pandemią koronawirusa, zdecydowano o zakupie nowego, profesjonalnego namiotu. Będzie on mógł być wykorzystany na zorganizowanie, w razie konieczności, punktów kontroli sanitarnej. Można będzie w nim również stworzyć stanowisko kierowania w sytuacji kryzysowej lub może zostać użyty podczas organizowania miejsca kwarantanny zbiorowej.
Namiot zdeponowany jest w jednostce OSP w Skoczowie i służył będzie jako zabezpieczenie dla sztabu Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Bogate wyposażenie namiotu pozwala na korzystanie z niego w wielu sytuacjach, nie tylko podczas walki z koronawirusem. Będzie również przydatne np. podczas zabezpieczenia przeciwpowodziowego.
– Ten namiot daje nam nowe możliwości, np. przygotowanie się do odpowiedniego zabezpieczenia zaplecza dla obsługi medycznej, ale będzie także przydatny, kiedy epidemia koronawirusa minie. Będzie wykorzystywany do szkoleń, wydarzeń plenerowych czy zawodów. Tak jak podczas ostatnich Zimowych Mistrzostw Ratowniczych w lutym, kiedy udostępniliśmy to, co mieliśmy, czyli mniejszy namiot – dodaje Roman Kohut, Komendant Miejsko-Gminnego Związku OSP RP.
Zakupiony namiot pneumatyczny ma powierzchnię 38 m2. Jest dwustronnie powleczony kauczukiem chloroprenowym i wyposażony w przegrodę poprzeczną i wzdłużną. W komplecie znajdują się: sprężarka służąca do pompowania namiotu, oświetlenie typu LED, nagrzewnica olejowa, specjalny tunel służący do rozprowadzania powietrza, 6 stołów oraz 10 taboretów polowych. Koszt zakupu wyniósł 45 tys. zł, a wykorzystane środki pochodziły z rezerwy kryzysowej.
Tekst: BPI/SO
UWAGA! NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ PODCZAS EPIDEMII KORONAWIRUSA!
Przestrzegamy! W ostatnim czasie, w związku z pojawieniem się choroby zakaźnej COVID-19, służby bezpieczeństwa odnotowują coraz więcej różnego rodzaju oszustw. Przestępcy wykorzystują strach związany z pandemią, stosując próby wyłudzania danych osobowych i pieniędzy. Pojawiają się zgłoszenia o fałszywych telefonach, stronach internetowych, mailach, zbiórkach pieniędzy, próbach sprzedaży cudownych amuletów czy herbatek na koronawirusa oraz próbach dokonania kradzieży poprzez podszywanie się pod różne służby – sanitarne czy żołnierzy WOT.
Oszuści tworzą fałszywe strony internetowe, platformy handlu elektronicznego, konta społecznościowe i e-maile, za pośrednictwem których oferują sprzedaż masek ochronnych. Mogą posługiwać się przy tym nazwami znanych firm, które mają swoje siedziby w Europie. Ofiary oszustów proszone są o dokonanie płatności z góry za pomocą przelewów bankowych, zazwyczaj na konta bankowe w krajach europejskich (np. w Niemczech, Holandii, Hiszpanii i Portugalii). Maski ostatecznie nie są dostarczane, a oszuści pozostają poza zasięgiem i usuwają nagle witryny. Ofiary w niektórych przypadkach były również proszone o osobisty odbiór płatnych masek z różnych klinik, w których ich nie otrzymywały.
Innym przykładem są oszustwa telefoniczne. Sprawcy kontaktują się z osobami starszymi przez telefon podszywając się pod krewnego, który obecnie przebywa szpitalu z powodu zakażenia koronawirusem. Zdarzało się, że ofiary otrzymywały również drugie wezwanie od rzekomego lekarza, dyrektora szpitala w celu potwierdzenia leczenia. Ofiary słyszały od oszustów, że zaszła konieczność niezwłocznego pokrycia kosztów leczenia poprzez zdeponowanie pieniędzy lub przekazanie gotówki lub innych kosztowności osobom podszywających się pod przedstawicieli szpitala, którzy pojawią się pod adresem ofiary.
Pojawiają się również telefony od rzekomych urzędników służb zdrowia, w których proszą o podanie danych osobowych (m.in. danych bankowych), by przeprowadzić identyfikację osób, które miały bliski kontakt z zarażonymi osobami po wybuchu choroby. Prawdziwi urzędnicy nie proszą o podanie danych bankowych oraz dokonanie płatności w celu rzekomej weryfikacji!
W ostatnim czasie zaobserwowano przypadki wyłudzenia danych za pomocą korespondencji pisemnej lub wiadomości e-mail związanych z COVID-19. W tych wiadomościach przestępcy zachęcają do otwarcia linków i dokumentów, które zawierają informacje, rzekomo pochodzące od Światowej Organizacji Zdrowia, o tym, jak chronić się przed rozprzestrzenianiem koronawirusa oraz zalecenia dotyczące działania przeciwko pandemii. Po otwarciu takich linków odbiorca proszony jest o zalogowanie się przy użyciu swojego adresu e-mail i hasła. To otwiera drogę do instalowania złośliwego oprogramowania na urządzeniu odbiorcy. Następnie oszuści kradną pieniądze lub poufne informację.
Pojawiły się także doniesienia o ludziach, którzy ubrani w kombinezony wchodzą do mieszkań pod pretekstem dezynfekcji. To może być próba kradzieży cennych rzeczy i pieniędzy. Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie odwiedzają prywatnych mieszkań w celu ich dezynfekcji. Pracownicy, którzy mają kontakt osobisty z innymi osobami, powinni się wylegitymować legitymacją służbową. Nie są oni ubrani w uniformy ani inny strój służbowy.
O każdym takich przypadku, który może być próbą wyłudzenia pieniędzy lub danych osobowych, informujmy policję! Kontakt telefoniczny z Komisariatem Policji w Skoczowie:
.
Tekst: BPI
CHCESZ POMÓC? ZGŁOŚ SIĘ DO LOKALNEGO PUNKTU WOLONTARIATU!
W tym trudnym dla nas wszystkich czasie szczególne wsparcie potrzebne jest osobom starszym, samotnym i niepełnosprawnym, które obawiają się wyjść z domu. Część osób potrzebuje pomocy w zrobieniu zakupów czy wyprowadzeniu psa na spacer. Wszystkie osoby, które dysponują czasem oraz chęcią pomocy, prosimy o kontakt z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Skoczowie pod numerem telefonu: .
DZIŚ NAJWIĘCEJ ZALEŻY OD NAS – RODZICÓW
Szanowni Rodzice, zazwyczaj burmistrz lub ja wypowiadamy się na tej stronie w różnych bieżących sprawach, informując Was, jak pracujemy na co dzień, jakie są nasze sukcesy czy obawy, lub pisząc o tym, co wymaga osobistego wyjaśnienia. Tym razem zwracam się do Was dosyć nietypowo. Wprawdzie piszę o sprawach najwyższej wagi – bo los naszych dzieci jest dla nas, rodziców, sprawą najistotniejszą – ale dziś zwracam się do Was właśnie jako rodzic czwórki dzieci w wieku przedszkolnym.
W normalnym czasie każdy z nas ma codzienny świat zwykłych, choć ważnych rzeczy i spraw. Każdy z nas ma różne, ukształtowane przez lata role w rodzinie i własne obowiązki. My – rodzice – pracujemy, nasze dzieci uczęszczają do szkół lub przedszkoli, część z nich korzysta z różnych dodatkowych zajęć pozalekcyjnych. Oprócz nas nad rozwojem naszego dziecka codziennie pracuje cały sztab ludzi, których pracę widzimy tak naprawdę dopiero teraz, gdy z powodu epidemii część tej pracy wykonujemy sami. W czasie normalnej nauki przedszkolnej nad rozwojem umiejętności naszych dzieci czuwa co najmniej jeden nauczyciel, w pewnym zakresie często dodatkowo pomoc nauczyciela, pedagog, czasami logopeda, a nawet intendentka. Do tego bieżący nadzór pedagogiczny sprawuje dyrektor przedszkola. Można powiedzieć, że nad rozwojem naszego dziecka w wieku przedszkolnym czuwa poza nami jeszcze od 3 do 6 osób – i to specjalistów w zakresie prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, którzy są z naszym dzieckiem w codziennym i bezpośrednim kontakcie. Zgodnie z podstawą programową, specjaliści ci pracują z uczniami przedszkoli 20 godzin tygodniowo – czyli średnio 4 godziny dziennie w ramach samej podstawy programowej. Do tego dochodzą zajęcia dodatkowe.
Jeszcze więcej osób pracuje z naszym dzieckiem w bezpośrednim, codziennym kontakcie w szkole. Uczeń klasy IV realizuje naukę na 11 przedmiotach – a więc modelowo zajmuje się jego kształceniem 11 lub więcej specjalistów, z którymi widzi się każdego tygodnia, a z częścią z nich codziennie. Wymiar zajęć szkolnych ucznia klasy IV to 25 godzin tygodniowo, czyli 5 godzin dziennie. Oczywiście liczba przedmiotów zwiększa się w kolejnych klasach. W klasie VIII 14 przedmiotów realizowanych jest podczas 31-33 godzin kontaktu nauczycieli z uczniem tygodniowo. Do tego dochodzi opieka pedagoga, psychologa, ewentualnie logopedy, dodatkowe zajęcia. Oczywiście ta praca rozłożona jest na wiele osób zaangażowanych w proces codziennego nauczania naszych dzieci, ale trzeba przyznać, że cała ta praca zespołu ludzi skupia się na naszych dzieciach w czasie, kiedy my jesteśmy w pracy.
W Skoczowie łącznie zatrudnionych jest 380 nauczycieli nauczających na co dzień 3240 uczniów. Większość ciężaru pracy nad nauką i rozwojem naszych dzieci realizowana jest zatem w szkole, czy w przedszkolu. Teraz jednak sytuacja zmieniła się. Już od ponad dwóch tygodni zajęcia nie są prowadzone w budynkach szkół i przedszkoli. Zgodnie z rozporządzeniami ministra edukacji narodowej nauka realizowana jest zdalnie. Nauczyciele starają się wykorzystywać pełnię swoich umiejętności, w tym kompetencji w zakresie tzw. technologii informacyjnych do tego, aby zajęcia prowadzone zdalnie miały jak najbardziej ciekawą, angażującą ucznia formę. Dyrektorzy pełnią nadzór pedagogiczny, na bieżąco monitorując pracę nauczycieli – w tym będąc członkami grup roboczych, w których realizowana jest praca z uczniami. Miejski Zarząd Oświaty stale wspiera dyrektorów w zakresie interpretacji nowych przepisów, angażuje się w proces szkolenia nauczycieli, zorganizował możliwość korzystania z platformy do e-zadań Nuadu dla szkoły w Ochabach i w Pogórzu (w pozostałych naszych szkołach program funkcjonuje). Złożyliśmy też wniosek o dofinansowanie zakupu nowych 32 laptopów dla uczniów i nauczycieli na kwotę 80 tysięcy złotych, aby móc użyczać komputerów m.in. tym dzieciom, które nie mają w domu komputera umożliwiającego naukę zdalną. Jesteśmy w stałym kontakcie z dyrektorami, odpowiadamy na ich pytania, doradzamy, spotykamy się na telekonferencjach, omawiając wszelkie problemy. Najnowszą naszą inicjatywą jest ankietowanie rodziców w zakresie funkcjonowania zdalnej nauki. Wszystko to po to, aby uczniowie jak najmniej stracili z powodu braku zajęć w szkole.
Drodzy Rodzice, stan epidemii trwa i póki co – będzie trwać nadal. To, ile czasu tak będzie, tak naprawdę w największej mierze zależy od nas samych, od naszej odpowiedzialności. Jako nadzorujący skoczowską oświatę, ale i jako rodzic, chcę wyrazić Wam ogromne wyrazy uznania i szacunku za to, co robicie dla dzieci. Jestem pełen podziwu, że w tym trudnym dla nas wszystkich okresie potraficie dzielić czas między własną pracę, normalne obowiązki domowe i pomoc dzieciom w nauce. Przypadki, w których rodzice nie angażują się w pomoc swoim dzieciom w nauce, należą na szczęście do nielicznych wyjątków. Niemniej jednak podkreślam, że choć nauczyciele również starają się robić dla naszych dzieci bardzo wiele, to nie mają możliwości zrealizowania w kontakcie z uczniem tylu godzin, ile przepracowaliby z nim w normalnych okolicznościach. Zatem to, jak wiele zaległości będzie do nadrobienia i jak psychika naszych dzieci zniesie czas rozłąki ze szkołą oraz rówieśnikami, w bardzo dużej mierze zależy od nas – rodziców. Wytrzymajmy ten trudny czas, a potem obyśmy wspominali go po prostu jako spędzony w zdrowiu i z najbliższą rodziną.
Życzę Wam zdrowia oraz wytrwałości.
Andrzej Bubnicki
Zastępca burmistrza Skoczowa
Z PRAC RADY MIEJSKIEJ SKOCZOWA...
Na 18 marca 2020 r. została zwołana XV sesja Rady Miejskiej Skoczowa VIII kadencji. Z powodu stanu zagrożenia epidemicznego, który obowiązywał w tym czasie w całym kraju, obrady sesji przeniesiono do Teatru Elektrycznego. Zachowano szczególne zasady bezpieczeństwa – radni siedzieli oddaleni o kilka miejsc od siebie. Tak samo jak w przypadku obrad na sali sesyjnej, sesja z Teatru Elektrycznego była transmitowana online.
Sesja rozpoczęła się od informacji burmistrza Mirosława Sitko w sprawie działań podjętych przez urząd miejski i jednostki podległe, mających na celu zapobieganie rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS CoV-2 w gminie Skoczów. Głos zabrała również Edyta Godziek – dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie i przedstawiła działania podjęte przez OPS w celu zabezpieczenia podopiecznych ośrodka.
By maksymalnie skrócić czas trwania sesji, z porządku obrad wykreślono sprawozdanie z działalności Biblioteki Publicznej za rok 2019.
Podjęto uchwałę w sprawie wprowadzenia systemu teleopieki dla mieszkańców gminy Skoczów, która daje Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Skoczowie możliwość zakupu specjalnego sprzętu monitorującego seniorów lub osoby chore, niepełnosprawne i rozszerzenia już prowadzonego programu pomocowego. Podjęto uchwałę w sprawie przeniesienia wyborów Przewodniczącego Zarządu Osiedla „Górny Bór” oraz Zarządu Osiedla „Górny Bór” z uwagi na zagrożenie epidemiczne spowodowane rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Podjęta została również uchwała zatwierdzająca zarządzenie burmistrza miasta w sprawie zawieszenia poboru opłat w strefie płatnego parkowania w centrum Skoczowa. Kolejna sesja Rady Miejskiej Skoczowa zaplanowana jest na 6 maja 2020 r.
Tekst: BPI
INWESTYCJE W TRAKCIE REALIZACJI
W większości przypadków prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Między innymi trwa „Kompleksowa termomodernizacja budynków na stadionie miejskim w Skoczowie”. 26 marca wykonawca złożył pismo o utrudnieniach w realizacji robót występujących w związku z epidemią koronawirusa. Poinformował o wydłużonych terminach dostaw materiałów oraz o problemach kadrowych wynikających z pandemii. Z tego względu wstrzymano roboty na zewnątrz. Planowo prace miały zakończyć się 30 czerwca 2020 r., lecz wykonawca zawnioskował o wydłużenie terminu o 15 dni.
Bardzo dużą część prac związanych z termomodernizacją już wykonano – m.in.: położono tynki gipsowe i na mokro; wylano chudy beton na sali sportowej; zakończono izolację zewnętrzną fundamentów (stary budynek). Trwają prace elektryczne oraz układanie płytek na ścianach i posadzkach w sanitariatach; montaż instalacji wodno-kanalizacyjnych i klimatyzacji na pierwszym piętrze; montaż węzła w kotłowni.
Realizowana jest przebudowa kamienicy Rynek 3 na Centrum Edukacji Ekologicznej. Prowadzone są roboty związane z wykonaniem instalacji wewnętrznych, tynkowaniem ścian i sufitów, zamontowano stolarkę okienną od strony Rynku, trwa montaż zbrojenia wieńca żelbetowego nad drugim piętrem. Z uwagi na zamknięcie granic z powodu epidemii, na budowie nie pracują brygady z Czech, natomiast wykonawca zapewnił sobie w zastępstwie innych pracowników. Do tej pory wykonawca nie zgłaszał formalnie problemów z terminami realizacji poszczególnych etapów robót. Prace powinny zostać zakończone do 30 września 2020 r.
Aktualnie nie ma zagrożenia dla terminu prac związanych z rozwojem terenów rekreacyjnych na Górnym Borze w ramach zadania powiązanego z powstaniem Centrum Edukacji Ekologicznej. Zgodnie z przedstawionym przez wykonawcę harmonogramem robót, realizację rozpoczęto z końcem marca. Wykonano prace rozbiórkowe oraz wycinkę krzewów. Planowany termin zakończenia robót wyznaczono na 30 września 2020 r.
Cały czas trwają prace związane z inwestycjami drogowymi, które realizowane są przez gminę Skoczów. Do poniedziałku 30 marca wykonano w całości sieć wodociągową oraz połowę sieci kanalizacji deszczowej, przewidzianych w projekcie przebudowy drogi gminnej ul. Kossak-Szatkowskiej w Skoczowie. Wykonano warstwy podbudowy na ulicy Groszówka. Rozpoczęto korytowanie i wykonanie podbudowy z kruszywa na ul. Kossak-Szatkowskiej – od skrzyżowania z ul. Żebroka w kierunku ul. Objazdowej. Wykonawca złożył pismo informujące o możliwości opóźnień w realizacji inwestycji na skutek pandemii koronowirusa. Wskazuje na liczne problemy dotyczące pracowników, podwykonawców oraz dostawców koniecznych materiałów. Wykonawca deklaruje, że ze swojej strony, pomimo trudności, dołoży wszelkich starań, by zrealizować zadanie w terminie.
Trwają prace drogowe na ul. Menniczej i Szkolnej w Skoczowie. Do poniedziałku 30 marca zrealizowano sieć wodociągową. Przygotowano warstwy podbudowy oraz krawężniki na ul. Menniczej w rejonie parkingu. Ponadto na ul. Menniczej dobiegają końca prace przy sieci kanalizacji deszczowej oraz rozpoczęto jej budowę na ul. Szkolnej. Przebudowa sieci elektroenergetycznej jest zaawansowana w 60%. Ze względu na przedłużenie przerwy w zajęciach dla uczniów, podjęto decyzję o zamknięciu ul. Szkolnej na całej długości. Wykonano rozbiórkę nawierzchni jezdni oraz warstw podbudowy, a także ułożono nową podbudowę z kruszywa. Wykonawca deklaruje zakończenie prac w terminie, zaznacza jednak, że na skutek pandemii koronowirusa sytuacja w każdej chwili może się zmienić jeśli pracownicy zachorują, bądź zostaną poddani kwarantannie.
W poniedziałek 30 marca projektant złożył projekt techniczny modernizacji drogi powiatowej (ul. Stalmacha) w Wydziale Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Cieszynie.
Do 30 kwietnia 2020 r. powinien zostać też przygotowany „Projekt budowy oświetlenia ulicznego w Ochabach od ulicy Dębowieckiej do ul. Krzempka”. Według informacji udzielonej przez wykonawcę końcem marca, zadanie to będzie zrealizowane w terminie.
Tekst i zdjęcia: BPI/WIR
SZKOŁY, PRZEDSZKOLA, ŻŁOBEK – JAK PRACUJĄ W CZASIE EPIDEMII?
Drodzy Rodzice, od 16 marca realia kształcenia naszych dzieci w gminnych szkołach i przedszkolach zmieniły się. Wiemy, że nauczanie w trybie zdalnym z pewnością będzie realizowane do 10 kwietnia 2020 r., a jest prawdopodobne, iż w celu zapobiegania epidemii zostanie przedłużone na kolejny okres. Jesteśmy w stałym kontakcie z dyrektorami szkół. Przekazujemy im wiele informacji, odpowiadamy na pytania, realizujemy spotkania w formie wideorozmowy. Jako urzędnik nadzorujący oświatę, ale i jako rodzic, wiem, że to nowa sytuacja, której wszyscy musimy się nauczyć, jednak cieszy mnie bardzo, że w tym trudnym czasie łączy nas wszystkich dobra współpraca. Cieszy mnie też bardzo postawa zdecydowanej większości nauczycieli, którzy zaimponowali mi kreatywnością, jak i bardzo dobrym kontaktem z dziećmi i rodzicami. Chcąc jednak wyjść naprzeciw pojawiającym się pytaniom, poprosiłem dyrektorów o wypełnienie ankiety, w której opiszą najważniejsze dla nas – rodziców, mieszkańców – kwestie. Odpowiedzi publikujemy poniżej.
Andrzej Bubnicki – zastępca burmistrza Skoczowa
PRZEDSZKOLA:
P.o. dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Skoczowie Katarzyna Izdebska:
„Nasze przedszkole realizuje zdalne nauczanie poprzez współpracę z rodzicami podjętą drogą mailową (każda grupa ma swoją prywatną pocztę zarządzaną przez wychowawcę) i dotyczy to również osób prowadzących rewalidację (terapeuta pedagogiczny, terapeuta ręki, logopeda) oraz realizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną (nauczyciel wspomagający, logopeda). Wykorzystujemy aplikację Messenger do indywidualnych kontaktów z dziećmi i rodzicami oraz stronę facebookową przedszkola. Jesteśmy dostępni dla rodziców w wygodnych dla nich porach dnia, ustalonych wcześniej.
Jesteśmy dumni, że udało nam się zorganizować współpracę wszystkich zainteresowanych rodziców, a zwłaszcza, że dzieci wymagające dodatkowego wsparcia otrzymują go od nas nadal. Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby wyremontować plac zabaw. Pan konserwator zdemontował urządzenia zabawowe, nie nadające się już do użytku ze względu na bezpieczeństwo dzieci (spróchniałe elementy drzewa). W najbliższym czasie będziemy przesuwać piaskownicę zgodnie z zaleceniami i usuwać stary piasek. Domki drewniane do zabaw zostaną gruntownie odnowione (wymiana elementów i malowanie). W dwóch salach dokończona została budowa nowych szaf. Niezbędne byłoby również malowanie ogrodzenia od ul. Mickiewicza i jeśli tylko starczy nam na ten cel środków, to również go wykonamy. Panie pracujące w kuchni gruntownie posprzątały kuchnię oraz całe zaplecze kuchenne, natomiast panie woźne wysprzątały i zdezynfekowały sale oraz umyły okna. W najbliższym czasie zajmiemy się przesadzaniem kwiatów na terenie przedszkola oraz sadzeniem kwiatów na terenie placu przedszkolnego. W tym czasie odbył się też wymagany przegląd pieców gazowych. Jesteśmy na etapie przygotowania dokumentacji do możliwej wymiany windy i w tym zakresie dokonujemy niezbędnych ustaleń z oferentami i wykonawcami.
Niepokoi nas, że nie wszyscy rodzice odebrali od nas telefon czy informację sms na temat organizowanego zdalnego nauczania; że dzieci mogą nie mieć dostępu do komputerów, Internetu oraz brak zaangażowania niektórych rodziców.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie organizacji zdalnego nauczania, wypracowania narzędzi do pracy zdalnej, organizuję spotkania Rady Pedagogicznej online w celu wsparcia nauczycieli i ustalenia wspólnych działań na najbliższy okres. Organizuję pracę zespołów d/s ewaluacji wewnętrznej, d/s zmian w statucie. Przeglądam informacje zamieszczane przez nauczycieli na stronie przedszkolnej i Facebooku oraz przesyłane drogą mailową do rodziców. Jestem w stałym kontakcie z każdym z nauczycieli, a raz w tygodniu spotykamy się na konferencji online.
W związku z nauką zdalną, nie otrzymałam od rodziców uwag lub sugestii, natomiast wychowawcy otrzymują od dzieci i rodziców zwrotne maile z pozdrowieniami, podziękowaniami za materiały, pracami dzieci wykonanymi wg sugestii nauczycieli, filmiki z sugerowanych zabaw z dziećmi czy z nagranymi piosenkami śpiewanymi przez dzieci. Często pojawiają się słowa, że tęsknią za przedszkolem.”
Dyrektor Przedszkola Publicznego nr 2 w Skoczowie Bożena Szypuła:
„Nasza placówka realizuje zdalne nauczanie poprzez: stronę internetową www.pp2.mzo.skoczow.pl, portal społecznościowy oraz utworzoną pocztę elektroniczną dla każdej grupy. Jesteśmy dumni, że udało nam się założyć adresy e-mailowe dla każdej grupy i nawiązać kontakt z większością rodziców.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby: wyremontować urządzenia na placu zabaw, gruntownie wysprzątać sale, kuchnię i magazyny, uporządkować ogród przedszkolny, wyprać, wymyć i zdezynfekować zabawki.
Niepokoi nas, że nie udało nam się nawiązać kontaktu ze wszystkimi rodzicami. Niektórzy rodzice nie wykazują zainteresowania działaniami przedszkola i nie odpowiadają na e-maile czy sms-y.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie: ustalania realizowanych treści podstawy programowej (zgodnie z miesięcznym planem pracy dydaktyczno-wychowawczej) oraz doboru propozycji zajęć, materiałów i informacji, które są przekazywane rodzicom.
W związku z nauką zdalną nauczycielki otrzymują od niektórych rodziców podziękowania i słowa uznania. Rodzice przesyłają zdjęcia wykonanych prac i kart pracy, są zadowoleni z uruchomionego kontaktu. Nauczycielki przekazują dyrektorowi informacje, potwierdzające tę współpracę.”
Dyrektor Przedszkola Publicznego nr 3 w Skoczowie Joanna Stekla:
„Kierowane przeze mnie przedszkole realizuje zdalne nauczanie poprzez kontakt z rodzicami za pomocą strony internetowej placówki www.pp3.mzo.skoczow.pl. Tam, w zakładkach «grupy przedszkolne», znajdują się propozycje zabaw i zajęć z dziećmi. Ponadto kontaktujemy się z rodzicami telefonicznie oraz poprzez wiadomości SMS.
Jesteśmy dumni, że udało nam się nie wzbudzić w rodzicach paniki w obecnej bardzo trudnej sytuacji. Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby przewartościować potrzeby ważne i mniej ważne. Ponadto dokonujemy (w okrojonym składzie obsługi) małych remontów i napraw. Woźne piorą i dezynfekują sprzęt i zabawki, porządkują zieleń w ogrodzie przedszkolnym. Dokonano również plewienia na skalniaku przed tarasem. Konserwator wywoził z piaskownic piasek, który wykorzystano do podsypania miejsc wokół urządzeń zabawowych w sektorach. Będzie również dokonana wymiana piasku w piaskownicach. Ponadto konserwator maluje drzwi wewnętrzne do sal przedszkolnych, pooprawia zamki w drzwiach, częściowo wymienia progi na parterze budynku.
Niepokoi nas, że ten stan epidemii nie pozwoli nam w najbliższym czasie na normalne funkcjonowanie placówki. Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie udzielania podpowiedzi i rozwiązań prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik na odległość. W związku z nauką zdalną nie otrzymałam od rodziców uwag, ani sugestii.”
Dyrektor Przedszkola Publicznego nr 4 w Skoczowie z Oddziałami Zamiejscowymi w Międzyświeciu Teresa Ornowska:
„Nasze przedszkole realizuje zdalne nauczanie poprzez kontakt mailowy i telefoniczny z rodzicami, zamknięte grupy na portalach społecznościowych, stronę internetową placówki www.pp4.mzo.skoczow.pl w zakładkach «Grupy». Jesteśmy dumni, że udało nam się zachęcić rodziców do aktywności i skorzystania z naszych propozycji. Bardzo wielu rodziców obecnie bardziej interesuje się, jak bawić się z dzieckiem niż normalnie.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby gruntownie wysprzątać placówkę, zdezynfekować zabawki, leżaki, toalety, wygrabić plac zabaw, uporządkować pomieszczenia gospodarcze, zaplecze, piwnice, dokonać bieżących napraw i drobnych remontów. Niepokoi nas natomiast, że placówka nie posiada na wyposażeniu dla nauczycieli komputerów i kamerek.
Jako dyrektor koordynuję pracę w placówkach, sprawuję nadzór dydaktyczny i współpracuję z nauczycielami, służę radą i pomocą w kwestiach merytorycznych, pomagam rozwiązywać problemy i wątpliwości, staram się tak prowadzić rozmowy i zarządzenia, żeby nie generować stresu i złych emocji. W związku z nauką zdalną nie mam od rodziców ani skarg, ani sugestii czy innych reakcji.”
Dyrektor Przedszkola Publicznego w Ochabach z Oddziałami Zamiejscowymi w Wiślicy Katarzyna Nowicka:
„Zarządzane przeze mnie przedszkole realizuje zdalne nauczanie poprzez stronę internetową placówki www.ppochaby.mzo.skoczow.pl, zamknięte grupy w mediach społecznościowych lub kontakt mailowy z rodzicami. Jesteśmy dumni, że udało nam się, pomimo wszystkich problemów, ułożyć i dostosować naszą pracę do zaistniałej sytuacji, że udało nam się utrzymać dobre relacje, wypracować dogodne formy komunikacji, zarówno z rodzicami, jak i pomiędzy pracownikami.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby dokonać drobnych remontów, zdezynfekować sale przedszkolne i wszystkie sprzęty, prowadzimy prace porządkowe i doskonalimy się. Niepokoi nas, że dzieci za dużo czasu będą spędzać przed komputerem, telefonem, tabletem czy smartfonem.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie doboru treści, które zamieszczamy dla rodziców, pomocy przy obsłudze strony internetowej – głównie jeśli chodzi o zamieszczanie materiałów, jak również we wdrażaniu nowych rozwiązań.
W związku z nauką zdalną otrzymałam od nauczycieli informacje, że rodzice pozytywnie odbierają nasze działania, chętnie przesyłają relacje z różnych aktywności dzieci, a przede wszystkim cieszą się dobrym zdrowiem.”
Dyrektor Przedszkola Publicznego w Harbutowicach Ewa Zimny:
„Zdalne nauczanie odbywa się poprzez zamieszczanie propozycji zajęć dla dzieci, zgodnych z podstawą programową, na stronie internetowej przedszkola www.ppharbutowice.mzo.skoczow.pl. Kontaktujemy się z rodzicami telefonicznie i mailowo. Nauczyciele w różnym stopniu pracują zdalnie. Są tacy, którzy bardzo dobrze znają i korzystają z programów Microsoft Office do tworzenia propozycji zajęć oraz serwisu YouTube, jak i portali społecznościowych, i tacy, którym przychodzi to trudniej.
Jesteśmy dumni, że udało nam się znaleźć sposób na prowadzenie strony internetowej tak, aby zawrzeć tam najciekawsze propozycje dla rodziców, a także utrzymać współpracę z rodzicami w tym zakresie na dobrym poziomie.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby przeprowadzić generalne «wiosenne porządki» w przedszkolu i na placu zabaw, np. mycie okien, czyszczenie dywanów, naprawa i przegląd zabawek oraz pomocy dydaktycznych, drobne prace remontowe i malarskie. Są to rzeczy, które nie zawsze możemy wykonać, gdy w placówce są dzieci.
Niepokoi nas małe zainteresowanie zdalnym nauczaniem. Rodzice nie znajdują czasu na pracę z dziećmi w domach, ale też mówią o braku odpowiedniego sprzętu do prowadzenia nauki zdalnej oraz dostępu do Internetu. Brakuje też narzędzi dla nauczycieli. Niepokoi nas ponadto pytanie, w jaki sposób monitorować realizację pracy dzieci przedszkolnych w domu w kontekście realizacji podstawy programowej.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, jestem w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z nauczycielami w zakresie odpowiedniego realizowania nauki zdalnej, prawidłowego prowadzenia strony internetowej, kontaktów nauczyciel-rodzic, uzupełniania materiałów do pracy z dziećmi uwzględniając podstawę programową, uaktualniania wpisów na stronie przedszkola, wypełniania innych zadań statutowych nauczycieli, realizowania podstawy programowej oraz pozyskiwania informacji zwrotnej.
W związku z nauką zdalną otrzymujemy od rodziców uwagi w zakresie braku czasu na realizację zadań z dziećmi w domu, ponieważ również pracują zdalnie. Otrzymaliśmy też sugestie do stosowania innych programów do zamieszczania propozycji dla dzieci, ponieważ nie każdy rodzic ma sprzęt obsługujący plik przygotowany przez nauczyciela. Otrzymaliśmy także słowa uznania za zainteresowanie dziećmi oraz ciekawymi propozycjami pracy z nimi.”
Dyrektor Przedszkola Publicznego w Pierśćcu z Oddziałami Zamiejscowymi w Kowalach Regina Waliczek:
„Nasze przedszkole realizuje zdalne nauczanie poprzez: stronę internetową przedszkola www.pppiersciec.mzo.skoczow.pl, utworzone przez wychowawców grupy na Facebooku, Messengerze, Google Handout oraz przez połączenie online. Jesteśmy dumni, że udało nam się: nawiązać kontakt z rodzicami i dziećmi poprzez stronę internetową i portale społecznościowe, utworzyć grupy na Facebooku, uporządkować sposób kontaktowania się z dziećmi i rodzicami, zaznajomić się z różnego typu aplikacjami do tworzenia gier, obsługiwać komunikatory, umieszczać pliki na portalu społecznościowym z proponowanymi aktywnościami dla dzieci, nagrywać filmiki z zajęciami dla dzieci, wykorzystać swój potencjał (zainteresowanie TIK), wdrożyć swoje pomysły, dzielić się nimi z koleżankami, zacieśnić relacje z rodzicami.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem na: dezynfekcję pomieszczeń, prace porządkowe w salach zabaw i w pomieszczeniach gospodarczych, przycięcie drzewek, uszycie pościeli dla dzieci, tipi czy dekoracji, prace konserwatorskie w oddziale zamiejscowym, przycięcie drzwi (zalecenie), przyklejenie odchodzących kafelek w kuchni.
Niepokoi nas: brak kontaktu ze strony jednego rodzica. Musimy pomyśleć nad usprawnieniem procesu zdalnego nauczania, gdyż przygotowanie i realizacja zadań wymagają od nauczycieli poświęcenia sporej ilości czasu.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie: przekazywania ważnych informacji poprzez e-maile, wiadomości SMS i rozmowy telefoniczne, prac związanych z realizacją zadań przedszkola, w tym również dostosowanie się do nowych rozporządzeń (wspólne ustalenia, zakresy działań itp.). Nauczyciele są w stałym kontakcie, przesyłają informacje dotyczące działań podjętych w czasie pracy zdalnej. Prowadzimy wspólne rozmowy na temat różnych rozwiązań.
W związku z nauką zdalną otrzymałam od rodziców pozytywne komentarze, zdjęcia prac dzieci, filmiki, na których dzieci korzystają z pomocy wykonanych przez nauczycieli. Rodzice podejmują samodzielną aktywność w oparciu o dostarczone informacje i dzielą się z nami, inspirują się proponowanymi zabawami. Rodzice udzielają też odpowiedzi, przekazują sugestie i zadają pytania. Są też podziękowania za pomysły, wsparcie i kontakt. Rodzicom bardzo podoba się obecna forma współpracy i kontaktu. Badamy potrzeby rodziców pod względem form współpracy i wsparcia. Nauczyciele otrzymują zdjęcia, pozdrowienia, rezultaty pracy (nawet wiersz!).”
SZKOŁY PODSTAWOWE:
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Gustawa Morcinka w Skoczowie Wojciech Grzebielec:
„Kierowana przeze mnie szkoła realizuje zdalne nauczanie poprzez: e-dziennik, pocztę elektroniczną, telefon oraz platformy – dla całej szkoły platforma G Suite for Education (Classroom), www.epodreczniki.pl, zdalne lekcje, quizlet.com, Nuadu, Khanacadey, LearningApps, Wakelet, Padlet, Eduelo, matzoo.pl., komunikatory społeczne Messenger, WhatsApp, grupy społecznościowe stworzone na potrzeby chwili na Facebooku, platformę Google Classroom, by ujed. Jesteśmy dumni, że udało nam się ogarnąć tę szczególna sytuację mimo ogólnego chaosu. Podejmujemy działania ostrożnie i nie w pośpiechu, zgodnie z zasadą «szybko zawsze znaczy gorzej». Uczymy się funkcjonować w sytuacji ekstremalnej, zdając sobie sprawę z tego, że nie da się w parę dni przenieść szkoły w mury domu. Naszym priorytetem (i tego też wciąż się uczymy) jest czynnik psychologiczny i bezpieczeństwo uczniów. Kontakt z rodzicami uczy nas tego, że głównym celem edukacji zdalnej jest integracja międzyludzka. Jestem dumny z pracy większości nauczycieli. Wzajemnie korygujemy błędy, których w takiej sytuacji nie sposób nie popełniać. Pracujemy nad spójną koncepcją działania, biorąc pod uwagę sytuację uczniów i ich rodzin. Cieszymy się bardzo każdym dobrym słowem od uczniów i rodziców, a takich, mimo trudnej sytuacji, nie brakuje. Funkcjonujemy w oparciu o zarządzenie wydane przez dyrektora, określające dokładnie zakres pracy i jej formy w zaistniałej sytuacji. Na uwagę zasługuje praca naszej pani psycholog (stałe kontakty z dziećmi i rodzicami), bibliotekarki i informatyczki. Cieszy też zaangażowanie nauczycieli poszukujących rozwiązań na różnych szkoleniach online oraz współpraca kilku skoczowskich dyrektorów i ciągła wzajemna pomoc.
Trzy razy w tym okresie przeprowadzono dokładną dezynfekcję budynku, na bieżąco utrzymywany jest porządek. W szkole funkcjonuje sekretariat, a konserwator i woźny prowadzą prace zachowując zasady bezpieczeństwa.
Z brakiem komputerów raczej problemu nie ma. One w nauczaniu zdalnym mają służyć tylko jako narzędzia. Dostęp do sieci jest zależny od pory dnia i godziny. Bywają czasy, że platformy i dziennik nie funkcjonują z powodu przeciążenia. W trzech przypadkach ingerowaliśmy, gdyż nie było sygnału od rodziców. Czekamy na potwierdzenie przez rodzica możliwości nauczania «papierowego», przewidzianego w rozporządzeniu ministra. Trochę frustracji wywołuje też brak pomocy ze strony kuratoriów. Wielu nauczycieli sugeruje utworzenie grup wsparcia, czy utworzenie wspólnej kuratoryjnej platformy.
Moja współpraca z nauczycielami wynika z zarządzenia wydanego przeze mnie 23 marca 2020 r. Dotyczy ona określonych zasad organizacji nauczania na odległość, tzw. e-learningu. Zobowiązałem wszystkich nauczycieli w terminie do 25 marca 2020 r., aby jednoznacznie określili za pomocą jakich narzędzi zdalnych i e-learningu będą realizować podstawę programową oraz w jaki sposób będę kontaktować się z uczniami i rodzicami. Wszyscy nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne zgodnie z przydzielonym wymiarem godzin, z zastosowaniem narzędzi informatycznych. Zaleciłem, aby zdalne nauczanie miało charakter synchroniczny (zajęcia online w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi umożliwiających połączenie się z uczniami) z zastosowaniem platform i aplikacji edukacyjnych. Określiłem zasady raportowania realizacji podstawy programowej w zdalnym nauczaniu, które zamieściłem w odpowiednim załączniku wspominanego zarządzenia.
Z rodzicami mamy stały kontakt. Nauczyciele zgodnie z zarządzeniem ustalili godziny kontaktów z rodzicami. Przez pierwsze dni nieobecności w szkole prawie nikt nie był przygotowany na pracę zdalną, były więc sygnały zasypywania dzieci materiałami do zrealizowania. Nie wynikało to bynajmniej ze złej woli nauczycieli, a z sytuacji, która nas wszystkich przerosła. Dziś jest inaczej. Wzajemna współpraca jest dobra. Wiele w niej życzliwości i wzajemnego wsparcia. Sugestie rodziców są i to bardzo zasadne, choć nie wiem czy realne, np. darmowy Internet, czy większa przepustowość łącza. I jeszcze jedna cenna uwaga rodziców: jak najmniej komputera. Dobrze, że wróciły książki, kredki i farby. Cieszy to, że większość z nas – nauczycieli, dzieci i rodziców dostrzegło, jak ważne w tej sytuacji jest bycie razem.”
Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 3 im. Jana Pawła II w Skoczowie Małgorzata Jasionowicz:
„Kierowana przeze mnie placówka realizuje zdalne nauczanie poprzez: dziennik elektroniczny, platformę Nuadu, Zintegrowaną Platformę Edukacyjną www.epodreczniki.pl, strony internetowe CKE i OKE, materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii, strony internetowe, platformy dydaktyczne samodzielnie utworzone przez nauczycieli, kontakt telefoniczny, mailowy, media społecznościowe (Messenger, Facebook, WhatsApp, Google Classroom), strony internetowe wydawnictw, z których podręczników korzystamy.
Jesteśmy dumni, że udało nam się od pierwszego dnia zawieszenia zajęć zorganizować nauczanie na odległość, nawiązać kontakt internetowy ze zdecydowaną większością uczniów, a z tymi, którzy mają problem z Internetem, czy dostępnością do komputera, jesteśmy w kontakcie telefonicznym. Wszyscy uczniowie są pod opieką szkoły, nauczycieli i wychowawców. Udało nam się uruchomić na stronie naszej szkoły www.sp3.skoczow.pl zakładki: polecane strony do nauki online, kształcenie na odległość, przekazywać na bieżąco informacje dla rodziców i uczniów w zakładce «Aktualności».
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby zdezynfekować pomieszczenia szkolne, dokonać porządków w obiektach, uporządkować obejście szkół, ogrody, plac zabaw, boiska, zadbać o roślinność w budynkach szkoły, uporządkować dokumentację itp. Niepokoi nas, że nie wszystkie dzieci mają komputery i odpowiedni zasięg Internetu. Smutne jest to, że niektórzy rodzice nie zawsze angażują się i wspierają swoje dzieci w tych trudnych chwilach.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, zachęcam nauczycieli do działania, nie dyskwalifikuję żadnej z form pracy z uczniami na odległość, jeżeli pozwala na realizację podstawy programowej, motywuję nauczycieli do wzajemnej pomocy w pracy zdanej oraz w nauce nowych narzędzi do nauczania zdalnego, utrzymuję kontakt z nauczycielami – telefonicznie, mailowo, za pomocą komunikatorów, informuję o nowych rozporządzeniach, koordynuję i nadzoruję ich pracę, tworzę wewnętrzne zarządzenia i procedury, wskazuję sposoby komunikacji z uczniami i rodzicami, ustalam we współpracy z nimi sposoby przekazywania i weryfikacji wiedzy oraz zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych klasach.
W związku z nauką zdalną otrzymałam od rodziców słowa uznania za bardzo dobre zorganizowanie zdalnego nauczania, dobry przepływ informacji, natychmiastowe udzielanie pomocy rodzicom przez dyrekcję, wychowawców, nauczycieli przedmiotu i specjalistów oraz sekretariat szkoły, a także dostosowania zadań i ćwiczeń do możliwości psychofizycznych uczniów. Uwagi dotyczyły głównie problemów wynikających z braku sprzętu i słabej jakości Internetu.”
Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 8 im. Krystyny Bochenek w Skoczowie Jolanta Pelic-Bobko:
„Nasza szkoła realizuje zdalne nauczanie za pomocą założonej na stronie www.sp8skoczow.edupage. org zakładki «Nauczanie domowe», w której nauczyciele umieszczają materiały dla uczniów. Dodatkowo nauczyciele kontaktują się z uczniami i rodzicami poprzez dziennik elektroniczny. Niektórzy założyli grupy dla uczniów poprzez WhatsApp i Messenger. Korzystamy też z platformy Nowej Ery oraz e-podręczniki. Jesteśmy dumni, że udało nam się tak szybko zareagować na niecodzienną sytuację. Prowadzimy nauczanie domowe już od poniedziałku 16 marca.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby wymalować niektóre pomieszczenia szkolne, oporządzić teren wokół szkoły, gruntownie wysprzątać i zdezynfekować sale lekcyjne, kuchnię i stołówkę. Został już wymalowany sekretariat i gabinet dyrektora. Malowane są gabinety wicedyrektorów, pedagoga i biuro intendenta. W planie mamy malowanie kuchni oraz sal lekcyjnych. Jeżeli chodzi o pracę pracowników kuchni, to stołówka została sprawdzona i odebrana – zastosowano mycie i czyszczenie z pełną dezynfekcją. Ponadto panie Sprzątaczki sprzątają i dezynfekują wszystkie szkolne pomieszczenia, kolejno w każdym segmencie. c Panie woźne przygotowują do malowania i sprzątają pomieszczenia już wymalowane. Część prac realizują wspólnie pracownicy szkoły i przedszkola nr 4. Po wysprzątaniu szkoły pracownicy będą porządkować tereny wokół szkoły.
Niepokoi nas, że nie wszyscy uczniowie mają jednakowy dostęp do przesyłanych materiałów i realizowanych form zdalnego nauczania. Większość dzieci bazuje tylko na telefonach komórkowych. Niekiedy z jednego komputera czy laptopa musi korzystać kilkoro rodzeństwa, a bywa, że i rodzic pracujący zdalnie. Również nie wszyscy rodzice są jednakowo zaangażowani w pomoc swoim dzieciom.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie stałej kontroli przesyłanych uczniom zdalnie lekcji. Razem ze swoimi zastępczyniami codziennie sprawdzamy realizację lekcji zgodnie z planem. Regularnie przesyłam nauczycielom propozycje materiałów, platform oraz stron, z których mogą korzystać w tym trudnym okresie.
W związku z nauką zdalną, ja oraz nauczyciele i wychowawcy, utrzymujemy kontakt z rodzicami, otrzymujemy pochlebne opinie na temat naszej strony i zakładki, ale bywa i tak, że rodzice nie są zadowoleni z takiej formy pracy – uważają, że dzieci mają za dużo obowiązków i sami muszą być zbyt zaangażowani w pomoc dzieciom. Rodzice uczniów klas młodszych informują, że pracują z dziećmi dopiero po powrocie z pracy, ponieważ młodsze dzieci nie potrafią samodzielnie pracować.”
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Z. Kossak w Pierśćcu Irena Krypczyk:
„Kierowana przez mnie szkoła realizuje zdalne nauczanie poprzez: platformę Nuadu, dziennik elektroniczny (chociaż w dniu rozpoczęcia zdalnego nauczania działał bardzo słabo), strony internetowe stworzone przez nauczycieli (muzyka), Google Classroom, pocztę mailową kierowaną do rodziców młodszych uczniów oraz do uczniów klas starszych bezpośrednio, epodreczniki.pl (też w dniu rozpoczęcia zdalnego nauczania działała bardzo wolno i słabo, a loginy i hasła dla nauczycieli i uczniów pojawiły się na stronie SIO dzień później niż zapowiadano), LearningApps, komunikatory Facebook i Messenger. Jesteśmy dumni, że udało nam się znaleźć tak wiele różnorodnych narzędzi do komunikacji z uczniami i tak sprawnie je wykorzystywać, że dotarliśmy do każdego ucznia i że uczniowie oraz rodzice tak chętnie i często dzielą się z nami swoimi problemami, przemyśleniami i obawami. Pani pedagog stworzyła internetową ankietę do rodziców uczniów każdej klasy i już pierwszego dnia (piątek 20.03) bardzo wielu rodziców odpowiedziało na te ankietę. Jej wyniki zostały przesłane do wychowawców każdej klasy. Psycholog i pedagog kontaktują się z rodzicami i uczniami poprzez profil na Facebooku, wspierają tą drogą swoich uczniów i ich rodziców. Nauczycielki świetlicy prowadzą blog «Kacperkowy zakątek». Nauczyciele wprowadzili wiele treści na nowo powstającą stronę internetową szkoły.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby gruntownie wysprzątać i zdezynfekować całą szkołę, umyć okna, dokonać bieżących napraw i remontów. Niepokoi nas, że rodzice i uczniowie w Pierśćcu nie mają dostępu do szerokopasmowego Internetu – korzystają z Internetu radiowego lub dostarczanego przez operatorów sieci komórkowych. Nie każde dziecko ma dostęp do indywidualnego komputera – czasami w domu jest jeden komputer dla trójki dzieci oraz rodzica pracującego zdalnie. Podobnie nauczyciele, którzy wszyscy pracują na swoim prywatnym sprzęcie.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie organizacji zdalnego nauczania (ustalania tygodniowego planu zajęć, realizowanych treści podstawy programowej, sposobu oceniania postępów uczniów w nauce, udzielania konsultacji dla uczniów i rodziców), treści komunikatów przesyłanych do rodziców i uczniów, prowadzenia zajęć ze szczególnym uwzględnieniem możliwości i umiejętności uczniów, posiadanego przez nich sprzętu oraz oczekiwań rodziców.
W związku z nauką zdalną otrzymałam od rodziców uwagi, sugestie, słowa uznania w zakresie sposobu prowadzenia zajęć z dziećmi, podziękowania od wielu rodziców za to, że aktywności i prace dla uczniów są zadawane przez nauczycieli nie tylko w formie pracy z komputerem (oglądania filmów, wykonywania testów i zadań online), ale przede wszystkim w tradycyjny sposób – sporządzania notatek w zeszytach, rozwiązywania zadań pisemnie w zeszycie, zeszycie ćwiczeń czy karcie pracy. Według rodziców, im mniej komputera, tym lepiej, szczególnie w przypadku najmłodszych uczniów.”
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Ochabach Maja Krawczyk:
„Moja placówka realizuje zdalne nauczanie poprzez G Suite by Google Cloud – utworzyliśmy wirtualne klasy i całe nauczanie przeniosło się na platformę edukacyjną. Jest to bardzo dobre rozwiązanie. Wszystkie lekcje są zsynchronizowane, ponadto jest dostęp do lekcji online, można tworzyć zadania, prezentacje, a nawet testy, ponadto dyrektor szkoły ma całkowity dostęp do platformy, co pozwala na monitorowanie pracy nauczycieli, ilości przeprowadzonych lekcji oraz jakości przekazywanych treści. Komunikujemy się także przez e-dziennik, a w nauczaniu początkowym nauczyciele wykorzystują komunikator whereby.com. Nauczyciele wychowania fizycznego stworzyli własną stronę internetową, na której umieszczają ćwiczenia dla uczniów. Ponadto wykorzystujemy komunikatory społecznościowie, takie jak Messenger, do bieżącego kontaktu z uczniami. Psycholog i pedagog szkolny są dostępni dla uczniów i rodziców w wirtualnej przestrzeni.
Jesteśmy dumni, że udało nam się zgromadzić wszystkie lekcje w jednym, dostępnym dla wszystkich nauczycieli, uczniów i rodziców miejscu. Jest to także narzędzie trwałe, w którym widoczne są efekty pracy nauczycieli i uczniów.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby uporządkować szkołę i przygotować się do nadchodzącej wiosny. Wykonujemy drobne naprawy, przygotowujemy się do remontów, obsługa pracuje według nowego czasu pracy, a szkoła jest otwarta codziennie.
Niepokoi nas, że pojawiły się wymagania, którym szybko i bezwzględnie musieliśmy sprostać, a co do których nie mamy narzędzi. Tylko dzięki pomocy rodziców i zaangażowaniu nauczycieli jesteśmy w stanie w miarę możliwości opanować chaos edukacyjny. Póki co, wszyscy działamy metodą prób i błędów, uczą się dzieci, rodzice i nauczyciele. A najbardziej chyba niepokoi nas to, że nie wiemy, co przyniesie przyszłość.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie kompleksowego nauczania, mam dostęp do wszystkich lekcji, wspólnie tworzymy dokumentację, na bieżąco rozwiązujemy problemy. W związku z nauką zdalną otrzymałam od rodziców wiele uwag, przede wszystkim na temat tego, aby rzeczywiście zgromadzić wszystko na jednej platformie. Poza tym rodzice pracujący nie zawsze mają dostęp do dziennika w godzinach przedpołudniowych, co tym samym utrudnia dostęp do zadań. Za wcześnie jeszcze, aby mówić o jakimkolwiek sukcesie. Wszyscy mamy pełne ręce pracy.”
ZESPOŁY SZKOLNO-PRZEDSZKOLNE:
Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kiczycach Aleksandra Trąbała:
„Kierowana przez mnie placówka realizuje zdalne nauczanie poprzez dziennik elektroniczny, skrzynkę e-mail, Nuadu, Google Classroom, portale www.padlet.com i www.eduelo.pl, aplikację Skype i Facebook oraz inne aplikacje on-line i portale internetowe. Jesteśmy dumni, że udało nam się zmodernizować stronę internetową szkoły i przedszkola www.sp4kiczyce.pl, które są transparentnym elementem placówek. To przede wszystkim dobry sposób na usprawnienie komunikacji z rodzicami, którzy przez stronę internetową mogą być na bieżąco z aktualnymi ogłoszeniami oraz zasadami zdalnego nauczania.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, żeby pracownicy obsługi i konserwator rozpoczęli prace porządkowe w ogrodzie, tak aby sprzęt terenowy spełniał zasady bezpieczeństwa. Oczywiście w pierwszej kolejności zadbaliśmy o gruntowną dezynfekcję oraz porządek w salach zajęć i zabaw dla dzieci. Rozpoczęta została również praca w bibliotece, mająca na względzie oprawienie książek i selekcję zbiorów.
Niepokoi nas, że temat zagrożeń i ryzyka związanego z korzystaniem z Internetu może być bagatelizowany. Dlatego realizując zadania wynikające ze zdalnego nauczania, zwracamy uwagę na profilaktykę i zachęcanie uczniów do odpowiedzialnych zachowań w sieci.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie ich form kontaktu z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów. Nauczyciele raportują swoją pracę. Zwracam uwagę, czy nauczyciele stwarzają okazję, aby uczniowie wykonywali ćwiczenia we własnym zakresie, zapewniając kształcenie na odległość bez użycia komputerów. Uważam, że komputer i Internet nie powinny być jedynym źródłem pozyskiwanych wiadomości. Trzymam kciuki za ósmoklasistów, aby wykorzystali ten czas na samodzielne ćwiczenia w domu pod okiem nauczycieli i uzyskali jak najlepsze oceny.
W związku z nauką zdalną otrzymałam od rodziców uwagi, iż nowa sytuacja wprowadziła wiele frustracji, obciążając uczniów i rodziców pracą ponad ich siły, a możliwości techniczne nie ułatwiają szybkiego dostępu do proponowanych materiałów. Inni znowu chwalą kreatywne pomysły, czujność i zaangażowanie nauczycieli. Praca w domu dla niektórych uczniów jest źródłem problemów psychosomatycznych, a dla innych doskonałym czasem bycia razem. Jedno jest pewne – nasi nauczyciele wierzą, że ich uczniowie są wspaniali i jako pedagodzy służą pomocą w nowej dla wszystkich sytuacji.”
Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pogórzu Grzegorz Topol:
„Moja placówka realizuje zdalne nauczanie poprzez dziennik elektroniczny, informacje na stronie internetowej szkoły i przedszkola www.zs5pogorze.ox.pl, dostępne portale edukacyjne, kontakt mailowy, telefoniczny i Messenger. Od poniedziałku większość zadań będzie realizowana na platformie Nuadu. Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem dla całej szkoły nauczania poprzez Google Classroom. Jesteśmy dumni, że udało nam się zrealizować zdalne nauczanie w oparciu o stronę internetową szkoły i przedszkola, a także dostępne portale edukacyjne w sposób, który nie spowodował dyskomfortu uczniów i rodziców.
Wykorzystujemy czas, gdy nauka jest realizowana poza budynkiem, na prace związane z remontami, dbaniem o estetykę sal lekcyjnych i innych pomieszczeń. W czasie, kiedy nauka prowadzona jest zdalnie, porządkowane są piwnice w przedszkolu i pomieszczenia magazynowe, wyprane zostały wszystkie pluszowe zabawki, wszystkie pomieszczenia zostały dokładnie zdezynfekowane. Prowadzone będą prace związane z placem zabaw, w tym wymiana piasku, przycinanie krzewów, koszenie trawy. W szkole wymieniane są lampy w klasach i na korytarzach, instalowane suszarki do rąk. W najbliższym czasie zostaną pomalowane furtki i brama wjazdowa, słupki ograniczające wstęp uczniów na ulicę. Malowane będą również sale lekcyjne. Niepokoi nas, że dziennik elektroniczny bywa przeciążony oraz to, że epidemia może wydłużyć czas zamknięcia szkół.
Jako dyrektor, sprawując nadzór dydaktyczny, współpracuję z nauczycielami w zakresie realizacji zdalnego nauczania (plan zajęć, rejestracja użytkowników Nuadu, dostępność materiałów na stronie internetowej szkoły i przedszkola, formy prowadzonych zajęć, konsultacje związane z realizacją zdalnego nauczania).
W związku z nauką zdalną otrzymałem od rodziców uwagi, które dotyczyły przeciążenia dziennika elektronicznego. Jedna uwaga dotyczyła prośby o wykorzystywanie w zdalnym nauczaniu wyłącznie jednego źródła informacji.”
ŻŁOBEK:
P.o. dyrektor Żłobka Dziennego w Skoczowie z Filią Żłobka Dziennego w Międzyświeciu Joanna Cieślar:
„W czasie, gdy żłobek jest zamknięty, planujemy przemalować kuchnię. Wszystkie sale, szatnia, pomieszczenia gospodarcze, kuchnia, pralnia zostały już generalnie wysprzątane oraz zdezynfekowane. Jesteśmy w stałym kontakcie telefonicznym z rodzicami przez naszą grupę na Facebooku, na której umieszczamy informacje oraz nasze żłobkowe piosenki, pomysły na prace plastyczne, które rodzice mogą wykonać razem z dzieckiem. Zapewniam, iż nasza placówka jest w pełni przygotowana na ponowne przyjęcie naszych kochanych żłobkowiczów, za którymi bardzo tęsknimy.”
Tekst: BPI
KORONAWIRUS – NOWE OBOSTRZENIA!
Najważniejsze obostrzenia ogólnokrajowe:
- Do 11 kwietnia włącznie nie można się swobodnie przemieszczać poza celami bytowymi, zdrowotnymi, zawodowymi lub związanymi z wykonywaniem kultu religijnego.
- Przemieszczać się można jedynie w grupie do dwóch osób. Obostrzenie to nie dotyczy rodzin.
- Obowiązuje całkowity zakaz zgromadzeń.
- W sklepach i punktach usługowych – maksymalnie 3 osoby na kasę lub stanowisko do płacenia.
- Na targowiskach – maksymalnie 3 klientów na 1 punkt handlowy.
- W placówkach pocztowych – nie więcej niż 2 osoby na 1 okienko pocztowe.
- W weekendy wielkopowierzchniowe sklepy budowlane są zamknięte.
- Od 2 kwietnia wszyscy klienci robią zakupy w jednorazowych rękawiczkach.
- W godzinach od 10.00 do 12.00 sklepy i punkty usługowe mogą przyjmować i obsługiwać jedynie osoby powyżej 65. roku życia. Ograniczenie nie dotyczy stacji benzynowych. Apteki natomiast w czasie tych dwóch godzin będą mogły obsługiwać także tych, dla których nabycie leku lub środka spożywczego specjalnego przeznaczenia jest konieczne ze względu na nagłe zagrożenie życia lub zdrowia. W pozostałych godzinach sklepy i lokale usługowe są dostępne dla wszystkich, w tym dla osób powyżej 65. roku życia.
- Zamknięte hotele i inne miejsca noclegowe – dostępne tylko dla osób przebywających na kwarantannie, w izolacji, dla służby medycznej i osób korzystających z noclegu w celach służbowych.
- Od 1 kwietnia automatyczna kwarantanna dla wszystkich, którzy mieszkają z osobą skierowaną na kwarantannę.
- Zawieszenie rehabilitacji i zamknięcie salonów kosmetycznych i fryzjerskich, chyba że rehabilitacja jest bezwzględnie wymagana stanem zdrowia pacjenta.
- Zakaz wychodzenia z domu osób do 18. roku życia bez opieki dorosłego.
- Zakaz korzystania z parków, plaż, bulwarów, promenad i rowerów miejskich.
- 1,5 metra – minimalna odległość między pieszymi. Dotyczy to także rodzin i bliskich. Wyłączeni z tego obowiązku będą: rodzice z dziećmi wymagającymi opieki (do 13 roku życia), a także osoby niepełnosprawne lub niemogące się samodzielnie poruszać i ich opiekunowie.
- Od 2 kwietnia pracodawcy będą musieli zapewnić dodatkowe środki bezpieczeństwa swoim pracownikom – stanowiska pracy poszczególnych