Zgodnie z założeniami głównego kierunku pracy naszego przedszkola w roku szkolnym 2019/2020 zatytułowanym "Europejski Rok Przedszkolaka", każdy ostatni tydzień miesiąca poświęcamy poznaniu wybranego europejskiego kraju. Realizujemy w ten sposób kompetencje w zakresie wielojęzyczności. Kompetencje te wymagają znajomości słownictwa i gramatyki funkcjonalnej różnych języków oraz świadomości głównych rodzajów interakcji słownej i rejestrów języka. Istotna jest również znajomość konwencji społecznych oraz aspektu kulturowego i zmienności języków. Do tej pory poznaliśmy już cztery kraje: Słowacje, Węgry, Austrie i Niemcy.
Podczas tygodnia słowackiego dzieci poznały najważniejsze informacje dotyczące tego kraju. Dzieci zobaczyły jak wygląda słowacka flaga oraz wysłuchały hymnu narodowego. Na naszych zajęciach podjęliśmy próbę nauki tańca do słowackiej piosenki „Tańcuj, tańcuj”. Nauczycielki zapoznały dzieci ze zwrotami grzecznościowymi obowiązującym w Słowacji: dakujem (dziękuję), prepacte (przepraszam), prosim (proszę), dobre rano (dzień dobry), dovidenia (dowidzenia). Uwieńczeniem tego tygodnia było spróbowanie dań narodowych pierogów z bryndzą, klusek ziemniaczanych oraz smażonego sera.
Tydzień węgierski dzieci zaczęły od „połamania” sobie języka podczas poznawania podstawowych zwrotów w języku węgierskim takich jak: koszonom (dziękuję), bacsanat (przepraszam), szivesent (proszę), jo reggelt (dzień dobry). Mimo trudnego słownictwa dzieciom poszło bardzo dobrze, było dużo śmiechu i radości. Przedszkolaki poznały najważniejsze informacje dotyczące Węgier, a chętne dzieci podzieliły się swoimi opowieściami dotyczącymi ich wakacji w Węgrzech. Dzieciom bardzo smakowała zupa gulaszowa, która jest wegierskim daniem narodowym.
W listopadzie nasze Przedszkolaki „odbyły podróż” do Austrii, oczywiście za sprawą ich dużej wyobraźni. Dzieci chętnie oglądały zdjęcia austriackich gór, jezior oraz miast. Przedszkolaki spróbowały swoich sił w tańcu ludowym „landler”, od którego zrodził się walc. Na zajęciach dzieci słuchały muzyki klasycznej w wykonaniu Mozarta oraz Schuberta. Przedszkolaki chętnie uczyły się zwrotów grzecznościowych w języku niemieckim guten morgen (dzień dobry), danke (dziękuję), bitte (proszę), entschuldigung (przepraszam). Język niemiecki na tyle ich zaciekawił, iż prosili o przetłumaczenie każdego słowa, które wpadło im do głowy. Jak w poprzednich miesiącach dzieci chętnie spróbowały dania narodowego, którym były knedle ze śliwką.
Grudniowy czas przed przedświątecznymi przygotowaniami dzieci spędziły poznając tradycję oraz kulturę Niemiec. Po wysłuchaniu hymnu i odgadnięciu wszystkich kolorów na niemieckiej fladze, dzieci w kolejnych dniach poznały sąsiadów Niemiec, obowiązującą walutę oraz stolicę. Przedszkolaki bardzo chętnie oglądały zdjęcia najciekawszych niemieckich zabytków takich jak na przykład Brama Brandenburska, czy Zamek Neuschwanstein. Na koniec tygodnia dzieci z chęcią zjadły niemieckie danie narodowe jakim są klopsy „ po królewsku”.
W tym roku szkolnym poznamy jeszcze takie kraje jak Hiszpania, Grecja, Chorwacja, Anglia, Francja i Włochy.
Dzięki realizowaniu kompetencji wielojęzyczności dzieci uczone są doceniania różnorodności kulturowej. Przedszkolaki zostają zainteresowane różnymi językami i komunikacją międzykulturową, pojawia się ciekawość ich. Mieści się w tym również poszanowanie indywidualnego profilu językowego każdej osoby, w tym szacunek zarówno dla języka ojczystego osób należących do mniejszości lub pochodzących ze środowisk migracyjnych.
Magdalena Szczypka
Nauczyciel
PP Harbutowice