Informator Samorządowy „Wieści Skoczowskie”, nr. 10, Październik 2020 roku
NOWY WÓZ BOJOWY DLA OSP PIERŚCIEC
OSP Pierściec od września 2020 roku dysponuje fabrycznie nowym samochodem ratowniczo-gaśniczym. Koszt samochodu to niemal 790 tys. zł. OSP Pierściec ze środków własnych przeznaczyła na zakup wozu 15 tys. zł, a ze środków gminy Skoczów wykorzystano niemal 230 tys. zł. Pozostałe dofinansowania wyniosły: 70 tys. zł – WFOŚiGW, 265 tys. zł – NFOŚiGW, 160 tys. zł – Urząd Marszałkowski. Kwotę 50 tys. zł na zakup wozu przeznaczyła też Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej.
Volvo typ FL 4x4 ma moc 210 kW (285 KM) i napęd na 4 koła oraz reduktor. Waży 16 ton, a na zbiorniki środków gaśniczych składają się: kompozytowy zbiornik wody o pojemności 3000 l, kompozytowy zbiornik środka o pojemności 300 l oraz automatyczny zawór napełnienia hydrantowego. Pojazd wyposażony jest m.in. w nowoczesny układ wodno-pianowy, maszt oświetleniowy z lampami LED, sprzęt łączności radiowej, ogrzewanie przedziału pompy gaśniczej oraz wyciągarkę elektryczną. Dodatkowo ze środków gminnych do samochodu zostało dokupione jeszcze wyposażenie dodatkowe w postaci m.in. kamery termowizyjnej.
– Jest to bez wątpienia jeden z najlepszych samochodów ratowniczo-gaśniczych w powiecie cieszyńskim. Mamy nadzieję, że przez wiele lat będzie bezawaryjnie służył pierścieckim strażakom – mówi burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko.
Tekst: BPI
Z okazji Dnia Seniora, wszystkim seniorom składam najserdeczniejsze życzenia – długich lat życia, pełnych zdrowia, radości oraz miłości. Niech omijają Was wszelkie troski a towarzyszą Wam niezmiennie pomyślność szczęście i zapał do realizacji marzeń.
Burmistrz Skoczowa, Mirosław Sitko
LAUR ZIEMI CIESZYŃSKIEJ DLA ALOJZEGO FOLTYNA
Rada Miejska Skoczowa podczas wrześniowej sesji zdecydowała o tym, do kogo w tym roku powędruje zaszczytny Laur Srebrnej Cieszynianki. Laureatem został Alojzy Foltyn – mieszkaniec Skoczowa. Statuetka zostanie wręczona 11 listopada podczas uroczystej gali w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie.
Alojzy Foltyn urodził się w 1945 r. Całe życie zawodowe związany był przede wszystkim ze Szkołą Podstawową nr 1 im. Gustawa Morcinka w Skoczowie. Z jego inicjatywy, na początku lat 70. XX wieku, powstały w SP1 klasy sportowe o profilu piłka siatkowa i piłka nożna. Alojzy Foltyn wraz z trenowanymi przez siebie uczniami osiągał liczne sukcesy na szczeblu województwa katowickiego oraz bielskiego.
Do najważniejszych osiągnięć w piłce siatkowej chłopców należą: czterokrotne wicemistrzostwo województwa katowickiego, 2. miejsce podczas Igrzysk Młodzieży Szkolnej w Oświęcimiu w roku szkolnym 1991/1992, 5. miejsce w roku szkolnym 1988/1989, 1. miejsce w zawodach rejonowych. W piłce siatkowej dziewcząt: 2. miejsce w roku szkolnym 1988/1989 oraz 1. miejsce podczas zawodów rejonowych. W piłce nożnej wraz z zawodnikami LKS Pogórze w kategorii juniorów zakwalifikował się do rozgrywek w lidze okręgowej. Pracując społecznie, organizował i przygotowywał lodowisko na boisku przy szkole, a także prowadził w czasie wakacji zajęcia sportowe dla uczniów. Za swoją pracę, wyniki i poziom nauczania Alojzy Foltyn był wielokrotnie nagradzany m.in.: Złotym Krzyżem Zasługi, Brązowym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Złotą Odznaką „Za zasługi dla sportu”, Odznaką „Zasłużony działacz kultury fizycznej”, Medalem „Za zasługi w rozwoju sportu szkolnego”, Medalem „Za wieloletnią działalność i wybitne zasługi dla sportu szkolnego”, Odznaką Honorową Polskiego Związku Piłki Nożnej, Honorową Odznaką „Za zasługi w sporcie szkolnym”. Ponadto uchwałą Rady Miejskiej Skoczowa z dnia 22 maja 2018 roku został uhonorowany tytułem „Zasłużony dla Skoczowa”. Wychowankowie Alojzego Foltyna do dziś odnoszą sukcesy sportowe na szczeblu wojewódzkim i ogólnopolskim.
Tekst: BPI
PIKNIK HISTORYCZNY W POGÓRZU
W ostatnią sobotę września w Pogórzu został zorganizowany V Piknik Historyczny. W poprzednich latach pikniki odbywały się w sierpniu, lecz wprowadzone obostrzenia, związane z pandemią koronawirusa, nieco zmieniły plany organizatorów. Data 26 września 2020 r. została jednak wybrana nieprzypadkowo – w tym dniu przypada setna rocznica utworzenia 4 Pułku Strzelców Podhalańskich, który walczył broniąc reduty pogórskiej w 1939 roku.
Pierwsza część uroczystości obejmowała oddanie hołdu poległym w walce o wolność tych ziem. Przy pomniku w Pogórzu odśpiewano Mazurka Dąbrowskiego, a kwiaty złożyły delegacje wśród których znaleźli się między innymi: Stanisław Szwed – sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, włodarze Skoczowa – burmistrz Mirosław Sitko i jego zastępca Andrzej Bubnicki oraz starosta cieszyński Mieczysław Szczurek wraz z wicestarostą Janiną Żagan. Nie zabrakło także pocztów sztandarowych oraz wielu gości, w tym także miłośników historii i Pogórza.
Poczty sztandarowe przy pomniku wystawili uczniowie szkoły w Pogórzu w towarzystwie nauczycieli i dyrektora placówki Grzegorza Topola, uczniowie Zespołu Szkół im. Władysława Szybińskiego w Cieszynie (reprezentowani przez klasę wojskową), XVIII Oddział Ziemi Cieszyńskiej Związku Polskich Spadochroniarzy z Goleszowa oraz członkowie Stowarzyszenia Kombatantów Misji Pokojowych ONZ – Koło nr 23 Bielsko-Biała. Burmistrz Mirosław Sitko oraz starosta Mieczysław Szczurek wygłosili krótkie przemówienia, a proboszcz pogórskiej parafii ks. kan. Ignacy Czader zmówił modlitwę za poległych. Pod pomnik przybyli również uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Cieszynie im. 4 Pułku Strzelców Podhalańskich, natomiast salwę honorową z broni czarnoprochowej oddało Cieszyńskie Bractwo Kurkowe. Uroczystości prowadził sołtys Pogórza Mariusz Rodenko.
Po złożeniu kwiatów uczniowie szkoły im. 4 Pułku Strzelców Podhalańskich symbolicznie odsłonili kolejną tablicę poświęconą pułkowi. To już dziesiąta tablica, która przybliża historię Pogórza i znajdzie swoje miejsce na ścieżce historycznej. Kilka słów do zebranych wygłosił też Krzysztof Neścior.
W dalszej części pikniku, na boisku pomocniczym przy ul. Zamek, odbyła się rekonstrukcja historyczna wraz z turniejem strzeleckim i wystawą sprzętu wojskowego. Nie zabrakło też atrakcji dla najmłodszych, którzy dzięki takim wydarzeniom mają okazję poznawać historię.
Na zakończenie V Pikniku historycznego w Pogórzu wręczono podziękowania dla wszystkich, którzy wspomogli organizatorów oraz puchary i nagrody dla uczestników turnieju strzeleckiego. Puchar – nagrodę wiceministra Stanisława Szweda dla najlepszego strzelca – wręczył zastępca burmistrza Skoczowa Andrzej Bubnicki.
V Piknik historyczny w Pogórzu został dofinansowany w ramach otwartych konkursów ofert Ministerstwa Obrony Narodowej pod nazwą „Wdzięczni Bohaterom 1920” oraz ze środków budżetu powiatu cieszyńskiego i gminy Skoczów w ramach konkursu ofert na rok 2020. Organizatorem V Pikniku Historycznego było Stowarzyszenie Przyjaciół Pogórza oraz Rada Sołecka Wsi Pogórze.
Tekst: BPI
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej wszystkim nauczycielom, pedagogom oraz osobom zaangażowanym w rozwój edukacji w naszej gminie składam serdeczne życzenia zdrowia, pomyślności w życiu zawodowym i prywatnym oraz siły i wytrwałości w dążeniu do obranych przez siebie celów.
Tegoroczny Dzień Edukacji Narodowej jest inny niż wszystkie poprzednie – dziś szczególnie widać jak wielkie znaczenie odgrywa edukacja w życiu kolejnych pokoleń. Widać jak mocno losy nauczycieli i uczniów są ze sobą splątane. Życzę wszystkim, by ta więź – pomimo wszelkich przeciwności, zawsze była silna, szczera i wolna od nieporozumień.
Wszystkiego najlepszego – bądźcie zdrowi i szczęśliwi.
Burmistrz Skoczowa, Mirosław Sitko
DOPŁACAMY ZŁ Z BUDŻETU GMINY DO ODPADÓW MIESZKAŃCÓW. IM WIĘCEJ ODPADÓW – TYM WIĘKSZY KOSZT NA OSOBĘ...
O opłatach za odbiór i zagospodarowanie odpadów rozmawiamy z burmistrzem Skoczowa Mirosławem Sitko.
W latach wysokość opłaty za śmieci w Skoczowie wynosiła 9 zł od mieszkańca. W 2020 r. opłata ta wzrosła do 26 zł. Z czego to wynika?
Wysokość opłaty za odpady komunalne wynika z kilku zmiennych: liczby mieszkańców, ilości odpadów oraz co najistotniejsze – z ceny z przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów. Gmina nie wywozi ani nie utylizuje odpadów samodzielnie, ale odpowiada za gospodarkę odpadami. Ani burmistrz, ani radni nie narzucają cen samodzielnie. Chcę też wyraźnie podkreślić, że gmina nie zarabia na odbiorze śmieci od mieszkańców. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, po prostu ogłasza przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów. W wyniku przetargu, w ścisłym powiązaniu z ceną przetargu, powstaje stawka opłaty, którą ponoszą mieszkańcy. To cały udział gminy w kształtowaniu ceny. Tak naprawdę kształtuje ją wolny rynek – cena, którą gmina musi zapłacić przedsiębiorcy odbierającemu odpady. Więc jeżeli pyta Pani, z czego wynika wysokość opłaty za śmieci, odpowiem prosto – z przetargu.
Ale cena w przetargu była wyraźnie wyższa niż poprzednio…?
Tak, ale to był inny przetarg, tzn. na innych warunkach. O ile poprzednio rozliczaliśmy się z wykonawcą od ilości mieszkańców, o tyle nowelizacja ustawy w 2019 r. obowiązująca od 2020 r. każe gminie rozliczać się od ton wywożonych odpadów. O ile dotychczas to wykonawca samodzielnie musiał oszacować ile w danym okresie będzie musiał wywieźć ton odpadów i w ten sposób ponosił ryzyko, o tyle od bieżącego roku nie musi się tym martwić, bo gmina musi mu zapłacić za każdą tonę. W związku z tym gmina zmuszona była zakupić i zainstalować wagę samochodową, a także nastąpił znaczny wzrost ilości ton odpadów, o czym powiem za chwilę. Proszę zauważyć, że niska w stosunku do innych gmin powiatu cena 9 zł od mieszkańca obowiązywała w Skoczowie aż przez trzy lata. W tamtych warunkach prawnych chciałem, na możliwie jak najdłuższy czas, ustabilizować dobre dla mieszkańców z punktu widzenia finansowego rozwiązanie. To było dobre rozegranie, bardzo korzystne dla mieszkańców, ponieważ gdy skoczowianie płacili za śmieci 9 zł, w okolicznych gminach opłaty te wynosiły kilkanaście złotych. Ale parafrazując przysłowie „wszystko, co dobre, kiedyś się kończy”, na 2020 rok musieliśmy ogłosić nowy przetarg, na dodatek na zmienionych przez ustawodawcę warunkach, o czym mówiłem na początku. Starając się utrzymać jak najniższą cenę, w ramach możliwości jakie daje nam ustawa o zamówieniach publicznych oraz umowa z 2016 roku, przeprowadziliśmy z wykonawcą negocjacje, dzięki którym jeszcze na pierwsze półrocze 2020 roku udało się utrzymać stawkę na poziomie 15,90 zł od mieszkańca. Już wówczas wiedzieliśmy, że inne gminy w Polsce już wtedy płaciły wyższe stawki, w większości przekraczające 20 zł. Nowy przetarg był przetargiem nieograniczonym, ogłoszonym przez nas nie tylko na terenie Polski, ale także całej Unii Europejskiej. Niestety, cena zaoferowana w przetargu musiała spowodować tak duże podniesienie opłat dla mieszkańców.
Wiadomo, że to nie gmina dyktuje kalkulację kosztów wykonawcy odbierającemu i zagospodarowującemu odpady, ale czy rozpatrywał Pan, skąd bierze się tak drastyczny wzrost cen w tak krótkim czasie?
Skoczowianie postrzegali tę podwyżkę jako zrealizowaną w krótkim czasie, ponieważ dłużej niż w innych gminach obowiązywała u nas niska opłata. Dlatego, że płaciliśmy w Skoczowie mniej niż inni, wzrost opłaty jest obiektywnie drastyczny. Jednak musimy mieć świadomość, że stawka rośnie systematycznie ze wzrostem kosztów ogólnych, na które składa się wiele czynników – w tym wzrost wynagrodzeń. Mało kto wie, że sam odbiór odpadów w Skoczowie obsługuje ponad 50 pracowników fizycznych przedsiębiorcy odbierającego odpady i 21 samochodów. Trudno mieć uwagi do jakości ich pracy. Myślę, że wszyscy jesteśmy z niej zadowoleni. Ale utrzymanie 50 ludzi i 21 samochodów z pewnością sporo kosztuje. Dążąc do zrównania wynagrodzeń z wynagrodzeniami w zachodniej Europie trzeba wiedzieć o tym, że zwiększanie płacy minimalnej, a skutkiem tego zwiększanie wszystkich płac, wpływa na koszty każdej działalności – w tym koszty utrzymania pracowników przedsiębiorców odbierających i zagospodarowujących odpady, jak i kosztów usług, z których i te firmy korzystają – usług serwisowych, leasingów itp. Cała gospodarka, cały sektor prywatny w zakresie kosztów to zespół naczyń połączonych. Z pewnością zwiększenie płac miało wpływ na koszty wykonawcy. Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na cenę jest jednostkowy koszt zagospodarowania odpadów, jaki przedsiębiorca odbierający śmieci ponosi wywożąc odpady zmieszane na wysypisko śmieci. Ten koszt jest coraz wyższy. Dla porównania: koszt zagospodarowania tony odpadów, który w 2017 roku wynosił 74 zł, w roku 2018 wynosił 170 zł; w 2019 roku – 220 zł, z kolei w tym roku wynosi aż 270 zł za tonę. A zatem w ciągu zaledwie 3 lat wysokość tej opłaty wzrosła o 265%. Są także inne czynniki, które widzimy. Każdy wykonawca musi posiadać odpowiednią instalację do gromadzenia i segregowania odpadów, ponadto następuje wzrost wymagań technicznych w stosunku do miejsc magazynowania odpadów – również generujący koszty przystosowania instalacji do nowych norm. No i najistotniejsza zmiana – obowiązek ważenia wszystkich odpadów komunalnych.
Dlaczego ważenie wpływa na cenę? Wcześniej tego nie robiliśmy?
Jak już wcześniej tłumaczyłem, najdłużej jak to tylko było możliwe w przypadku Skoczowa, rozliczaliśmy się jako gmina z wykonawcą według stawki za mieszkańca. Zgodnie ze zmianą art. 6f ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która określa gminom warunki gospodarowania odpadami komunalnymi, podstawę rozliczenia z wykonawcą stanowi aktualnie stawka za tonę odbieranych i zagospodarowywanych odpadów. Wykonawca deklaruje zatem w ofercie, jaka jest cena za odbiór i zagospodarowanie każdej tony odpadów. Cena dla mieszkańca zależy zatem nie tylko od ceny za odbiór, ale od ilości śmieci, które produkujemy. Rozumiem ogólnokrajowe intencje ustawodawcy. Z pewnością tego rodzaju konstrukcja rozliczenia powoduje, że przedsiębiorcy odbierający odpady siłą rzeczy zobowiązani są do w pełni transparentnej gospodarki odpadami. Kontrolując sposób zagospodarowania tych odpadów, można przecież sprawdzić, ile ich było i co się z nimi stało. Ale my, mieszkańcy, musimy przez to – chcąc zatrzymać wzrost cen – produkować jak najmniej śmieci. Im więcej odpadów, tym większy koszt na osobę. I to jest sedno problemu, na którym dziś musimy się skupić. Według sprawozdań firmy odbierającej i zagospodarowującej odpady komunalne, w 2019 r. w gminie Skoczów wytworzono około 7500 ton odpadów. W przetargu założono, że w ciągu 12 miesięcy powstanie 8500 ton odpadów komunalnych. Daje to 708,33 ton na miesiąc. Od czerwca do września 2020 r. zważono następujące masy odpadów komunalnych: czerwiec: 860,68 ton, czyli 152,35 ton więcej niż założono; lipiec: 995,90 ton, czyli 287,57 ton więcej niż założono; sierpień: 947,76 ton, czyli 239,43 ton więcej niż założono i wrzesień: 945,80 ton, czyli 237,47 ton więcej niż założono. Nadwyżka masy odebranych/zważonych odpadów komunalnych w stosunku do założonej masy spowodowała, że na wrześniowej sesji Rady Miejskiej zwiększono budżet „śmieciowy” o zł. Ponadto, jak łatwo policzyć, zakładaną ilość 8,5 tys. ton wyczerpiemy najprawdopodobniej do końca lutego 2021 r., a więc na trzy miesiące przed upływem terminu, na jaki ogłosiliśmy przetarg. W tej sytuacji musimy ogłosić w międzyczasie nowy przetarg.
Czy jest jakiś rodzaj odpadów, który jest w tym zakresie szczególnie wago/kosztotwórczy?
Tak. To to, co nie podlega recyklingowi, ale jest kosztowne w zagospodarowaniu – czyli odpady zmieszane i bioodpady (zwłaszcza trawa) oraz popiół. Dlatego właśnie Rada Miejska podjęła uchwałę o zniżce za kompostowanie. W stanie na dzień dzisiejszy jako gmina jesteśmy zobowiązani odbierać całą trawę oddaną przez mieszkańców w workach. Każdy worek trawy ważący około 20 kg to dla gminy koszt co najmniej około 17 zł. Półtora worka miesięcznie konsumuje cały koszt opłaty pobieranej za śmieci od jednego mieszkańca. Ile powinni zatem płacić za śmieci miesięcznie mieszkańcy, którzy przekazują 10 worków tygodniowo? Matematycznie odpowiedź wydaje się być prosta – 170 zł tygodniowo x (przyjmijmy) 4 tygodnie – to jest 680 zł miesięcznie za samą trawę plus normalna stawka za resztę odpadów. Od strony prawnej odpowiedź nie jest już jednak tak prosta. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie przewiduje bowiem możliwości różnicowania opłaty od mieszkańca w zależności od ilości wytwarzanych odpadów. Pomijając względy organizacyjne, w naszym systemie prawnym nie jest możliwe aby – jak to proponowali niektórzy mieszkańcy w trakcie wrześniowych zebrań wiejskich – śmieciarka ważyła śmieci przy odbiorze od mieszkańca tak, aby każdy płacił wprost za tyle, ile wyprodukował. Z drugiej strony dużym problemem jest także ilość śmieci niesegregowanych z budynków wielomieszkaniowych. Znajduje się tam wiele odpadów, które powinny być wyrzucane do odpadów segregowanych. Odpady segregowane, takie jak metal, szkło, plastik czy papier, poddawane są obróbce recyklingowej – co obniża koszt ich zagospodarowania i finalnie wpływa na cenę. Gdy bezmyślnie wyrzucamy je do odpadów niesegregowanych, podnosimy wagę zagospodarowania odpadów, które są wywożone na wysypisko odpadów, nigdy nie będą ponownie wykorzystane, a koszt ich utylizacji jest ogromny i także musi być odpowiednio skalkulowany przez wykonawcę. Co więcej, zgodnie z art. 6k ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stawka opłaty od mieszkańca za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie może być wyższa niż 2% przeciętnego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę. Zgodnie z obwieszczeniem z 31 marca 2020 r. prezesa GUS, obecnie dochód rozporządzalny to 1819 zł. Obecnie stawka opłaty od mieszkańca za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie może być zatem wyższa niż 1819 zł x 2% = 36,38 zł. Niestety, już teraz są gminy, w których mieszkańcy płacą za odpady stawkę 36 zł od mieszkańca – jak Będzin czy Józefów. Co więcej, trzeba mieć świadomość, że ta stawka również często nie pokrywa kosztu odbioru i zagospodarowania odpadów jakie ponosi gmina dodatkowo – kosztem ograniczenia nakładów na inwestycje, w tym poprawę jakości dróg. Jeżeli będziemy chcieli utrzymać obecną opłatę od mieszkańca, Rada Miasta Skoczowa będzie musiała rozważyć dalszą dopłatę z budżetu.
Czyli jakie będą założenia do kolejnego przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów?
Wspólnie z Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Środowiska, kancelarią prawną oraz w konsultacji z radnymi Rady Miejskiej opracowujemy rozwiązania, które mają na celu ustabilizowanie stawki opłat za śmieci. M.in. trzeba skupić uwagę na ograniczaniu trawy i popiołu. Choć ogłosimy przetarg w taki sposób, aby informacja o nim dotarła do każdego potencjalnego wykonawcy, nie mamy wpływu na to, jakie oferty zostaną złożone. My, mieszkańcy gminy Skoczów, każdy z nas, mamy wpływ na masę odpadów, które będziemy oddawać, jak i jakość segregacji. I na tych czynnikach trzeba skupić naszą uwagę. Na zakończenie mam nadzieję, że moje wyjaśnienia trochę przybliżyły czytelnikom ten trudny dla nas wszystkich problem. Wiem, że te wszystkie wyjaśnienia wyglądają na skomplikowane, ale tak to niestety jest i musimy mieć świadomość, że łatwo niestety już było.
Bardzo dziękujemy za rozmowę.
BPI
PODSUMOWANIE ZEBRAŃ RAD SOŁECKICH I ZARZĄDÓW OSIEDLI
Wrzesień w gminie Skoczów wypełniony był spotkaniami z mieszkańcami. Okazją do tego były zebrania rad sołeckich i zarządów osiedli. W każdym zebraniu uczestniczył burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko lub jego zastępca Andrzej Bubnicki, przewodniczący Rady Miejskiej Rajmund Dedio, a także kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych i wydziałów Urzędu Miejskiego w Skoczowie właściwi w sprawach dróg, inwestycji, spraw obywatelskich, gospodarki komunalnej i ochrony środowiska oraz spraw organizacyjnych. W spotkaniach uczestniczyli także przedstawiciele Spółki Wodnej oraz obsługującej kanalizację gminy Skoczów spółki gminnej SKO-EKO. Do dyspozycji mieszkańców uczestniczących w zebraniach byli też przedstawiciele straży miejskiej i policji. Poniżej prezentujemy zwięzłą informację na temat spraw podjętych na każdym zebraniu.
W Bładnicach w 2021 roku środki z funduszu sołeckiego przeznaczone zostaną na organizację Dnia Seniora oraz wydarzenia sportowego dla dzieci i młodzieży, z kolei środki z funduszu drogowego – na remonty cząstkowe i inne bieżące prace. Podjęto również uchwałę dotyczącą przeniesienia niewykorzystanych środków z 2020 roku do budżetu na 2021 rok oraz wykorzystania ich do zakończenia prac przy ogrodzeniu wokół świetlicy wiejskiej.
W Harbutowicach przyszłoroczne plany zakładają realizację nie tylko takich zadań, jak bieżące i cząstkowe remonty dróg oraz utrzymanie zieleni, ale również remont nawierzchni na ul. Bajkowej w ramach programu tzw. Funduszu Nakładkowego. W ramach funduszu sołeckiego na 2021 rok zagospodarowany ma zostać nowy teren rekreacyjno-zabawowy. Jeżeli wystarczy środków, w planach jest również montaż monitoringu przy Domu Rolnika. Przegłosowano także zmianę w budżecie na 2020 rok dotyczącą rozszerzenia zadania związanego ze stworzeniem terenu rekreacyjno-zabawowego i utrzymania zieleni o utworzenie porozumienia pomiędzy gminą a Kołem Gospodyń Wiejskich, dotyczącego działki przylegającej do Domu Rolnika i odwodnienia ul. Bliskiej przy moście nad Młynówką.
W Kiczycach ustalono, że środki z funduszu sołeckiego zostaną przeznaczone na organizację imprez – m.in. Dnia Seniora, dożynek czy imprez organizowanych we współpracy ze szkołą. Natomiast środki z funduszu drogowego przeznaczone zostaną na wymianę nawierzchni na ul. Kormoranów i jeżeli wystarczy środków – na ul. Odległej, Żniwnej i Wiśniowej. Sołtys zaproponował również, jak można wykorzystać pozostałe pieniądze z budżetu 2020. Wśród propozycji znalazł się zakup bramy do ogrodzenia na placu rekreacyjnym za Domem Strażaka, zakup gabloty, w której zostanie umieszczony sztandar Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Kiczycach i zakup ławek zewnętrznych dla szkoły. Wszystkie propozycje przyjęte zostały niemal jednogłośnie.
W Kowalach mieszkańcy zdecydowali, że środki z funduszu sołeckiego przekazane zostaną na organizację imprez okolicznościowych, a z funduszu drogowego – na cząstkowe remonty dróg, bieżące prace na drogach, wymianę nawierzchni na ul. Brzeziny w ramach gminnego Funduszu Nakładkowego, a jeśli pozostaną środki – na wykonanie oświetlenia na ul. Brzeziny. Jedna z uchwał dotyczyła aktualizacji wydatków na 2020 rok, co pozwoli na przeniesienie niewykorzystanych środków na rok 2021.
W Międzyświeciu podczas zebrania wiejskiego (14 września) miały odbyć się wybory nowego sołtysa i rady sołeckiej – dotychczasowy gospodarz wsi Rafał Ludka nie zdecydował się na ponowne kandydowanie, nie zgłosił się również żaden inny kandydat. Podjęto jednak uchwały: jeszcze w 2020 roku w planach jest wykonanie podstawy pod garaż, zakup garażu i wykonanie szatni dla zawodników w pomieszczeniach gospodarczych wiaty. Z kolei na 2021 rok zaplanowano: organizację imprez (turnieje piłkarskie, festyny, pożegnanie lata, spotkanie seniorów), zakup kompletów stołów do salki pod przedszkolem, promocję sołectwa, bieżące utrzymanie obiektów, remonty cząstkowe i bieżące utrzymanie dróg. Wybory nowego sołtysa i rady sołeckiej odbyły się 13 października. Tym razem wśród zebranych mieszkańców znalazło się dwoje kandydatów do pełnienia funkcji sołtysa – Stanisław Omorczyk i Joanna Karkowska. Mieszkańcy wybierali sołtysa w głosowaniu tajnym – na kandydaturę Stanisława Omorczyka oddano 28 głosów, a na kandydaturę Joanny Karkowskiej – 5. W składzie rady sołeckiej znaleźli się: Rafał Ludka, Andrzej Kozieł, Urszula Pokomeda, Józef Staniek, Maciej Omorczyk i Renata Bobek.
W Ochabach mieszkańcy podjęli decyzję, że w 2021 roku z funduszu sołeckiego sfinansowane zostaną wydarzenia i działania promujące sołectwo, modernizacja i rozbudowa obiektów oddanych do użytku sołectwa, zakup sprzętu i wyposażenia oraz utrzymanie budynków. Natomiast z funduszu drogowego sfinansowane zostaną prace bieżące związane z drogami, zielenią i innymi naprawami. Jednak jeżeli w budżecie gminnym uda się zwiększyć środki na remonty nakładek w przyszłym roku, możliwa będzie wymiana kolejnych nawierzchni – propozycje dróg do remontu to: ul. Kościelnik, Wrzesień w gminie Skoczów wypełniony był spotkaniami z mieszkańcami. Okazją do tego były zebrania rad sołeckich i zarządów osiedli. W każdym zebraniu uczestniczył burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko lub jego zastępca Andrzej Bubnicki, przewodniczący Rady Miejskiej Rajmund Dedio, a także kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych i wydziałów Urzędu Miejskiego w Skoczowie właściwi w sprawach dróg, inwestycji, spraw obywatelskich, gospodarki komunalnej i ochrony środowiska oraz spraw organizacyjnych. W spotkaniach uczestniczyli także przedstawiciele Spółki Wodnej oraz obsługującej kanalizację gminy Skoczów spółki gminnej SKO-EKO. Do dyspozycji mieszkańców uczestniczących w zebraniach byli też przedstawiciele straży miejskiej i policji. Poniżej prezentujemy zwięzłą informację na temat spraw podjętych na każdym zebraniu. Podbór, Buczyna i fragment ul. Simoradzkiej. Ostatnia uchwała dotyczyła przeznaczenia środków, których nie wykorzystano w 2020 roku, na zakup lamp solarnych.
Na spotkaniu w Pierśćcu zdecydowano, że wyremontowane zostaną nakładki na ulicach Winogradzkiej i Wodnej. W budżecie zaplanowano ponadto budowę oświetlenia przy ul. Landeckiej i Rolnej. A jeżeli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli, zorganizowane zostaną imprezy okolicznościowe, m.in.: Dzień Seniora. Zarezerwowano również środki na zakup materiałów promocyjnych. Mieszkańcy podjęli także uchwałę dotyczącą możliwości przeniesienia niewykorzystanych środków z tegorocznego budżetu na przyszły rok.
W Pogórzu w planach na 2021 rok jest dokończenie wymiany nawierzchni na ul. Wierzbowej, a także częściowo na ul. Zamek i Dzielawy, budowa mijanek na ul. Zalesie i Zamek, a także bieżące prace na drogach, remonty cząstkowe i utrzymanie zieleni. Ponadto zaplanowano organizację imprez – m.in. Crossu Świętojańskiego, Pikniku Historycznego, obchodów 100-lecia OSP Pogórze, spotkania integracyjnego, Pogórskiego Kolędowania.
W Wilamowicach pod głosowanie poddano trzy uchwały. Pierwsza dotyczyła przekazania środków w 2021 roku na bieżące utrzymanie dróg, remonty cząstkowe dróg, poprawę bezpieczeństwa oraz na wykonanie nowych nawierzchni na ul. Spółdzielczej oraz fragmencie ul. Zajęczej. Kolejna uchwała to przekazanie środków na bieżące utrzymanie budynku świetlicy, wydatki bieżące, sprzęt potrzebny do wykonywania różnych prac, konserwację placu zabaw i organizację imprez. Ostatnia, trzecia uchwała dotyczyła możliwości wykorzystania w 2021 roku środków, które nie zostaną wydane jeszcze w tym roku. Wszystkie uchwały zostały jednogłośnie przegłosowane przez mieszkańców.
Mieszkańcy Wiślicy podczas zebrania zdecydowali, że środki z funduszu drogowego pokryją koszty bieżących prac i remontów cząstkowych na drogach, a także prace związane z utrzymaniem zieleni i korytowaniem. Do zadań wpisano także uzupełnienie punktów świetlnych (jeżeli wystarczy na to środków). Natomiast fundusz sołecki pokryje koszty organizacji okolicznościowych imprez, bieżącego utrzymania obiektów, promocji sołectwa i zakupu niezbędnych materiałów.
Mieszkańcy osiedla Górny Bór podczas zebrania wybrali przewodniczącego zarządu osiedla i zarząd osiedla na kolejne 5 lat. Przewodniczącym został ponownie Tomasz Pszczółka. Zarząd będzie pracował w składzie: Danuta Pinkas, Karol Rusin, Anna Łacek, Jolanta Wojaczek i Anna Danecka. Ostatnim punktem zebrania było podjęcie uchwały, która określa działania, jakie zostaną zrealizowane ze środków na 2021 rok. W uchwale znalazło się szczęść punktów: organizacja imprez lub wycieczek, promowanie osiedla Górny Bór, prace związane z budową siłowni zewnętrznej, prace związane z budową oświetlenia, promowanie lawendy na Górnym Borze oraz koszty techniczne i administracyjne. Mieszkańcy przyjęli te propozycje niemal jednogłośnie.
Podczas spotkania mieszkańców osiedla Południe pojawiły się trzy propozycje zadań do realizacji w 2021 roku – organizacja wydarzeń integracyjnych dla mieszkańców osiedla, polepszenie dostępu do informacji (wydruk plakatów i wymiana tablic), inicjowanie i finansowanie działań na rzecz zagospodarowania terenów zielonych na osiedlu – szczególnie działki przeznaczonej na potrzeby mieszkańców. Wszystkie propozycje zostały podjęte jednogłośnie.
Mieszkańcy osiedla Za Wisłą jednogłośnie podjęli uchwałę dotyczącą planu wydatków na rok 2021. Rada w dalszym ciągu będzie kontynuować swoją działalność przeznaczając środki na: spotkania integracyjne dla dzieci i dorosłych (w tym zajęcia dla dzieci), wycieczki, organizację zawodów sportowych, doposażenie świetlicy w sprzęty (np. sprzęt sportowy) oraz utrzymanie świetlicy.
Tekst: BPI
Z PRAC RADY MIEJSKIEJ SKOCZOWA...
Szanowni Państwo, w informacji z majowej sesji pisałem o przyczynach zmiany stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przypomnę tylko, że ustawodawca w 2012 roku wymusił na samorządach obowiązek prowadzenia gospodarki odpadami oraz pośredniczenia pomiędzy mieszkańcem a firmą odbierającą. Z naszej okolicy zniknęły małe lokalne firmy, czyli bezpowrotnie skończyły się warunki rynkowej, zdrowej konkurencji. Do tego w lipcu 2019 roku parlament przyjął nowelizację ustawy, w której narzucono zmianę rozliczenia z wykonawcą z rozliczenia ryczałtowego od mieszkańca na rozliczenie wagowe. Co to oznacza w praktyce? Od 1 czerwca gmina płaci wykonawcy za każdy kilogram zebranych surowców wtórnych, jak i pozostałości po segregacji, czyli tzw. śmieci zmieszanych. Zmiana sposobu rozliczenia dodatkowo wygenerowała kolejne koszty związane z koniecznością obsługi wagi, przez którą tzw. śmieciarki każdego dnia przejeżdżają dwukrotnie (przed rozpoczęciem zbiórki i po jej zakończeniu).
Do przetargu wg nowych zasad zgłosiło się tylko jedno konsorcjum i zaproponowało stawkę 870 zł/Mg (1 Mg = 1 tona), co wg posiadanej w maju wiedzy w przeliczeniu na uśrednioną ilość produkowanych odpadów wymusiło wzrost opłaty do 26 zł od osoby. Gigantyczny wzrost opłaty wzbudził oburzenie wszystkich, bez wyjątku. Posypały się gromy na burmistrza i radnych, ale drodzy Państwo, co można było zrobić inaczej? Niepodpisanie umowy i niepodjęcie uchwały spowodowałoby, że od 1 czerwca śmieci zostałyby na ulicach. Bez wątpienia na zmianę ceny miał wpływ lawinowy wzrost opłaty środowiskowej, której wysokość została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. Opłata od 2017 roku do 2020 roku wzrosła z 74 zł/Mg do 270 zł/Mg, czyli o 265%! Z posiadanych statystyk wynika, że w porównaniu do roku 2016 mieszkańcy Skoczowa „produkują” o 41% więcej odpadów, co oczywiście również ma wpływ na wzrost kosztów gospodarki odpadami.
Dzisiaj, po trzech miesiącach od wejścia w życie nowych przepisów i nowej stawki opłaty, rzeczywistość wygląda jeszcze gorzej niż wszyscy myśleliśmy. Od czerwca do opłaty zebranej od mieszkańców gmina dopłaca każdego miesiąca ponad 200 000,00 zł, a to oznacza, że do końca tylko tego roku z budżetu gminy na pokrycie kosztów gospodarki odpadami wydamy dodatkowo ponad 1,5 mln zł. Wydając więcej na śmieci, musimy zmniejszyć wydatki na inwestycje, czyli np. remonty dróg, budowę wodociągów i chodników. Jeżeli chcielibyśmy, aby system finansował się tylko z opłaty pobieranej od mieszkańców, to w praktyce stawka powinna wynosić 36 zł od osoby, co jest absolutnie nie do zaakceptowania. Co możemy zrobić, aby zatrzymać szalony wzrost kosztów gospodarki odpadami? Kwota opłaty pobieranej przez wykonawcę jest iloczynem dwóch liczb: wagi zebranych odpadów oraz kwoty 870 zł /Mg, a to oznacza, że po pierwsze musimy szukać rozwiązań zmniejszających wagę oddawanych odpadów (i głównie myślę tutaj o odpadach zielonych), a po drugie – szukać wykonawcy, który będzie mógł zaproponować niższą stawkę za wykonywaną usługę.
Za kilka miesięcy czeka nas kolejny przetarg. Zapewniam Państwa, że trwają bardzo intensywne prace nad znalezieniem najlepszego rozwiązania, które niestety nie może stać w sprzeczności z aktualnie obowiązującą ustawą. A ustawa, mówiąc delikatnie, postawiła samorządy w ślepym zaułku.
Wrześniowa sesja rozpoczęła się od wysłuchania informacji z działalności Skoczowskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o. Martwi utrzymujące się od kilku lat bardzo małe zainteresowanie najmem lokali użytkowych, co powoduje stałe zmniejszanie się przychodu spółki. Drugi z rzędu rok finansowy Spółka zamknęła stratą (2018 r. z kwotą 187 tys. zł, 2019r. z kwotą 168 tys. zł.). Na koniec 2019 roku na lokal socjalny z zasobu gminy Skoczów oczekiwały 23 rodziny, a na lokal mieszkalny 16 rodzin. Niestety, stale rośnie zadłużenie najemców lokali użytkowych i mieszkalnych. W 2019 roku SPK Sp. z o.o. na wszystkie nakłady na remonty oraz inwestycje wydała ponad 840 tys. zł.
W kolejnym punkcie radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Miejskiej Spółki SKO-EKO Sp. z o.o. W latach Spółka wybudowała 46,2 km sieci kanalizacyjnych (planowano 22,7 km) oraz podłączyła 364 budynków (planowano 213). W 2019 roku na inwestycje i remonty Spółka wydała ponad 4 mln. zł. Bardzo dużym wyzwaniem stojącym przed Spółką jest konieczność uszczelnienia istniejącej sieci, ponieważ do oczyszczalni dopływa pięć razy więcej ścieków niż wynika to ze wskazań wodomierzy zabudowanych w domach mieszkańców.
Radni jednogłośnie przyjęli informację z wykonania budżetu gminy Skoczów za I półrocze 2020 r. Z przedłożonej informacji wynika, że na koniec czerwca 2020 r. dochody zostały zrealizowane w 47%, a wydatki wykonano w 38%. Niestety, pandemia Covid-19 spowodowała zmniejszenie dochodów gminy o około 1,5 mln zł oraz wpłynęła na zwiększenie zaległości z tytułu podatków i opłat z 2 mln zł w 2018 roku do 6 mln zł w 2019 roku.
W porządku obrad każdej wrześniowej sesji umieszczony jest szczególnie ważny punkt – przyznanie wyróżnienia „Lauru Srebrnej Cieszynianki”, który w tym roku otrzyma Pan Alojzy Foltyn. Laur zostanie wręczony podczas uroczystej Sesji Rad Gmin Ziemi Cieszyńskiej w dniu 11 listopada 2020 roku w Teatrze im. A. Mickiewicza w Cieszynie.
Przyjęta została uchwała w sprawie podjęcia współpracy z gminą Chybie oraz uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej w postaci dotacji celowej dla gminy Chybie na realizację zadania „Przebudowa mostu – dojazd do ulicy Iglastej w Kiczycach”. Przyjęcie powyższych uchwał było niezbędne, ponieważ most prowadzący do posesji mieszkańców Skoczowa znajduje się na terenie gminy Chybie.
Na wrześniowym zebraniu wiejskim w Międzyświeciu nie został wybrany sołtys i koniecznym było przyjęcie uchwały wyznaczającej kolejny termin przeprowadzenia wyborów sołtysa oraz Rady Sołeckiej sołectwa Międzyświeć. Zebranie odbędzie się 13 października 2020 roku (godz. 16.45) w sali gimnastycznej Zespołu Szkół Przyrodniczo-Technicznych w Międzyświeciu.
Szczegółowe informacje o podjętych uchwałach, tematyce i protokołach z posiedzeń komisji oraz sesji znajdują się na stronie www.skoczow.esesja.pl. Kolejna planowa sesja Rady Miejskiej odbędzie się 21 października o godz. 15.00.
Rajmund Dedio, Przewodniczący Rady Miejskiej Skoczowa
GMINA SKOCZÓW MA NOWĄ STRONĘ INTERNETOWĄ
Nowoczesna, bardziej przejrzysta i czytelna, a przede wszystkim dostosowana do szczególnych potrzeb osób z niepełnosprawnością – taka jest nowa strona internetowa Urzędu Miejskiego w Skoczowie. Można ją znaleźć pod dotychczasowym adresem – www.skoczow.pl.
Ostatni raz budowa i wygląd strony internetowej urzędu zostały zmienione w 2016 roku. Przez ponad 4 lata w zakresie projektowania stron internetowych wiele się zmieniło. Obecnie największy nacisk kładzie się na to, by strony były proste w obsłudze dla większej grupy osób – nie tylko dla młodych, którzy sprawnie poruszają się w przestrzeni wirtualnej, ale również dla seniorów oraz osób niepełnosprawnych. Serwis urzędu został stworzony zgodnie ze standardami W3C oraz WCAG2.1 w oparciu o mechanizmy ułatwiające osobom niepełnosprawnym dostęp do publikowanych treści. Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych – Window-Eyes, JAWS czy NVDA. Nowa witryna jest również wyposażona w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące – zmieniona została m.in. wielkość czcionki i kontrast. Wszystkie elementy na stronie spełniają minimalne wymagania kontrastu koloru treści do tła. Co ważne, serwis nie jest wyposażony w skróty klawiaturowe, które mogły by wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników. Obsługa możliwa jest zarówno przy pomocy klawiatury, jak i myszki. Istotne jest także to, że strona stała się responsywna, a to znaczy, że teraz swobodnie mogą z niej korzystać użytkownicy smartfonów.
Co można znaleźć na stronie głównej? Od razu po wejściu na stronę widoczne są najnowsze informacje i komunikaty, działy strony, odnośniki do mediów społecznościowych gminy Skoczów oraz – po najechaniu myszką – aktualny stan jakości powietrza. Poniżej znaleźć można okna, które przenoszą nas bezpośrednio do informacji o odpadach komunalnych, ostrzeżeniach meteorologicznych, konsultacjach społecznych, do mapy gminy, kamerki online oraz do SEKAP-u (gdzie można załatwić sprawy urzędowe) i Systemu Informacji Przestrzennej. Dalej zobaczyć można więcej aktualnych informacji, które podzielone zostały na działy: miasto i gmina, gospodarka, edukacja, kultura i sport oraz poniżej – ogłoszenia i przetargi. Bardziej przejrzysty jest teraz panel z zapowiedziami wydarzeń, który znajduje się zaraz pod aktualnościami, ogłoszeniami i przetargami. Są tam plakaty zapowiadające najbliższe wydarzenia, a także pasek z datami, na którym można sprawdzić, co będzie się działo przez kolejne tygodnie. Ponadto na głównej stronie widać najnowsze galerie zdjęć i numery „Wieści Skoczowskich”. Pojawiła się też nowa opcja – „Zapytaj burmistrza”.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nową stroną. Polecamy również profil gminy na Facebooku: Gmina Skoczów – Skocz do Skoczowa.
Tekst: BPI
POWSZECHNY SPIS ROLNY – CO NALEŻY WIEDZIEĆ
Od 1 września do 30 listopada 2020 r. (według stanu w dniu 1 czerwca 2020 r.) na terytorium Polski przeprowadzany jest Powszechny Spis Rolny 2020. Obowiązek realizacji spisów nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, jak również wynika on z rekomendacji FAO, zawartych w dokumencie pn. Światowy program spisów rolnych rundy 2020 r.
Spis jest przeprowadzany w gospodarstwach rolnych: osób fizycznych (gospodarstwach indywidualnych); osób prawnych; jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Rolnicy mogą udzielić informacji o gospodarstwach rolnych: poprzez samospis internetowy przeprowadzony za pośrednictwem interaktywnej aplikacji, dostępnej pod adresem https://spisrolny.gov.pl; telefonicznie – dzwoniąc na infolinię spisową pod numer .
W celach informacyjnych i interwencyjnych, na czas realizacji spisu, Gminne Biuro Spisowe w Skoczowie uruchomiło dyżury obejmujące godziny pracy Urzędu Miejskiego w Skoczowie: od poniedziałku do piątku od godz. 7.30 do 14.30 (tel. wew. 146), a także dyżury telefoniczne w godzinach popołudniowych – od godz. 14 30 do godz. 20.00 (w dni robocze) pod numerem telefonu: . Z użytkownikami gospodarstw rolnych, którzy nie mogą się spisać samodzielnie, skontaktują się rachmistrzowie spisowi. Uwaga! Od 10 października 2020 r. istnieje możliwość realizacji Powszechnego Spisu Rolnego przez rachmistrzów w formie wywiadów bezpośrednich z użytkownikami gospodarstw rolnych. Wywiady będą realizowane z zachowaniem wszystkich obowiązujących zaleceń sanitarnych. Jeżeli respondent ze względu na sytuację epidemiczną wyrazi obawę przed bezpośrednim kontaktem, rachmistrz spisowy poinformuje respondenta o obowiązku udziału w spisie, który może być zrealizowany w formie wywiadu telefonicznego. W przypadku, gdy rachmistrz pozyska informację, że użytkownik gospodarstwa rolnego jest objęty kwarantanną lub izolacją domową, wywiad będzie przeprowadzony przez telefon. Przed przystąpieniem do realizacji wywiadu bezpośredniego rachmistrz spisowy zobowiązany jest do okazania legitymacji – imiennego identyfikatora ze zdjęciem, wydanego przez Wojewódzkie Biuro Spisowe w Katowicach. W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących tożsamość rachmistrza spisowego, jego dane można potwierdzić dzwoniąc na infolinię spisową pod numer lub za pośrednictwem strony internetowej: https://rachmistrz.stat.gov.pl/formularz/.
Spisy, tak jak wszystkie prowadzone przez GUS badania statystyczne, realizowane są z zachowaniem wysokich standardów bezpieczeństwa, w oparciu o nowoczesne techniki teleinformatyczne. Wszystkie zebrane od respondentów dane objęte są tajemnicą statystyczną. Dane pozyskane podczas spisów mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, zestawień i analiz statystycznych oraz do aktualizacji operatów do badań statystycznych prowadzonych przez służby statystyki publicznej. Udostępnianie lub wykorzystywanie danych uzyskanych w spisach dla innych niż podane celów jest zabronione, pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Tekst: UM
WAŻNA INFORMACJA W SPRAWIE OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI
Właścicielom nieruchomości dostarczane są obecnie zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dostarczenie tych zawiadomień jest obowiązkiem ustawowym, związanym ze zmianą stawki od osoby za wywóz odpadów – która od 1 lipca 2020 r. wynosi 26 zł.
Zawiadomienie, które jest obecnie dostarczane, nie uwzględnia ewentualnych nadpłat, zaległości z tytułu opłaty, nie uwzględnia też ulgi w opłacie związanej z kompostowaniem bioodpadów. W przypadku, gdy składano deklarację uwzględniającą ulgę za kompostowanie bioodpadów, należy od wysokości opłaty podanej w otrzymanym zawiadomieniu (stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi 26,00 zł x liczba mieszkańców na danej nieruchomości x 3 miesiące) odjąć wartość zwolnienia (kwota zwolnienia 4,00 zł x liczba mieszkańców na danej nieruchomości x liczba miesięcy, w których korzystano z ulgi – nie więcej niż 3).
PRZYKŁAD:
Przy 4 mieszkańcach w gospodarstwie domowym opłata będzie następująca:
- 4 osoby x 26,00 zł = 104,00 zł (na miesiąc);
- 104,00 x 3 miesiące = 312,00 zł (kwartał).
W przypadku gdy deklarację złożono w związku ze zwolnieniem z części z opłaty za posiadanie kompostownika i kompostowania w nim bioodpadów np. z datą obowiązywania od 1 lipca 2020 r., opłata będzie pomniejszona w następujący sposób: 4 osoby x 26,00 zł = 104,00 zł; 4 osoby x 4,00 zł = 16,00 zł; ,00 zł = 88,00 zł (na miesiąc); 88,00 zł x 3 miesiące = 264,00 zł (kwartał).
Uwaga! Obniżona stawka może być odliczona od miesiąca, w którym rozpoczęło się deklarowanie kompostowania.
W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikami Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska Urzędu Miejskiego w Skoczowie pod nr telefonów: 154, 146, 143.
Tekst: WGKiŚ
WAŻĄ SIĘ LOSY SPÓŁKI WODNEJ
Kończy się kolejna 5-letnia kadencja Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Skoczowie. Podczas jesiennych zebrań wiejskich i zarządów osiedli w gminie Skoczów wybrano delegatów, którzy w lutym 2021 roku wezmą udział w zebraniu sprawozdawczo-wyborczym spółki. To ważny moment dla skoczowskiej spółki, bo wtedy rozstrzygną się jej dalsze losy. O jej historii i codzienności, a także przyszłości rozmawiamy z kierownikiem robót Karolem Kojmą oraz zastępcą przewodniczącego Janem Zabłockim.
Minęło ponad 20 lat od momentu, gdy Skoczów postanowił pójść swoją drogą i oddzielić się od Powiatowego Związku Spółek Wodnych w Cieszynie, powołując swój zarząd i komisję rewizyjną. Co było powodem tej decyzji i czy dzisiaj z perspektywy czasu można ten krok ocenić jako dobry?
Karol Kojma: Nadal doskonale pamiętam posiedzenie, podczas którego Skoczów oddzielił się od Powiatowego Związku Spółek Wodnych w Cieszynie. Miało to miejsce w 1998 roku za kadencji burmistrza Witolda Dzierżawskiego, na spotkaniu w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Skoczowie. Skoczowski Zarząd chciał być przez to bliżej mieszkańców i ich potrzeb. Przypomnę tylko, że pierwszym przewodniczącym spółki wodnej został Franciszek Skiba, następnie był nim Piotr Sodzawiczny, a obecnie przewodniczącym jest Tadeusz Knyps. Powiatowy Związek Spółek Wodnych również działa do dziś i zrzesza wszystkie spółki z terenu powiatu cieszyńskiego, oprócz skoczowskiej.
Jan Zabłocki: Powód odłączenia się był prosty – nie można było dłużej czekać na przeprowadzenie tak wielu ważnych napraw. Nie mogły one być odkładane na później. Niestety, nasz powiat jest dosyć rozległy, a to zdecydowanie wydłuża czas oczekiwania na naprawy. Dlatego postanowiono na niezależność i skupiono się bezpośrednio na gminie Skoczów. Minione lata pokazały, że tę decyzję można podsumować jak najbardziej na plus.
Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy, jak istotne są zadania spółki…
Jan Zabłocki: Trzeba przyznać, że pojawia się coraz więcej zadań do wykonania. Po pierwsze – rury z czasów przedwojennych i powojennych są bardzo zniszczone i nadają się już jedynie do wymiany. Niestety, to są duże koszty. Po drugie, inwestorzy, budując nowe budynki, często nieświadomie uszkadzają urządzenia, które były tam zamontowane wcześniej i miały zapobiegać podtopieniom gruntów. Często spotykam się z sytuacjami, gdy inwestorzy nie mają pojęcia, jak istotne są te urządzenia, a uświadamiają to sobie dopiero wtedy, kiedy ich zalewa. Odkrywają, że istnieje taka instytucja jak spółka wodna i dopiero wtedy proszą o pomoc – gorzej kiedy kończy się na poważnych roszczeniach. Dlatego warto zwracać uwagę podczas kopania fundamentów na wszystkie urządzenia, które napotykamy.
Karol Kojma: Chciałbym, żeby mieszkańcy zrozumieli, że mogą, a nawet powinni konsultować swoje inwestycje ze spółką wodną. Wystarczy tylko tyle, by uniknąć późniejszych kłopotów. Warto również zwracać uwagę na miejsca, w których prowadzą nasadzenia drzew i krzewów, na przykład tuj czy wierzb. Ich korzenie łatwo wrastają w systemy drenarskie, co powoduje ich zamulanie, brak odpływu wody, a w konsekwencji zalewanie gruntów. Uważać trzeba też podczas wykonywania ogrodzenia działki. Konsultacje podjęte w odpowiednim momencie to zadanie, które powinno ciążyć na inwestorach – dotyczy to na przykład budownictwa jednorodzinnego, wodociągów i energetyki, kanalizacji sanitarnych. Nasze urządzenia są często dewastowane przez nieświadomych inwestorów i niestety, trzeba to powiedzieć – gdy szuka się winnego, oskarżenia padają najczęściej w stronę spółki wodnej.
Jak wygląda budżet spółki?
Karol Kojma: Na początku zaznaczę, że spółka wodna utrzymuje się ze składek członkowskich, z dotacji urzędu miejskiego, urzędu wojewódzkiego i w ostatnich latach z dotacji starostwa powiatowego. W ubiegłym roku koszty napraw drenażu wyniosły 32 954 zł, a koszty konserwacji rowów na długości 9317 m – 46 814 zł. Dodam jeszcze, że koszt roboczogodziny to 27 zł, natomiast usługa za koparkę to 76 zł/godz.
Na koniec zapytam o to, co dalej ze spółką?
Karol Kojma: To bardzo ważne, jak nie najważniejsze pytanie. Może do końca nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale kwestia przyszłości spółki jest istotna zarówno dla mieszkańców całej gminy Skoczów, jak i dla urzędu miejskiego. Pracuję bardzo długo w gospodarce wodnej, mam spore doświadczenie w tym temacie i uważam, że jest duża potrzeba kontynuacji pracy, którą już wykonaliśmy. Moja praca w spółce to teoretycznie 1/4 etatu, a praktycznie pracuję codziennie – jestem do dyspozycji od samego rana do późnego wieczora. Chciałbym przekazać swoje obowiązki osobie, której zależy na kontynuacji dalszych obowiązków w zakresie utrzymywania, konserwacji urządzeń melioracji szczegółowych na terenie sołectw gminy Skoczów. Z chęcią przekażę swoje stanowisko komuś innemu. Służę oczywiście wiedzą i doświadczeniem jeżeli ktoś będzie potrzebował wskazówek. Dodam jeszcze, że widzę tutaj kierunek stworzenia całego etatu. Muszę powiedzieć też, że podziwiam zarząd spółki i komisję rewizyjną, które udzielają się w wielu kwestiach – uczestniczą w odbiorach, rozwiązują problematyczne sprawy – wszystko bezpłatnie. Ale żeby zapewnić kontynuację tych działań, musimy wybrać zarząd i komisję rewizyjną na kolejne 5 lat. Z takim składem, który będzie ze sobą zgodnie współpracował i będzie miał nowe pomysły. Boję się, że spółka może się rozwiązać – nie wiem co będzie wtedy z melioracjami oraz w przypadku podtopień. Mam jednak nadzieję, że tak się nie stanie.
Bardzo dziękujemy za rozmowę.
Tekst i zdjęcie: BPI
RUSZYŁA KOLEJNA PRZEBUDOWA DROGI NA KAPLICÓWCE
Początkiem października rozpoczęła się przebudowa kolejnej drogi na Kaplicówce – tym razem ulicy Jana Żebroka. Pierwszym etapem inwestycji jest wymiana kanalizacji deszczowej oraz instalacji wodociągowej wraz z przyłączami do budynków. Ponadto, oprócz wymiany warstw konstrukcyjnych drogi, zaplanowano wymianę krawężników, zabezpieczenie sieci podziemnych i utwardzenie poboczy. Koszt prac to niemal 1,5 mln zł. Na tę inwestycję udało się pozyskać środki z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych – prawie 800 tys. zł. Dzięki środkom z Funduszu udało się już przeprowadzić przebudowy takich dróg, jak: ul. Szkolna, Polna czy Zofii Kossak-Szatkowskiej. Wartość łączna przebudowy dróg z wykorzystaniem środków pozyskanych przez burmistrza Mirosława Sitko z Funduszu Dróg Samorządowych wynosi niemal 8 mln zł. W trakcie jest również przebudowa ul. Góreckiej w Skoczowie, realizowana przez Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych. Wartość tej inwestycji to 9,6 mln zł, z czego nieco ponad 6 mln zł to dofinansowanie pozyskane przez powiat cieszyński z Funduszu Dróg Samorządowych. Pozostała część kwoty jest współfinansowana przez powiat cieszyński oraz gminę Skoczów – po 50%.
Tekst i zdjęcie: BPI
CO ROBIĆ Z POPIOŁEM W OKRESIE GRZEWCZYM?
W związku z rozpoczynającym się okresem grzewczym przypominamy i informujemy, że popiół należy gromadzić w szarych workach, które bezpłatnie dostarcza firma odbierająca odpady komunalne. Popiołu nie należy umieszczać w koszu na śmieci, który jest przeznaczony na odpady zmieszane. Worki z popiołem należy przekazywać do odbioru w dniu przeznaczonym na odbiór segregowanych surowców wtórnych – wg harmonogramu. Przed umieszczeniem popiołu w workach należy go wystudzić (gorący popiół powoduje pękanie worków). Przypominamy również, że zbieranie odpadów w sposób selektywny stanowi podstawowy element systemu gospodarki odpadami i ma wpływ na wysokość poziomu recyklingu.
Tekst: WGKiŚ/BPI
PRZETARG NA SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI
Burmistrz Miasta Skoczowa ogłasza pierwszy przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości oznaczonej jako działka nr 1097, obręb 2 w Skoczowie, przy ul. Sportowej, o powierzchni 0,2979 ha, zapisanej w KW nr BB1C/ /9 prowadzonej przez Wydział V Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Cieszynie. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta Skoczowa obręb 3, przy rzece Wisła, zatwierdzonym uchwałą nr XXI/246/2016 Rady Miejskiej Skoczowa z dnia 23 sierpnia 2016 r., nieruchomość jest objęta jednostką 1U – zabudowa usługowa. Nieruchomość posiada dostęp do drogi publicznej gminnej – ul. Sportowej, ma kształt zbliżony do prostokąta o wymiarach ok. 70 m na 40 m. Przez działkę przebiegają liczne sieci podziemnego uzbrojenia terenu – energetyczna wysokiego napięcia, wodociągowa, ciepłownicza, telekomunikacyjna.
Cena wywoławcza wynosi 280 000,00 zł, tj. 93,99 zł/m2 (w tym 23% podatku VAT). Wadium wynosi 28 000,00 zł. O wysokości postąpienia decydują uczestnicy przetargu, z tym że postąpienie nie może wynosić mniej niż 1% ceny wywoławczej, z zaokrągleniem w górę do pełnych dziesiątek złotych. Przetarg odbędzie się w dniu 29 października 2020 r. o godz. 10.00 w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Skoczowie, Rynek 1. Wadium w ww. wysokości należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego w Skoczowie nr prowadzone w Banku Spółdzielczym w Skoczowie. Za wpłacenie wadium uznaje się wpływ należności na konto Urzędu najpóźniej w dniu 23.10.2020 r. Wadium wpłacone przez podmiot, który wygra przetarg, zaliczone zostanie na poczet ceny nabycia, a w przypadku uchylenia się przez tą osobę od zawarcia umowy, wadium przepada na rzecz sprzedającego. Pozostałe wadia zwraca się nie później niż przed upływem 3 dni roboczych, na wskazane konto.
W przetargu mogą wziąć udział podmioty, które wpłacą wadium w wyznaczonym terminie oraz przedłożą komisji przetargowej dowód tożsamości, a w przypadku osób prawnych – aktualny wypis z właściwego dla danego podmiotu rejestru. Pełnomocnicy muszą przedstawić pełnomocnictwo w formie aktu notarialnego. Przetarg wygrywa podmiot, który zaoferuje najwyższą cenę. Koszty zawarcia umowy notarialnej oraz koszty opłaty sądowej ponosi nabywca. Okazanie granic nieruchomości odbywa się na wniosek i koszt osoby zainteresowanej.
Burmistrz Miasta Skoczowa zastrzega sobie prawo do odwołania przetargu z ważnych powodów. Dodatkowe informacje można uzyskać telefonicznie pod numerem 158.
Tekst: UM
OGŁOSZENIE o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta Skoczowa obręb 3, przy ul. Góreckiej
Na podstawie art. 17 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020r. poz. 293 z późn. zm.), art. 54 ust. 2, 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 283 z późniejszymi zmianami) oraz uchwały Rady Miejskiej Skoczowa Nr XII/132/2019 z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta Skoczowa, obręb 3, przy ul. Góreckiej
zawiadamiam o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta Skoczowa obręb 3, przy ul. Góreckiej wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, w dniach od 28.09.2020 r. do 19.10.2020 r. w siedzibie Urzędu Miasta Skoczowa, Rynek 1, 43-430 Skoczów, pokój nr 27, w godzinach pracy urzędu oraz na stronie internetowej.
Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu odbędzie się w dniu 06.10.2020r. w siedzibie Urzędu Miejskiego w Skoczowie, Rynek 1, 43-430 Skoczów, pokój nr 3 ( sala sesyjna ) o godz. 14.00.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy, każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego, może wnieść uwagi, które należy składać na piśmie do Burmistrza Miasta Skoczowa:
- na adres Urzędu Miasta Skoczowa, Rynek 1, 43-430 Skoczów,
- drogą elektroniczną poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Urzędu na platformie ePUAP
- opatrzone podpisem kwalifikowanym lub podpisane przy pomocy profilu zaufanego ePUAP,
- drogą elektroniczną na adres e-mail:
- z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej i adresu, oznaczenia nieruchomości, której uwaga dotyczy, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 03.11.2020 r.
Zgodnie z art. 46 pkt. 1 oraz art. 54 ust. 2, 3 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego podlega strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, z zapewnieniem możliwości udziału społeczeństwa w okresie udostępnienia do publicznego wglądu. Wnioski i uwagi w postępowaniu w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko - stosownie do przepisu art. 54 ust. 3 w/w ustawy - należy wnosić na zasadach określonych w art. 18 ust. 2 i ust. 3 przywoływanej na wstępie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 03.11.2020 r., w Urzędzie Miejskim w Skoczowie, na jego adres lub drogą elektroniczną, na adres . Organem właściwym do rozpatrzenia uwag jest Burmistrz Miasta Skoczowa.
Tekst: UM</s