Informator Samorządowy „Wieści Skoczowskie”, nr 5, Maj 2020
WIZYTA JANA PAWŁA II WE WSPOMNIENIACH
Maj jest szczególnym miesiącem – przyroda wokół nas rozkwita, a wśród skoczowian budzą się wspomnienia wizyty Jana Pawła II na Kaplicówce. Mimo że tamten majowy poniedziałek 22 maja 1995 roku był dniem bardzo chłodnym, nam – mieszkańcom Skoczowa i okolic – kojarzy się bardzo ciepło.
W tym roku mija 25 lat od wizyty Ojca Świętego – wizyty, która wpłynęła na niejedno życie. Plany obchodów zmieniły się, ale to, jak wyglądał Skoczów wypełniony wiernymi z różnych stron Polski i świata, już na zawsze pozostanie w naszej pamięci. 18 maja 2020 r. przypada również 100. rocznica urodzin św. Jana Pawła II – honorowego obywatela Miasta Skoczowa.
Dziś, po upływie tylu lat, wielu z nas ma przed oczami sceny z pielgrzymki papieża do Skoczowa. Ćwierć wieku minęło szybko i nie zatarło tych przeżyć i wzruszeń. Jedni mieli szczęście spotkać się z Janem Pawłem II, a inni przez lata czerpali siłę ze słów, które padły w homilii na skoczowskim wzgórzu.
Na str. 12 i 13 publikujemy wspomnienia Barbary Mendroch – ówczesnej maturzystki, która spotkała się z papieżem oraz Witolda Grzomby, obecnego proboszcza i ówczesnego wikarego w Parafii pw. św. Ap. Piotra i Pawła w Skoczowie, a także burmistrza Skoczowa Mirosława Sitko.
Tekst: BPI
[Fotografia z archiwum Barbary Mendroch, autor: Arturo Mari.]
1,8 MLN ZŁ POZYSKANE – BĘDZIE REMONT DROGI NA KAPLICÓWCE!
Kolejna droga w Skoczowie doczeka się remontu ze środków rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Premier Mateusz Morawiecki zatwierdził już listy zadań, a wśród nich znalazł się także remont ulicy Żebroka na Kaplicówce.
W ramach inwestycji przewidziano: wymianę warstw konstrukcyjnych drogi, krawężników, kanalizacji deszczowej i instalacji wodociągowej wraz z przyłączami do budynków, zabezpieczenie sieci podziemnych oraz utwardzenie poboczy. Wartość remontu to 2.399.059 zł, natomiast kwota dofinansowania wynosi 1.799.294 zł, co pokryje aż 75% kosztów tej inwestycji. Remont powinien rozpocząć się jeszcze w tym roku, po wyłonieniu wykonawcy robót.
To już trzecia inwestycja drogowa, na którą burmistrz Mirosław Sitko uzyskał środki z Funduszu Dróg Samorządowych. Z dofinansowania z funduszu realizowane są remonty ulic Kossak-Szatkowskiej oraz Szkolnej i Polnej, a łączna kwota dofinansowań uzyskanych na gminne inwestycje przekroczyła już 5,5 mln zł. Z dofinansowaniem funduszu realizowana jest także przez powiat cieszyński przebudowa ulicy Góreckiej. Ta inwestycja, o łącznej wartości 9,6 mln zł, dofinansowana została w kwocie 6,3 mln zł. W pozostałych kosztach remontu partycypuje zarówno gmina Skoczów, jak i powiat cieszyński, który jest zarządcą tej drogi.
Tekst: BPI
POMIMO PANDEMII MZD NIE ZWALNIA TEMPA
Koronawirus pokrzyżował już wiele planów i inicjatyw. Nie wszystko jednak stanęło w miejscu – pracownicy Miejskiego Zarządu Dróg nie zwalniają tempa, a wszystko po to, by na naszych drogach było bezpieczniej, zaś otoczenie na wiosnę stało się piękniejsze.
Wiele dzieje się na drogach gminnych, na które wyjechały remontery drogowe. Przy ich użyciu pracownicy prowadzą remonty cząstkowe. Efekty możemy zobaczyć już w Wilamowicach i Kiczycach oraz w Pogórzu, a także na drogach w Skoczowie, gdzie roboty wciąż są prowadzone. Do 15 czerwca prace powinny zakończyć się również w pozostałych sołectwach.
Pomimo tego, że szkoły i przedszkola są zamknięte, pracownicy MZD zadbali o to, by po powrocie uczniów i przedszkolaków do placówek było bezpieczniej. Zamontowali nowe barierki przy wyjściu na jezdnię z SP8 oraz z Przedszkola Publicznego nr 4 w Skoczowie, a na drodze przy szkole w Pogórzu wybrukowali dwa progi zwalniające. To jednak nie wszystko – wraz z przyjściem wiosny pracownicy MZD zadbali o estetyczny wizerunek miasta. Wybierając się do pracy, na zakupy lub na spacer, możemy teraz podziwiać piękne skwery z barwnymi kwiatami i zielonymi krzewami. Łącznie miasto zdobi teraz 3070 nowych kwiatów, a sołectwa – 1350. Pracownicy wyremontowali również kwietniki – tzw. piramidy, w których już w czerwcu mają pojawić się pelargonie.
– To trudny czas. Mamy zmniejszoną kadrę, a pracy jest wiele. Staramy się jednak działać i na bieżąco dbać m.in. o bezpieczeństwo na drogach gminnych i estetykę miasta. Dodam jeszcze, że wciąż przygotowujemy się do kontynuacji drugiej części remontów nakładek. W tym roku nowe nawierzchnie pojawią się w Ochabach, Wiślicy, Międzyświeciu, Bładnicach i Harbutowicach. Robimy wszystko, aby te prace mogły rozpocząć się już w czerwcu – podkreśla dyrektor MZD Piotr Hanzel.
– Dyrektor, jak i pracownicy MZD to bardzo dzielna i zaangażowana grupa świetnie zgranych pracowników. Myślę, że wiele gmin może nam pozazdrościć takiego zespołu. W artykule wspomniano o widocznych zadaniach, ale szczególnie doceniam też ich codzienną, mrówczą pracę w zakresie utrzymania czystości i stanu dróg, chodników i poboczy. Nie widzimy tej pracy, bo jest czysto i bezpiecznie, ale gdyby jej zabrakło w takiej jakości, w jakiej jest wykonywana, zauważylibyśmy to od razu – uzupełnia burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko.
Tekst: BPI
[Zdjęcia z archiwum MZD.]
CO TO JEST TEN MASKOMAT?
Od 23 kwietnia na skoczowskim Rynku działa maskomat. Czym jest? O tym mówi zastępca burmistrza Skoczowa Andrzej Bubnicki:
„Maskomat to urządzenie, które jest tak samo proste, jak potrzebne. Do którego stworzenia potrzebne były: sznurek, klamerki do wieszania maseczek, no i... maseczki do nieodpłatnego udostępniania. Maseczki te mogą zabierać na własny użytek mieszkańcy. Ot cała idea. Z inicjatywą wyszło kilku młodych społeczników ze skoczowskiej grupy G5.1 działającej w ramach ogólnopolskiej akcji „Wolna maska”. Zapraszam do korzystania z maskomatu. Znajdują się w nim maski dostarczane przez grupę Projekt G5.1, ale także maski szyte przez skoczowskich wolontariuszy współpracujących z Ośrodkiem Pomocy Społecznej i szyjących z materiałów zakupionych przez gminę Skoczów. Zachęcam także do czynnego włączenia się do akcji wszystkich, którzy potrafią szyć maseczki. Można je po prostu udostępniać w maskomacie – tak, jak robimy to wspólnie z grupą G5.1.”
Tekst i zdjęcie: BPI
WZROST CEN ZA ŚMIECI NIE JEST ZALEŻNY OD GMINY
NA WNIOSEK BURMISTRZA WZROST CEN DOPIERO OD LIPCA!
Drodzy Mieszkańcy, od mniej więcej trzech lat obserwujemy w całej Polsce narastający problem samorządów z gwałtownie rosnącymi stawkami za wywóz odpadów, które dyktują wykonawcy. My, mieszkańcy Skoczowa, przez minione trzy i pół roku mieliśmy stabilną i korzystną sytuację w zakresie opłat za śmieci. Każdemu z nas nie podoba się to, że także w Skoczowie, podobnie jak w innych gminach, mamy do czynienia ze wzrostem ceny za odbiór śmieci. Według nowych stawek, opłata za odpady od mieszkańca w gospodarstwie domowym będzie wynosić 26 złotych. Wielu z Państwa zadaje pytania, dlaczego tak drogo płacimy, skoro w latach płaciliśmy 9 zł od osoby, a aktualnie płacimy 15,90 zł od osoby. Przecież jeszcze w 2019 r., kiedy w Skoczowie płaciliśmy 9 zł od mieszkańca, w Dębowcu stawka wynosiła 17 zł, w Brennej 15,50 zł, w Jasienicy 15 zł, a w Ustroniu 14,40 zł. Dlaczego więc teraz jest drożej?
Odpowiadam. Szczerze mówiąc, jako samorząd nie mamy na to żadnego wpływu. Chcemy czy nie, stawki opłat za śmieci, jak już podkreślałem na wstępie, rosną w całej Polsce, a ewentualne przejściowe różnice w stawkach pomiędzy gminami wynikają z faktu, że umowy zawierane są w różnym czasie systematycznego wzrostu cen. Gmina Skoczów nie zarabia na śmieciach, a koszt, jaki ponoszą mieszkańcy, jest po prostu pokryciem kosztu odbioru i utylizacji śmieci, jaki wynika z przetargu publicznego. Trudno wytłumaczyć dokładnie, dlaczego składający oferty w przetargach na odbiór odpadów przedsiębiorcy oferują coraz wyższe ceny, bo ani burmistrz, ani radni nie mają na to wpływu. Czuję się jednak w obowiązku, aby wyjaśnić Państwu, że ani burmistrz, ani radni nie ustalają cen za śmieci według jakiejś uznaniowości, według pełnego własnego uznania. Choć pełnimy dziś różne funkcje, to przede wszystkim jesteśmy ludźmi, mieszkańcami Skoczowa i wszyscy chcielibyśmy, aby opłaty za śmieci były jak najniższe. Na to, że opłaty systematycznie rosną, ma natomiast wpływ wiele różnych czynników, które nie zależą od nas. Jednym z nich jest wprowadzona ustawą z lipca 2019 roku zmiana uregulowań prawnych dotyczących odbioru śmieci, która w tym roku weszła w życie. Sednem tej zmiany jest to, że z odbiorcą śmieci nie możemy już rozliczać się na podstawie ceny za odpady od mieszkańca. Opłaty pobieramy od mieszkańców za osobę, ale z odbiorcą odpadów musimy rozliczać się płacąc wynikającą z przetargu kwotę za faktyczną ilość śmieci wyrażoną wagowo – w tonach. Oczywiście taki system ma jedną podstawową zaletę, jaką jest przejrzystość w zakresie porównania ilości ton odpadów, które przedsiębiorca odbiera z terenu gminy z ilością odpadów, które zagospodarowuje. Przeciwdziała to więc nielegalnym wysypiskom i nielegalnemu, szkodliwemu dla środowiska procederowi pozbywania się niezinwentaryzowanych śmieci. Konsekwencją ogólnokrajową takiego rozwiązania są jednak wyższe koszty, które finalnie ponosimy my – wytwarzający śmieci mieszkańcy.
Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na cenę jest jednostkowy koszt zagospodarowania odpadów, jaki przedsiębiorca odbierający śmieci ponosi wywożąc odpady zmieszane na wysypisko śmieci. Ten koszt jest coraz wyższy. Dla porównania: koszt zagospodarowania tony odpadów, który w 2017 roku wynosił 74,26 zł. w roku 2018 wynosił 170 zł; w 2019 roku – 220 zł, z kolei w tym roku wynosi aż 270 zł za tonę. A zatem w ciągu zaledwie 3 lat wysokość tej opłaty wzrosła o 263%. W tym kontekście wydaje się, że najlepsze byłoby stosowanie wzorem niektórych państw rozwiązanie na poziomie ustawowym, zgodnie z którym koszt zagospodarowania opakowań po produktach ponoszą wytwórcy produktów. Trzeba tu jednak wskazać, że wówczas również ponosilibyśmy ten koszt – w cenie produktu – tylko nie byłby on tak widoczny. Aktualnie część przedsiębiorców (producentów) obciążona jest pewnymi obowiązkami związanymi z zagwarantowaniem określonego poziomu odzysku odpadów (tzw. recyclingu) pod rygorem opłaty produktowej. Nie wpływa ona jednak na konto gminy. Koszty utylizacji ponosi więc przedsiębiorca odbierający od nas śmieci, a finalnie my – mieszkańcy pokrywamy go w cenie za odbiór śmieci. Do tego, wraz ze wzrostem konsumpcji, systematycznie wzrasta także masa odbieranych odpadów. W 2016 r. skoczowianie wytworzyli ponad 5,9 tys. ton odpadów, w roku 2017 ponad 6,5 tys. ton, w 2018 r. – ponad 7 tys. ton odpadów, a w roku 2019 ponad 7,8 tys. ton. Nie możemy zatem zakładać, że ilość śmieci w roku 2020 i następnych będzie niższa niż w roku 2019. Wręcz przeciwnie. Przy rozliczeniu tonażowym, taki wzrost również istotnie wpływa na cenę odbioru odpadów od mieszkańca. Te fakty, wzrost płacy minimalnej – a więc i kosztu pracowników odbierających śmieci, wzrost cen energii oraz wzrost kosztów związanych z nowymi wymogami technicznymi w zakresie ochrony środowiska przed odpadami, powodują ciągły wzrost cen odbioru odpadów w całej Polsce.
Reasumując, na wzrost opłat w szczególności wpływa wzrost kosztów związanych z zagospodarowaniem odpadów, czyli tym, co dzieje się z naszymi odpadami po odbiorze:
- wzrost opłaty za każdą tonę odpadów składowaną na wysypisku ,
- wzrost cen energii,
- wzrost płacy minimalnej,
- wzrost wymagań technicznych w stosunku do miejsc magazynowania odpadów, np. określonych w rozporządzeniu z dnia 29 sierpnia 2019 r. ministra środowiska w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów,
- do tego dochodzą uwarunkowania w skali makro, jak chociażby słabo rozwinięty rynek surowców wtórnych i brak rozszerzonej odpowiedzialności producentów opakowań za wprowadzanie ich do obrotu.
Szanowni Mieszkańcy, od 1 czerwca będziemy rozliczać się z odbierającym śmieci przedsiębiorcą na podstawie nowej umowy i stawka 26 zł od osoby powinna obowiązywać skoczowian już za miesiąc czerwiec. Jednak w związku z trudnym dla mieszkańców finansowo czasem epidemii koronawirusa, mając na uwadze, aby zwiększone koszty odbioru śmieci nie dotknęły mieszkańców w czerwcu, zaproponowałem Radzie Miejskiej przyjęcie uchwały, zgodnie z którą podniesione stawki będziemy pobierać od mieszkańców począwszy od miesiąca lipca. Rada przyjęła tę propozycję jednomyślnie. Jest to dla budżetu gminy koszt w wysokości około 240 tysięcy złotych, jednak ja – jako wnioskodawca, jak i radni – jako głosujący za tym rozwiązaniem, uważamy, że poniesienie przez gminę kosztu wspomagającego mieszkańców w zakresie kosztu odbioru odpadów w trudnym czasie ograniczenia możliwości zarobkowych z powodu pandemii jest w pełni zasadne.
Burmistrz Skoczowa
Mirosław Sitko
OBSŁUGA BEZPOŚREDNIA W URZĘDZIE STOPNIOWO PRZYWRACANA
24 kwietnia rozpoczął się kolejny etap stopniowego wznawiania obsługi klientów Urzędu Miejskiego w Skoczowie. Aktualnie w urzędzie można już załatwić sprawy dotyczące: stanu cywilnego, ewidencji ludności, dowodów osobistych, świadczenia usług komunalnych, administracji architektoniczno-budowlanej i ochrony środowiska. Przyjmowanie interesantów odbywa się na parterze budynku przez przywołanego pracownika właściwego wydziału. Bezpośrednia obsługa mieszkańców odbywa się z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa. Obowiązuje nakaz noszenia maseczek ochronnych i zachowania dwumetrowego dystansu między osobami.
Przed przyjściem warto umówić wizytę telefonicznie, co pozwoli na uniknięcie kolejek i sprawniejszą obsługę. Numer kontaktowy do urzędu to: .
Kasa w urzędzie nadal jest nieczynna, opłat prosimy dokonywać za pomocą bankowości elektronicznej. Można również dokonać bezpłatnej wpłaty w kasie Banku Spółdzielczego w Skoczowie. Informujemy, że bieżące sprawy urzędowe można załatwiać zdalnie za pomocą profilu zaufanego. Profil można założyć online w bankowości elektronicznej (informacje o dostępności na stronie www.pz.gov.pl) oraz osobiście lub potwierdzić w punkcie finansowym Poczty Polskiej w Skoczowie przy ul. Mickiewicza 14.
Zmiany wprowadzone zostały również w funkcjonowaniu targowisk miejskich. Od 23 kwietnia na targowiskach w Skoczowie nie obowiązuje już ograniczenie dotyczące sprzedawania wyłącznie żywności. Możliwy jest handel również innymi produktami. Prosimy jednak o zachowanie szczególnej ostrożności i przestrzegania zasad higieny oraz bezwzględnego przestrzegania obowiązujących obostrzeń. Kupujący są obowiązani nosić rękawiczki jednorazowe. Osoby przebywające na terenie targowisk miejskich muszą spełniać wymagania dotyczące obowiązku zakrywania ust i nosa.
Przypominamy, że w związku z pandemią COVID-19 obsługa klientów urzędu miejskiego na podstawie przepisów ogólnokrajowych została ograniczona od 17 marca 2020 r. wyłącznie do wydawania aktów zgonu i rejestracji małżeństw. Od dnia 25 marca następuje stopniowe zwiększanie zakresu spraw, które można załatwić osobiście w czasie pandemii. Informacje o zmianach w obsłudze podajemy na stronie www.skoczow. pl w zakładce „Koronawirus – najważniejsze informacje” oraz na gminnym profilu na Facebooku „Gmina Skoczów – Skocz do Skoczowa”.
Tekst: BPI
BIAŁO-CZERWONE BARWY POWINNIŚMY NOSIĆ W NASZYCH SERCACH
Tegoroczne święta Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Konstytucji 3 Maja były inne od tych z poprzednich lat. Niestety, nie mogliśmy wspólnie świętować i tłumnie zebrać się podczas patriotycznej majówki na skoczowskim Rynku, na Kaplicówce oraz pod pomnikiem „Naszym bohaterom”. Obchody musiały zostać ograniczone do minimum. Każdy z nas mógł uczcić te święta w swoich domach, wywieszając biało-czerwoną flagę. Biało-czerwone barwy pojawiły się również na skoczowskim Rynku. Flaga Polski została wciągnięta na maszt przez strażaków z OSP w Skoczowie, przy dźwiękach „Mazurka Dąbrowskiego”. W tej krótkiej uroczystości, w dniu Święta Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, udział wzięli burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko, jego zastępca Andrzej Bubnicki oraz przedstawiciele OSP. Uroczystego podniesienia flagi dokonał komendant miejsko -gminny jednostek OSP w Skoczowie Roman Kohut. Pomimo tego, że uroczystość była skromna z uwagi na okoliczności, wielu przechodniów w momencie odgrywania hymnu zatrzymało się i wspólnie odśpiewało „Mazurka Dąbrowskiego”.
Kolejnego dnia, w Święto Konstytucji 3 Maja, burmistrz, jego zastępca, przewodniczący Rady Miejskiej Skoczowa Rajmund Dedio, skoczowscy radni oraz przestawiciele Miejskiego Zarządu Oświaty, MCK „Integrator”, Biblioteki Publicznej w Skoczowie, także w imieniu mieszkańców gminy, złożyli kwiaty pod pomnikiem „Naszym bohaterom”. Natomiast przed złożeniem kwiatów, w kościele pw. śś. Ap. Piotra i Pawła w Skoczowie, odbyła się msza św. w intencji ojczyzny.
– Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że tegoroczne obchody nie mogą odbyć się z tak licznym udziałem, jak corocznie robimy to w Skoczowie. Nie jest jednak tajemnicą, że biało-czerwone barwy nosimy w naszych sercach, dlatego postanowiliśmy uczcić te święta narodowe przynajmniej w takiej formie, w jakiej było to możliwe– mówi burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko.
Tekst: BPI
JEST POMOC GMINY DLA PRZEDSIĘBIORCÓW – PODATKI ODROCZONE, MOŻNA WNIOSKOWAĆ O UMORZENIA LUB ROZŁOŻENIE NA RATY
W obliczu pandemii wirusa SARS-CoV-2 w trudnej sytuacji znaleźli się przedsiębiorcy i pracownicy w całej Polsce. W tym czasie wspiera ich m.in ogólnopolska Tarcza Antykryzysowa, która poszerzana jest o kolejne rozwiązania. W Skoczowie pomaga również gmina. Na sesji Rady Miejskiej Skoczowa, która odbyła się 6 maja, przyjęta została uchwała w tej sprawie, której projekt przekazał radnym burmistrz Mirosław Sitko. Na mocy tej uchwały odroczone zostaną terminy płatności podatku od nieruchomości.
Wsparcie dotyczy przedsiębiorców, których możliwość działalności została ograniczona specjalnymi przepisami w związku z istniejącym stanem pandemii. Zgodnie z uchwałą terminy płatności rat podatków przypadające na maj i czerwiec są przesunięte do końca września 2020 roku. Ale to nie jedyna forma pomocy oferowana skoczowskim przedsiębiorcom przez gminę Skoczów.
– Uchwała Rady Miejskiej powoduje automatyczne, realizowane bez wniosku przedsiębiorcy odroczenie terminu płatności raty podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców, którzy nie mogą prowadzić określonego rodzaju działalności w związku z pandemią. Chcę jednak podkreślić, że uchwała nie może działać wstecz, a u wielu przedsiębiorców płynność finansowa z powodu pandemii uległa pogorszeniu jeszcze nawet w marcu. Dlatego też chcę skorzystać z możliwości rozpatrywania indywidualnie składanych przez przedsiębiorców wniosków o odroczenie terminu płatności podatku, odroczenie, umorzenie lub rozłożenie na raty należności z tytułu zaległości podatkowych powstałych począwszy od 10 kwietnia 2020 r. Mając na względzie obostrzenia prawne wynikające z ustawy Ordynacja podatkowa, ale i maksymalnie możliwe odformalizowanie wnioskowania o zwolnienie, skarbnik gminy Skoczów wyszedł z inicjatywą i opracował wzór uproszczonego do wymaganego prawem minimum wniosku, który można złożyć w Urzędzie Miejskim w Skoczowie – także elektronicznie. W przypadku przedsiębiorców, których działalność nie została ograniczona stosownymi rozporządzeniami Rady Ministrów, konieczne będzie dostarczenie dokumentów uzasadniających udzielenie pomocy, np. dokumentów finansowych obrazujących obniżenie obrotów firmy w konkretnym okresie 2020 r. i poprzedniego roku. Zachęcam do skorzystania z tej możliwości– mówi burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko.
Wzór wniosku, z którego mogą skorzystać przedsiębiorcy, znajduje się na stronie www.skoczow.pl w zakładce „Dla Mieszkańców/ Wnioski”. Szczegółowe informacje dotyczące pomocy w ramach ogólnopolskiej Tarczy Antykryzysowej znajdują się na stronie: www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa. Sprawy związane z Tarczą Antykryzysową można załatwić również przez PUE ZUS na stronie www.zus.pl oraz przez e-urząd na stronie www.praca.gov.pl.
Informujemy, że dodatkową formą pomocy, z jakiej mogą skorzystać przedsiębiorcy, jest „Śląski pakiet dla gospodarki”, opracowany pod przewodnictwem marszałka Jakuba Chełstowskiego. Łączna pula środków dostępnych dla przedsiębiorców w ramach pakietu wynosi 1 mld zł. Śląski pakiet dla gospodarki obejmuje swoim zasięgiem pięć filarów: pożyczki obrotowe i płynnościowe wraz z innymi uproszczeniami w zakresie wsparcia zwrotnego, wsparcie pracodawców w utrzymaniu miejsc pracy, wsparcie bezzwrotne, inwestycje w MŚP i uproszczenia dla MŚP, samorządowe działania wspierające, wejścia kapitałowe zwiększające zaangażowanie inwestorów w regionie. Szczegółowe informacje nt. dostępnych środków, warunków i sposobów ich pozyskania można znaleźć na stronach:
- www.dlagospodarki.slaskie.pl,
- www.invest-in-silesia.pl/content/slaski-pakiet-dla-gospodarki.
Tekst: BPI
MASECZKI NIEZBĘDNE – SZYJĄ RADNI, MIESZKAŃCY I PRACOWNICY URZĘDU
Od 16 kwietnia wszyscy mamy obowiązek zakrywania ust i nosa w miejscach publicznych. Maseczki stały się rzeczą, bez której nie wychodzimy teraz z domu. W związku z tym w Skoczowie ruszyła akcja społecznego szycia maseczek. Gmina Skoczów zakupiła ponad 350 metrów materiału. Nieodpłatnie udostępniane, są jedną z form wsparcia dla mieszkańców w trudnym okresie pandemii koronawirusa. Wspólnie z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Skoczowie, funkcji społecznego koordynatora akcji podjęła się wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej i jednocześnie sołtys Pierśćca Monika Szyndler, która do charytatywnego szycia namówiła na początku panie z Kowali, Pierśćca, Skoczowa i Harbutowic. Później dołączyły panie z Międzyświecia i Kiczyc. Szyją również radne i pracownicy urzędu miejskiego. Gotowe bawełniane maseczki trafiają do siedziby Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie – tam, wraz z instrukcją odpowiedniego prania i użytkowania, są wkładane do woreczków strunowych ze skoczowskim herbem. Później przekazywane są sołtysom sołectw gminy Skoczów oraz przewodniczącym Rad Osiedli, a z ich pomocą trafiają do mieszkańców. Pozostali mieszkańcy, którzy nie mieszkają w granicach żadnego z sołectw lub osiedla, mogą kontaktować się w tej sprawie bezpośrednio z OPS-em lub zabrać darmową maseczkę z maskomatu na skoczowskim Rynku.
Choć mieszkańcom przekazano nieodpłatnie już ponad 2700 maseczek, akcja szycia maseczek trwa nadal. Do inicjatywy może dołączyć każdy chętny, który chciałby pomóc w szyciu lub dystrybuowaniu gotowych maseczek. Wszystkich, którzy chcą się w nią włączyć, zapraszamy do kontaktu z sołtys Pierśćca Moniką Szyndler lub skoczowskim OPS-em ). Cieszą także inne podobne inicjatywy realizowane w Skoczowie. W ramach ogólnopolskiej akcji „szyjemy dla szpitali” grupa wolontariuszy z gminy Skoczów szyje flizelinowe fartuchy dla pracowników pogotowia w Skoczowie. Na cel tej akcji gmina Skoczów zakupiła i przekazała wolontariuszom aż 1 kilometr bieżący zielonej flizeliny medycznej.
Tekst i zdjęcie: BPI
ZASŁUŻENI DLA...
Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej Skoczowa, która została zwołana na 6 maja 2020 r., radni podjęli uchwałę w sprawie nadania tytułów Zasłużonych dla sołectw i Zasłużonego dla Skoczowa. Tytuł „Zasłużonego” jest wyrazem szczególnej wdzięczności i dowodem uznania dla najbardziej aktywnych członków lokalnej społeczności, którzy, najczęściej w czynie społecznym, przysłużyli się rozwojowi miasta Skoczowa oraz sołectw. Pamiątkowe statuetki oraz dyplomy wręczane są laureatom podczas niezwykle wzruszających i uroczystych gali. Tegoroczna gala nie odbędzie się w terminie zwyczajowo przyjętym, czyli w czerwcu, z uwagi na pandemię COVID-19, ale oddając szacunek Zasłużonym, mamy przywilej i zaszczyt na łamach „Wieści Skoczowskich” opublikować wyciąg z treści uchwały nadającej honorowe tytuły.
Rada Miejska Skoczowa uchwaliła, aby:
- Tytułem „Zasłużony dla Bładnic” uhonorować Jana Pilcha.
- Tytułem „Zasłużony dla Harbutowic” uhonorować Andrzeja Jana Górnioka.
- Tytułem „Zasłużony dla Kiczyc” uhonorować Władysława Kajsturę.
- Tytułem „Zasłużona dla Kowali” uhonorować Ewę Huttę.
- Tytułem „Zasłużony dla Ochab” uhonorować Andrzeja Szlauera.
- Tytułem „Zasłużony dla Pierśćca” uhonorować Stefana Krzempka.
- Tytułem „Zasłużony dla Pogórza” uhonorować Ignacego Czadera.
- Tytułem „Zasłużony dla Wilamowic” uhonorować Janusza Wigłasza.
- Tytułem „Zasłużona dla Wiślicy” uhonorować Elżbietę Swobodę.
- Tytułem „Zasłużony dla Skoczowa” uhonorować Romana Kohuta.
Wszystkim „Zasłużonym” serdecznie gratulujemy i jeszcze raz składamy serdeczne podziękowania za wkład w rozwój naszej Małej Ojczyzny .
Tekst: BPI
ŚLĄSKI TELEFON DLA SENIORA
Samorząd województwa śląskiego uruchomił usługę skierowaną do seniorów – mieszkańców województwa – Śląski Telefon dla Seniora SENIOR-fon. Operatorem telefonu jest Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego. SENIOR-fon spełnia dwie funkcje:
- terapeutyczną – wsparcie emocjonalne, psychologiczne, rozmowa wspierająca, pomoc w przełamaniu poczucia osamotnienia, wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa. W tym trudnym czasie osamotnienie seniorów, czasami brak wsparcia, czasem bezsilność, dają się we znaki tej jakże narażonej na niebezpieczeństwo grupie społecznej.
- interwencyjną – na infolinii można zgłosić problem seniora, a interwenci podejmują działania skutecznej koordynacji pomocy dla osób w potrzebie w jej środowisku lokalnym (w razie potrzeby powiadamiają miejscowe służby, sprawdzają ścieżkę pomocy, powiadamiają organizacje pozarządowe oraz podejmują inne działania według rozeznanej sytuacji).
Telefon funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. Dyżur pod numerem: pełnią: psychologowie, terapeuci, pedagodzy, pracownicy socjalni i inni interwenci (koszt rozmowy jak u operatora osoby dzwoniącej).
Przypominamy również, że w Ośrodku Pomocy Społecznej w Skoczowie działa specjalna infolinia dla osób starszych i seniorów z gminy Skoczów, czynna codziennie w godz. 7.00-21.00 pod numerem: (jest również możliwość wysłania wiadomości SMS) .
Tekst: BPI
Komunikat
W odpowiedzi na pojawiające się pytania mieszkańców dotyczące Hospicjum „Otwarte Drzwi”, Urząd Miejski w Skoczowie informuje, że skoczowskie hospicjum prowadzone jest przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chorych Hospicjum Otwarte Drzwi. Jest to działalność pozarządowa, za którą nie odpowiada zarówno Urząd Miejski w Skoczowie, jak i Zgromadzenie Sióstr Służebniczek B.D.N.P. Wszelkie skargi, opinie oraz wnioski prosimy kierować bezpośrednio do podmiotu odpowiedzialnego. Dane kontaktowe dostępne są na stronie WWW.hospicjumotwartedrzwi.pl
Tekst: UM
KWADRANS DLA ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Czas epidemii jest trudnym okresem dla naszej psychiki. Przebywanie w izolacji od innych osób, bądź też wymóg stałego spędzania czasu z domownikami bez możliwości swobodnego wychodzenia poza nasze miejsce zamieszkania, może powodować wiele problemów, zarówno społecznych, jak i własnego samopoczucia. Dlatego też prezentujemy dwie wypowiedzi psychologów – Grzegorza Truszewskiego oraz Marty Zagórskiej.
GRZEGORZ TRUSZEWSKI:
DOSTRZEGANIE POZYTYWÓW W TRUDNYCH SYTUACJACH
Człowiek to istota, która do perfekcji opanowała psychologiczne mechanizmy radzenia sobie w trudnych sytuacjach. W tym momencie znajdujemy się w takiej właśnie sytuacji. Siedzimy w domach i zastanawiamy się wszyscy, kiedy wirus zostanie pokonany. Niestety – doniesienia medialne i wypowiedzi ekspertów wskazują, że nieprędko całe zamieszanie ustanie. To jedna strona medalu.
Ale szklankę można widzieć także napełnioną. Może nie do połowy, ale w jakiejś części na pewno. Nie jest tak, że obecna sytuacja jest tylko i wyłącznie niekorzystna. Jednym z najczęściej wykorzystywanych przez ludzi psychologicznych mechanizmów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami jest znajdowanie w tych sytuacjach elementów pozytywnych. Przyjmując taką strategię, zdecydowanie lepiej przetrwamy ten trudny czas. Poniżej znajdziecie Państwo kilka przykładów pozytywnych rzeczy, które można w tej sytuacji znaleźć.
Można pracować z domu.
Najnowsze koncepcje dotyczące motywacji człowieka do pracy wskazują, że poczucie autonomii i możliwość decydowania o sposobie realizacji celów są kluczowe w kontekście zaangażowania człowieka w pracę. Im więcej swobody, im więcej autonomii, im więcej mogę sam decydować o tym, w jaki sposób, gdzie i kiedy pracę wykonam – tym tę pracę bardziej lubię i się bardziej w nią angażuję.
Korzyści z pracy zdalnej to nie tylko wyższa motywacja pracowników. Można zaoszczędzić sporo pieniędzy na koszcie wynajmu biura, przygotowaniu stanowiska pracy. Dodatkowo praca zdalna daje możliwość zatrudnienia osobom niepełnosprawnym, osobom wychowującym dzieci, a nawet tym, którzy mieszkają w innej części świata.
Mam nieco doświadczenia jeśli chodzi o pracę z domu. Sam od wielu lat to praktykuję. To, co w biurze zajmuje cały dzień, w domu jestem w stanie wykonać w pół dnia. Liczba spotkań jest ograniczona, tylko do tych naprawdę niezbędnych, nikt nie przeszkadza, nie zagaduje, szef nie patrzy przez ramię. Nie ma odwrotu – już i tak sporo firm włącza pracę zdalną w swój sposób funkcjonowania. A teraz proces jedynie przyspieszy.
Możemy spojrzeć nieco inaczej na klasyczny system edukacji.
Sprawa jest podobna do pracy zdalnej. Uczniowie mogą się uczyć tak jak chcą, wtedy kiedy chcą i w sposób, jaki dla nich jest optymalny.
Dzięki temu możliwa staje się indywidualizacja nauczania. Nauczyciel nie musi już wykładać treści programowych w trakcie jednej lekcji dla wszystkich. Może dopasować swój kontakt i przekaz do możliwości ucznia.
Są też szkoły, które podeszły niezwykle śmiało do zagadnienia. Uczniowie w tych placówkach w znacznej mierze sami decydują o tym, czego się uczą i sami zdają relację ze swoich postępów nauczycielom. Jest to fantastyczny pomysł, który buduje w uczniach poczucie odpowiedzialności, decyzyjność oraz wspiera ich motywację do nauki. Polecam wszystkim nauczycielom i rodzicom spróbowanie takiego sposobu. Efekty mogą okazać się znakomite.
Mamy czas dla najbliższych.
Praca zdalna i zamknięcie szkół powoduje, że spędzamy mnóstwo czasu z najbliższą rodziną. Może być tak, że dla niektórych osób jest to bardzo trudne doświadczenie. Świadczy o tym np. wzrost przypadków zakładania „Niebieskich kart”. Jednakże dla innych może to być okazja do budowania silniejszych i bardziej satysfakcjonujących więzi z najbliższymi.
Jeśli jesteś rodzicem, to wykorzystaj ten czas na czytanie swoim dzieciom. Graj z nimi w gry planszowe, wspólnie uczcie się nowych rzeczy, szukajcie po internecie ciekawych materiałów edukacyjnych. Dużo rozmawiajcie. Mówcie o swoich obawach i nadziejach. Inwestujcie czas w budowanie relacji z najbliższymi – jest to najlepsza inwestycja na świecie.
Mamy czas na rozwój osobisty.
Nigdy nie miałeś czasu na naukę czegoś nowego? Teraz już nie możesz zrzucić winy na jego brak. To jest ten moment, w którym warto rozważyć, jakie umiejętności czy kompetencje będą potrzebne w przyszłości, aby utrzymać się na rynku pracy. Warto poświęcić chwilę na pomyślenie o tym, co zrobić, aby być bardziej efektywnym. Warto poszukać nowych rozwiązań dotyczących swojego życia zawodowego, na które, w zwykłym kieracie codzienności, nie mieliśmy czasu.
Działania operacyjne schodzą w tym momencie na dalszy plan. Należy myśleć strategicznie. Zadawać sobie pytanie, kim chciałbym być za 2 lata. A za 5 lat? Za 20? Odpowiedzcie na te pytania i zacznijcie realizować nakreśloną przez siebie wizję.
Mamy czas na aktywność fizyczną.
Aby utrzymać zdrowie i dobre samopoczucie psychiczne, ważne są właściwie tylko dwie rzeczy. Pierwsza to utrzymywanie satysfakcjonujących, pozytywnych relacji z osobami najbliższymi. Druga z nich to aktywność fizyczna. Warto poświęcić czas przymusowej izolacji na regularny ruch. Dla osób wytrenowanych mogą to być treningi na świeżym powietrzu (oczywiście z zachowaniem reguł wyznaczonych przez rząd). Dla pozostałych wystarczająca może być poranna gimnastyka, przejażdżka na rowerze, czy nawet spacer.
Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna jeśli chodzi o budowanie naszej odporności immunologicznej. Im każdy nas będzie lepiej przygotowany na infekcję, tym szybciej wyzdrowieje lub nawet przejdzie ją bezobjawowo. Im więcej osób wyzdrowieje, tym szybciej wrócimy do normalności.
Mamy okazję do niesienia innym pomocy.
Trzecią rzeczą, jaka może nas chronić przed negatywnymi myślami, obniżonym nastrojem i poczuciem przygnębienia jest… pomaganie innym. Wiele badań dowodzi, że akt pomagania skutecznie poprawia samopoczucie, buduje pewność siebie i stanowi niezwykle ważny element nadawania sensu naszemu życiu. Obecnie jest bardzo dobra okazja do niesienia pomocy np. osobom starszym. Znam przypadki, kiedy w ramach pomocy sąsiedzkiej, aby osoby starsze nie musiały same chodzić do sklepu, robione są dla seniorów zakupy. Pomagamy w ten sposób osobom w podeszłym wieku, jak też dbamy o ich zdrowie. Pomaganie nie tylko jest dobre dla osoby, która przyjmuje pomoc, ale także i dla osoby, która pomaga.
Pozdrowienia z domu! Wykorzystujcie ten czas najlepiej jak można. Niech ten czas będzie dla Was okazją, a nie przymusową przerwą.
MARTA ZAGÓRSKA
Trwa kolejny tydzień kwarantanny. Jesteśmy zamknięci w domach, nie możemy spotkać się z rodziną, przyjaciółmi, dzieci tęsknią za kolegami, dziadkami... Nauka zdalna zrobiła z nas nauczycieli, pracę przenieśliśmy do domu. Codzienność stanęła na głowie. Do głosu zaczęły dochodzić nasze pierwotne lęki: przed śmiercią, przed utratą kontroli czy brakiem oddechu.
Koronawirus uświadomił nam kruchość ludzkiej egzystencji. Strach przed zbliżającym się zagrożeniem jest gorszy niż gdy niebezpieczeństwo pojawia się nagle. Wiemy o zagrożeniu, ale go nie widzimy. Jeśli za oknem mielibyśmy widok wojny, zalanych miast, czy pożarów, łatwiej byłoby nam zrozumieć to, czego się boimy. Jeśli natomiast za oknem widzimy słońce, kwitnące drzewa, ciszę i spokój, jest nam trudno zrozumieć zagrożenie. Wiemy, że coś się dzieje, ale nie wiemy jeszcze co. Może pojawić się złość na innych za to co się dzieje, poczucie straty, bo zostały nałożone ograniczenia i nie możemy funkcjonować jak dotychczas. Osoby, które mówią: „nic takiego się nie dzieje” – w ten sposób się uspokajają.
Dlaczego tak nam trudno w obecnej sytuacji?
Kiedy kontakt z innymi dawał nam poczucie bezpieczeństwa i bliskości, teraz jest on zagrażający i niebezpieczny. Konfrontujemy się z różnymi emocjami i to, co do tej pory było naturalne, teraz staje się niezrozumiałe. Coś tak małego i niewidzialnego burzy nam nasze marzenia, plany. Konfrontujemy się, że kontakt z drugim człowiekiem to coś więcej, coś innego niż kontakt przez ekran telefonu, że są w realnym świecie rzeczy, których nie da się niczym zastąpić. Trudne okazuje się również czekanie. Czujemy, że nie mamy wpływu na to, co się dzieje wokół. Nie mamy perspektywy konkretnego dnia, w którym to wszystko się skończy i będzie jak dawniej. Aby złość i stres nie kumulowały się w naszym organizmie, mamy 24 h na to, aby pozbyć się nadmiaru napięcia poprzez ruch i intensywne pozytywne emocje. Możemy w ten sposób wyczyścić „zbiorniki” na następny dzień. W obecnej sytuacji, kiedy mamy ograniczone możliwości ruchowe, warto znaleźć swoje dostępne sposoby na rozładowywanie złości i lęku. Sytuacja, z którą się mierzymy, będzie miała swoje konsekwencje w pogorszeniu naszego samopoczucia oraz zdrowia psychicznego w okresie krótko i długoterminowym.
Zaopiekuj się sobą.
Kiedy czujesz, że zalewa cię morze emocji, kiedy stresu, lęku, złości i frustracji jest za dużo, zatrzymaj się. Postaraj się rozpoznać swoje trudne emocje, potrzeby i zaopiekuj się nimi. Znajdź to, co ci służy. Kiedy jest ci trudno, zapytaj siebie: „Jak teraz mogę się zatroszczyć o siebie?”. Przyjrzyj się swoim przekonaniom, które ci towarzyszą na co dzień. Czy są one wspierające? Niewspierającym przekonaniem będzie na przykład: „Wszystko zależy ode mnie”. Takie myślenie powoduje frustrację i obniża naszą energię. Przekonanie wspierające to na przykład: „Jesteśmy silniejsi niż myślimy”. Takie myślenie natomiast pomaga zmniejszyć lęk. Swoją uwagę kierujmy na to, na co mamy wpływ i zastanówmy się, co możemy zrobić w związku z tym. Pamiętajmy, że mamy prawo do odpoczynku. Mamy prawo do odpuszczania jeśli czujemy, że nie dajemy rady. Zawsze robimy najlepiej, jak w danym momencie jesteśmy w stanie. Pomocne może okazać się włączenie doświadczenia, tego co obecnie odczuwamy, w nową rzeczywistość i na swój sposób z tego czerpać.
Jak radzić sobie ze złością?
- Odejdź. Daj sobie chwilę i pozbądź sam. Nie musisz reagować od razu.
- Oddychaj. Weź kilka głębokich oddechów.
- Zastanów się. Pomyśl o tym, co tak naprawdę cię zdenerwowało. Jak chciałbyś zareagować w tej sytuacji?
- Powiedz. Dopiero, kiedy poziom złości opadnie, porozmawiaj z osobą, która cię zezłościła.
Tekst: BPI
45 LAPTOPÓW DLA SKOCZOWSKICH UCZNIÓW
Niezwłocznie po otrzymaniu informacji o projekcie „Zdalna Szkoła” burmistrz Skoczowa wystąpił o 80 tys. zł bezzwrotnej dotacji przeznaczonej na zakup komputerów przenośnych w celu udostępnienia uczniom, którzy nie mają dostępu do komputera na czas realizacji nauki w sposób zdalny.
– Dzięki dotacji, którą uzyskaliśmy, do szkół trafiło 45 laptopów z zestawami słuchawkowymi. Dyrektorzy szkół, w porozumieniu z pedagogami szkolnymi i wychowawcami klas, mają możliwość przydzielenia sprzętu najbardziej potrzebującym uczniom, mając na uwadze główny cel, czyli walkę z wykluczeniem cyfrowym. Mamy nadzieję, że sprzęt zapewni wsparcie przede wszystkim uczniom klas najwyższych, ze względu na zbliżający się egzamin ósmoklasisty oraz ilość materiału do nauczenia, a także uczniom, którzy ze względu na sytuację rodzinną i materialną narażeni są na największe zaległości w szkole, uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz uczniom zdolnym, którzy ze względu na brak odpowiedniego sprzętu mają utrudniony dostęp do edukacji na odległość – mówi zastępca burmistrza Skoczowa Andrzej Bubnicki.
Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata , Oś Priorytetowa nr I „Powszechny dostęp do szybkiego Internetu”, Działanie 1.1. „Wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego Internetu o wysokich przepustowościach”.
Tekst i zdjęcie: MZO/BPI
WOJEWODA UCHYLIŁ UCHWAŁĘ – PARKOMATY PRZYMUSOWO WZNOWIONE
Jak powszechnie wiadomo, pobieranie opłat za postój samochodów i korzystanie z parkomatów dotykowych i gotówkowych sprzyja rozprzestrzenieniu się koronawirusa. Zarówno urządzenia, do których trzeba wpisać numer rejestracyjny pojazdu, jak i pieniądze, które trzeba przeliczać, stają się nośnikami wirusów.
13 marca minister zdrowia wydał zarządzenie w sprawie ogłoszenia stanu epidemicznego. Natomiast 16 marca, na konferencji prasowej, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaapelował do samorządów o rozważenie zaprzestania poboru opłat parkingowych. Postulat słuszny i zgodny z wewnętrznym przeświadczeniem władz Skoczowa. W związku z tym, zgodnie z ustawą o drogach publicznych i ustawą o samorządzie gminnym, a jednocześnie mając na celu dobro mieszkańców, burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko bezzwłocznie wydał zarządzenie w sprawie zaprzestania poboru opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania w Skoczowie. Zarządzenie weszło w życie od 16 marca i zostało jednomyślnie zatwierdzone uchwałą Rady Miejskiej.
Uchwałę uchylił jednak Nadzór Prawny Wojewody Śląskiego i władze gminy Skoczów zmuszone były do wznowienia funkcjonowania parkomatów. Z uzasadnienia rozstrzygnięcia nadzorczego wynika m.in., że nie zaistniała przesłanka realnego zagrożenia, można było przyjąć inne rozwiązania, a bezzwłoczne wydanie zarządzenia wyłączającego parkomaty nie było niezbędne – a co za tym idzie, prawnie uzasadnione. „W ocenie organu nadzoru nie występuje zagrożenie dóbr podlegających ochronie, dla przeciwdziałania któremu niezbędne jest wydanie przepisów porządkowych zmierzających do niepobierania opłat za parkowanie” – czytamy z uzasadnienia rozstrzygnięcia nadzorczego.
– Z dniem stwierdzenia nieważności uchwały, zarówno sama uchwała, jak i wydane przeze mnie zarządzenie, tracą moc prawną. To właśnie dlatego musieliśmy włączyć parkomaty 4 maja. Zarówno ja, jak i radni, czujemy jednak rażącą niesprawiedliwość tego rozstrzygnięcia. Zarządzenie, jak i uchwała, miały na celu ochronę zdrowia obywateli. Wypełnia to przesłankę formalną art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Jeżeli zdaniem nadzoru prawnego wojewody stan epidemii związanej z rozprzestrzenianiem się wirusa nie jest wystarczającą przesłanką do wyłączenia parkomatów, to co musiałoby się stać, żeby nadzór prawny uznał, że możemy podjąć natychmiastowe działanie w celu ochrony zdrowia obywateli? Uważam, że taka interpretacja jest dla skoczowian krzywdząca. Dlatego zawnioskowałem do Rady Miejskiej o uchwalenie zaskarżenia tego rozstrzygnięcia – komentuje sprawę burmistrz Mirosław Sitko.
Podczas sesji Rady Miejskiej Skoczowa, która odbyła się 6 maja, radni jednomyślnie podjęli uchwałę w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. W związku z tym skarga zostanie wniesiona..
Tekst: BPI
STYPENDIUM GMINY SKOCZÓW – PROJEKT UCHWAŁY ODRZUCONY NA SESJI
W związku z licznymi pytaniami rodziców informuję, że większością głosów Rada Miejska Skoczowa odrzuciła wniesiony przez burmistrza Skoczowa projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu przyznawania stypendium gminy Skoczów za osiągnięcia w roku szkolnym 2019/2020. W związku z tym aktualnie nie ma podstaw prawnych do składania wniosków o przyznanie nowych stypendiów. Przyznane uprzednio stypendia będą wypłacane do końca okresu, na który przyznano świadczenie. Stypendium gminy Skoczów funkcjonowało od roku 2018.
Odrzucony projekt uchwały zakładał wypłacanie najzdolniejszym uczniom stypendium w wysokości od 100 do 200 zł co miesiąc, od września 2020 r. do czerwca 2021r., a w przypadku uczniów klas VIII – wypłatę jednorazową kwoty od 1500 do 2000 zł. Zgodnie z projektem, wysokość stypendium była uzależniona od rodzaju spełnionego przez ucznia kryterium (niższe kwoty dla klas V i VI, wyższe dla klas VII i VIII, najwyższe dla laureatów i finalistów olimpiad i konkursów przedmiotowych organizowanych przez Śląskiego Kuratora Oświaty).
Mając na uwadze przede wszystkim wnioski płynące ze szkół, w tym powstałe podczas Forum Uczniów Gminy Skoczów, aby nie pozbawiać uprawnienia do ubiegania się o stypendium uczniów posiadających wybitne osiągnięcia w niektórych dziedzinach wiedzy, w projekcie zaproponowałem dla uczniów klas VII i VIII ocenę wysokości średniej jednej z dwóch grup przedmiotów: humanistyczna (język polski, język angielski, drugi język obcy nowożytny, historia) lub matematyczno-przyrodnicza (matematyka, biologia, fizyka, chemia/ geografia). Zgodnie z projektem, pozostałe przedmioty nie miały podlegać ocenie.
Z uwagi na wyjątkową sytuację związaną z pandemią COVID-19 i koniecznością zdalnego nauczania oraz oceniania wprowadzonego w marcu 2020 r., zgodnie z projektem uchwały podstawą do udzielania stypendium za wysoką średnią ocen miały być wyniki z pierwszego półrocza roku szkolnego 2019/2020 zakończonego klasyfikacją w zwyczajnym trybie.
Szczegółowe informacje o przebiegu sesji znaleźć można w materiale filmowym na stronie www.skoczow.esesja.pl.
Andrzej Bubnicki
Zastępca burmistrza Skoczowa
KOMUNIKAT DLA RODZICÓW DZIECI MOGĄCYCH KORZYSTAĆ Z OPIEKI PRZEDSZKOLNEJ
W związku ze wznowieniem możliwości opieki przedszkolnej z dniem 18 maja 2020 r., publikujemy zamieszczone na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia oraz Ministra Edukacji Narodowej dla rodziców:
- Aby zapewnić dziecku odpowiednią opiekę podczas pobytu w placówce, przekaż dyrektorowi istotne informacje o stanie jego zdrowia.
- Zaopatrz swoje dziecko, jeśli ukończyło 4. rok życia, w indywidualną osłonę nosa i ust podczas drogi do i z placówki.
- Przyprowadź do placówki dziecko zdrowe – bez objawów chorobowych.
- Nie posyłaj dziecka do przedszkola jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji. Wówczas wszyscy musicie pozostać w domu oraz stosować się do zaleceń służb sanitarnych i lekarza.
- Wyjaśnij dziecku, żeby nie zabierało do przedszkola niepotrzebnych przedmiotów czy zabawek.
- Regularnie przypominaj dziecku o podstawowych zasadach higieny. Podkreśl, że powinno ono unikać dotykania oczu, nosa i ust, często myć ręce wodą z mydłem i nie podawać ręki na powitanie.
- Zwróć uwagę na odpowiedni sposób zasłania twarzy podczas kichania czy kasłania. Pamiętaj, że Ty także powinieneś je stosować, bo dziecko uczy się przez obserwację dobrego przykładu.
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi prawa do tzw. dodatkowego zasiłku opiekuńczego w czasie, w którym opieka przedszkolna jest możliwa, informujemy, że zgodnie z § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2020 r. dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje również rodzicom, którzy podejmą decyzję o osobistym sprawowaniu opieki i nie skorzystają z opieki przedszkolnej. Pełne informacje w zakresie warunków opieki oraz dostępności miejsc w przedszkolu w czasie pandemii udostępniają rodzicom dyrektorzy placówek.
Tekst: BPI
KLASA SPORTOWA W ZSTiO W SKOCZOWIE
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Skoczowie w nadchodzącym roku szkolnym 2020/21 stwarza niebywałą szansę dla kończących klasę ósmą uczniów – zarówno dziewcząt, jak i chłopców. W I Liceum Ogólnokształcącym otwarta zostanie klasa sportowa o profilu piłka nożna.
Absolwenci podstawówek, zdobywając wiedzę ogólną, zetkną się z wysoce wykwalifikowaną kadrą nauczycielską z rozszerzonym językiem angielskim i geografią. Czeka ich również kadra trenerska z licencjami UEFA. Zajęcia specjalistyczne to 6 godzin treningów i 4 godziny wychowania fizycznego. Szkoła współpracuje z miejscowymi klubami piłkarskimi – Kobiecym Klubem Sportowym „Wisła” w Skoczowie i Klubem Piłkarskim „Beskid” Skoczów, gdzie można uczęszczać cztery razy w tygodniu na treningi, biorąc udział również w zajęciach na siłowni i basenie. Z uprawianiem sportu wiążą się wyjazdy na obozy piłkarskie krajowe, jak i zagraniczne. Zawodnicy są pod opieką lekarską lekarza sportowego i fizjoterapeuty. W weekendy biorą udział w rozgrywkach ligi żeńskiej lub męskiej prowadzonej przez PZPN. Skoczowskie kluby prowadzą szeroką współpracę z zespołami z najwyższych lig, które dla wyróżniających się zawodników mają ofertę na jeszcze wyższym poziomie gry. Zdobywając maturę, abiturienci mają możliwość dalszego kształcenia specjalistycznego na uczelniach, tj.: Akademii Wychowania Fizycznego i Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu. Dostając się na wymienione uczelnie, można wybrać kierunki z zakresu kultury fizycznej – fizjoterapia, sport, wychowanie fizyczne lub na poznańskiej uczelni – bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo wewnętrzne, pedagogika, psychologia czy zarządzanie.
ZSTiO w Skoczowie już teraz zaprasza do nauki w swoim liceum w klasie sportowej, po której ukończeniu otwierają się ogromne możliwości życiowe. Kontakt przez stronę internetową www.zstio-skoczow.pl, bądź z sekretariatem szkoły – tel. .
Andrzej Fajer
Prezes KKS „Wisła” w Skoczowie
NAUCZANIE ZDALNE TEŻ MOŻE BYĆ INSPIRUJĄCE
W miarę obserwacji realizacji nauki zdalnej, pojawiają się badania ankietowe kierowane do rodziców i uczniów mające na celu zobrazowanie procesu nauczania, jak i jego ocenę. W mediach padają nawet stwierdzenia o tym, że z badań socjologicznych wyłania się wręcz obraz szkoły, która zdalnie zleca zadania, a nie uczy. Oczywiście, jak wielu i jak różnych jest nauczycieli, tak wielu i tak samo różnych jest obserwatorów. Omawiając tematykę nauki zdalnej, trzeba mieć jednak na względzie, że nie zawsze dla zrealizowania tematu zajęć konieczne jest angażowanie nauczyciela do równej godziny lekcyjnej kontaktu z uczniem. Wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej wskazują nawet na to, że kontakt nauczyciela z uczniem w ramach nauki zdalnej prowadzonej na zasadzie wideorozmowy nawet nie powinien trwać dłużej niż 15 minut. Wskazane jest to, aby formy zajęć były zróżnicowane. Tzw. praca zdalna asynchroniczna – czyli polegająca na przygotowaniu materiałów, z których uczeń korzysta samodzielnie, nie polega na 45-minutowym kontakcie nauczyciela z uczniem, ale może być nawet bardziej efektywna niż prowadzony wbrew higienie pracy umysłowej wielogodzinny maraton lekcji wideo. Wskazując zadania do realizacji, nauczyciel określa je w taki sposób, aby zaangażowały ucznia na czas pozwalający zrealizować temat przewidziany w podstawie programowej. W każdym razie, podstawą sukcesu jest zaangażowanie. W tym wydaniu „Wieści Skoczowskich” prezentujemy czytelnikom kilka przykładów ciekawych form kontaktu zdalnego z uczniami i... rodzicami.
JAK WYDOSTAĆ SIĘ Z PUŁAPKI ROZWIĄZUJĄC ZAGADKI LOGICZNE?
Przygodę w Escape Roomie online proponuje nauczycielka matematyki ze Szkoły Podstawowej nr 8 im. Krystyny Bochenek w Skoczowie Aneta Wiśniecka, autorka pomysłu: „Escape room to interesujące zmagania, które jako innowacyjna metoda powoli zyskują popularność w świecie edukacji. Zabawa polega na zorganizowaniu zamkniętej przestrzeni – pokoju zagadek, w której przygotowane są narracyjne polecenia tak, aby uczestnicy mogli odnaleźć wyjście, przy okazji wykazując się sprytem i kreatywnością. Prawidłowe rozwiązanie każdego zadania jest elementem szyfru, który skompletowany, staje się kodem do wyjścia z pokoju.”
Myślimy, że nie ma ucznia, który nie skusiłby się i nie zmierzył z takim wyzwaniem.
CO ROBIĄ MAŁE „MYSZKI” W DOMU?
O prowadzonych przez siebie zdalnych zajęciach opowiada Elżbieta Ornowska – nauczycielka w Przedszkolu Publicznym nr 4: „Praca zdalna była wyzwaniem nie tylko dla mnie, jako nauczyciela, ale również dla rodziców wszystkich przedszkolaków, bez których nic byśmy nie dali rady w tym czasie zrobić. Dzieci, wraz ze swoimi przedszkolnymi rzeczami, otrzymały paczki, do których wrzuciłam różne materiały plastyczne, które przyszły mi do głowy. Zdaję sobie sprawę, że nie każdy posiada w domu kolorowe kartki, druciki kreatywne czy gotowe oczy do prac plastycznych, a wiem, że dzieci lubią takie drobiazgi. Codziennie rodzice dostają informacje o zajęciach i o tym, co będzie nam potrzebne. Dodatkowo od kilku dni prowadzę live na grupie, którą założyliśmy wraz z rodzicami na Facebooku. Trwa on mniej więcej 30 minut. Podczas nagrań prowadzę zajęcia, które są namiastką tych przedszkolnych. Są zagadki, czytanie bajek, wspólnie wykonujemy prace plastyczne i gramy na instrumentach zrobionych z przedmiotów codziennego użytku. Rodzice przesyłają zdjęcia, które systematycznie umieszczam na stronie internetowej. W ten sposób dzieci mogą zobaczyć jak pracują i bawią się ich koledzy.”
PRZEZ ŻOŁĄDEK DO…
...a właściwie – „gdzie”! Opowiada o tym zdalnie uczniom nauczycielka z SP1 Ludmiła Lewandowska, realizująca projekt w ramach eTwinning: „Na lekcjach języka rosyjskiego realizujemy, mimo obecnej, trudnej sytuacji, międzynarodowy projekt eTwinning «Przez żołądek do języka rosyjskiego». W projekcie, oprócz naszej szkoły, biorą udział trzy szkoły z Litwy, dwie z Gruzji i po jednej szkole z Estonii i Republiki Mołdawii. Udział w projekcie umożliwia uczniom pogłębianie wiedzy i umiejętności z języka rosyjskiego podczas różnych działań za pośrednictwem technologii informacyjnych. W czasie projektu uczniowie poznają leksykę dotyczącą jedzenia, gotowania, przepisów kulinarnych. Każda szkoła na platformie Twinspace udostępnia materiały na temat tradycyjnego dania danego kraju. Następnie uczestnicy projektu analizują udostępniony materiał utrwalając poznane słownictwo i konstrukcje gramatyczne. Na zakończenie uczniowie tworzą wspólną książkę kulinarną z przepisami dań tradycyjnych danego kraju.
W mojej pracy na bieżąco wykorzystuję materiały, które udostępnia platforma eTwinning, uczestniczę w szkoleniach online, a także poszukuję nowych partnerów do współpracy. Pracę na platformie rozpoczęłam ponad rok temu dzięki udziałowi w szkoleniu, które przeprowadziła Anna Urbasik, a zorganizowała dyrektor Przedszkola Publicznego w Harbutowicach Ewa Zimny.
Na lekcjach informatyki uczniowie mają możliwość rozwijać swoje zainteresowania i pasje. Obecnie wszyscy interesujący się grafiką komputerową i fotografią cyfrową mogą wykonywać zdjęcia, które są wykorzystywane podczas dodawania wpisów na stronie internetowej szkoły. Taki rodzaj działań motywuje do nauki, a także pozwala rozwijać talenty naszych uczniów.”
KREATYWNIE W WIRTUALNEJ ŚWIETLICY W POGÓRZU
Niełatwo sobie wyobrazić prace nauczyciela świetlicy w formie zdalnej, ale jak pokazują przykłady z gminy Skoczów, na to również znalazł się pomysł. A miała go Magdalena Krupińska z Zespołu Szkolno -Przedszkolnego w Pogórzu: „W celu ułatwienia kontaktu, utworzyłam zamkniętą grupę na Facebooku, do której należą wyłącznie rodzice dzieci zapisanych do świetlicy szkolnej. Konto grupy jest prywatne i obce osoby nie mają do niego wglądu. W grupie tej codziennie zamieszczam dokument w formie listu otwartego skierowanego do dzieci, który zawiera treści ściśle związane z tematem dnia. Każdego dnia opracowuję inny temat, tak aby urozmaić im czas wolny. Początek listu stanowi krótkie wprowadzenie do tematu, a następnie zamieszczam linki do filmów, tutoriali na YouTube, krzyżówki, quizy, zabawy i testy. Opracowując temat, korzystam z różnych źródeł. Oprócz literatury są to technologie informacyjno-technologiczne, takie jak:
- portal Wordwall,
- platforma do tworzenia gier, narzędzi i zabaw edukacyjnych Learning Apps,
- narzędzia webowe Genially,
- wirtualne tablice internetowe Padlet.
Staram się również sama tworzyć różne dekoracje i prace plastyczne oraz umieszczać zdjęcia z opisem ich wykonania. Swoje pomysły zamieszczam nie tylko na stronie facebookowej, ale również na stronie internetowej naszej szkoły, tak aby wszyscy uczniowie mogli skorzystać z udostępnionych przeze mnie materiałów. Dużą motywacją dla mnie było otrzymanie kilku wiadomości prywatnych od rodziców z podziękowaniami i gratulacjami za atrakcyjną formę zorganizowania czasu wolnego dla ich podopiecznych.”
WSPIERAM RODZICÓW…
Na zdalne wsparcie ze strony psychologa mogą liczyć rodzice uczniów skoczowskiej „Jedynki”. Szkolna psycholog Marta Zagórska tak o tym mówi: „W mojej pracy zdalnej skupiam się na wsparciu rodziców, którzy pozostając&