Jak założyć profil zaufany?
W ostatnim czasie, ze względu na zagrożenie spowodowane koronawirusem, wiele spraw przeniosło się w przestrzeń internetową. – również tych urzędowych. Do ich załatwienia potrzebny jest jednak profil zaufany. Poniżej wyjaśniamy, jak założyć profil zaufany, by móc bezpiecznie załatwiać sprawy, bez konieczności odwiedzania urzędów. Gdzie można liczyć na bezpośrednią pomoc?
Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w Internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt – poza jego właścicielem – nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.
Jedną z opcji jest założenie profilu zaufanego przez Internet.
Można to zrobić poprzez: konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich listę można znaleźć tutaj) lub kwalifikowany podpis elektroniczny lub nowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną oraz czytnik umożliwiający podłączenie go do komputera.
TUTAJ, krok po kroku, wyjaśnione zostały wszystkie trzy opcje założenia profilu zaufanego przez Internet.
Druga opcja to załatwienie sprawy profilu zaufanego w punkcie potwierdzającym.
Punkty potwierdzające to oddziały ZUS, urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie i niektóre inne urzędy. Najbliższe punkty, w których można potwierdzić swój profil zaufany, to np. ZUS w Cieszynie i Urząd Skarbowy w Cieszynie.
W Skoczowie na bezpośrednią pomoc w założeniu profilu zaufanego, można liczyć w Urzędzie Pocztowym, przy ul. Mickiewicza 14.
A na przykład klienci ING Banku Śląskiego mogą liczyć na pomoc bezpośrednio w placówce banku.
Co musisz zrobić?
- Wejdź na stronę profilu zaufanego albo na stronę ePUAP,
- Kliknij Zarejestruj się.
- Wypełnij formularz.
- Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
- Sprawdź, czy dobrze pamiętasz podany identyfikator i hasło – zaloguj się na stronie profilu zaufanego.
- Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego (potrzebny będzie dokument tożsamości: dowód osobisty, paszport lub karta pobytu). Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie potwierdzisz profil zaufany.
- Jeżeli nie zdążysz potwierdzić profilu zaufanego w ciągu 14 dni – zaloguj się na stronie profilu zaufanego i ponownie złóż wniosek.
Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania Za pomocą hasła. Zaloguj się na swój profil zaufany.
Dzięki profilowi zaufanemu możesz korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi:
- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – na przykład złożysz tu wniosek o dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosisz urodzenie dziecka, złożysz odwołanie od decyzji administracyjnej,
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – na przykład możesz tu umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS,
- Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) – na przykład możesz tu założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.