Od 4 maja 2020 r. ZUS przywraca standardową obsługę klientów w placówkach ZUS. U pracowników w salach obsługi klientów będzie można m.in. uzyskać informacje i porady oraz złożyć wnioski i dokumenty.
Ze względu bezpieczeństwo, wszystkie osoby odwiedzające placówki ZUS powinny posiadać środki ochrony osłaniające nos i usta (do czasu obowiązywania wytycznych rządowych w tym zakresie). Osoby, które nie będą ich posiadać, nie będą mogły wejść do sali obsługi klientów.
Obsługa w placówkach ZUS będzie realizowana przy zachowaniu zasady odpowiedniego odstępu między klientami oczekującymi na obsługę (minimum 1,5 metra między osobami). Klienci będą wpuszczani pojedynczo, w zależności od dostępności stanowiska, na którym możliwe jest załatwienie danej sprawy.
Przy stanowisku będzie mogła przebywać tylko jedna osoba. Osoby towarzyszące (za wyjątkiem osób towarzyszących osobom z niepełnosprawnością, tłumaczy języka migowego, pełnomocników lub rodzica z dzieckiem) nie będą mogły podejść do stanowiska razem z osobą obsługiwaną.
W placówkach ZUS do dyspozycji nadal pozostaną skrzynki, do których można samodzielnie składać dokumenty, wnioski, pisma – „Skrzynka na dokumenty” oraz skrzynka „Wnioski przedsiębiorców – Tarcza Antykryzysowa”.
Co ważne, w poniedziałki placówki są dostępne od godz. 8.00 do godz. 18.00.
Ze względu na obowiązujący stan epidemii, ZUS nadal zachęca do załatwiania spraw bez wychodzenia z domu, poprzez:
- elektroniczny portal Platformy Usług Elektronicznych
na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Konto na portalu PUE ZUS można założyć bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego (ePUAP/login.gov) lub bankowości elektronicznej. Na PUE ZUS można samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS oraz przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń.
- telefonicznie
do dyspozycji jest ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18
oraz specjalne nr telefonu:
- nr telefonu 22 290 87 01 dostępny w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15
- obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji
- obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły
- nr telefonu 22 290 87 02 oraz 22 290 87 03 dostępne w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15
- obsługa w sprawie wsparcia z ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej
Informacje na temat wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej można również uzyskać na rządowej ogólnopolskiej infolinii pod nr telefonów:
- 22 484 84 84
- 732 122 500
Konsultanci tej infolinii są dostępni w godz. 8.00 – 16.00.