W 2024 roku 7 placówek oświatowych gminy Skoczów otrzymało dofinansowanie w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” – edycja 2024. Jego celem było wzbogacenie księgozbiorów placówek, wyposażenie bibliotek szkolnych, jak również realizacja działań promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.
Przedszkola gminy Skoczów, które wzięły udział w programie otrzymały dofinansowanie na kwotę 3 tys. zł., przy wkładzie własnym w wysokości 750 zł.
W przypadku szkół podstawowych dofinansowanie wyniosło 12 tys. zł. przy wkładzie własnym liczącym 3 tys. zł. W przypadku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pogórzu dofinansowanie i wkład własny wyniosły odpowiednio: 4 tys. zł. i 1 tys. zł.
Jak przebiegał program w poszczególnych przedszkolach i szkołach? Odpowiadamy poniżej.
Przedszkole Publiczne nr 1 w Skoczowie
W ramach programu przedszkole zakupiło 129 książek i zorganizowało szereg wydarzeń, m.in. spotkania autorskie z poetką Aliną Przydatek, kiermasz książek czy zajęcia edukacyjne dotyczące oswajanie lęków dziecięcych, treningu umiejętności społecznych oraz nauki empatii i szacunku wobec zwierząt. Placówka współpracowała również z Biblioteką Publiczną poprzez stałe wypożyczanie książek dla dzieci, zajęcia czytelniczo-plastyczne czy udział dzieci w spektaklu teatralnym w bibliotece. Przedszkolaki uczestniczyły również w projekcie biblioteki pn. „Mała książka – wielki człowiek”.
Przedszkole Publiczne w Ochabach z oddziałami w Wiślicy
W Ochabach realizując program zakupiono 139 książek i zorganizowano m.in. klub czytających rodziców – głośne poranne czytanie bajek, konkurs plastyczny na najpiękniejszą okładkę książki oraz akcję wymiany książek pomiędzy dziećmi „Podziel się książką”. Dzieci uczestniczyły także w wycieczkach do Biblioteki Publicznej w Skoczowie oraz do Cieszyna, gdzie podążały „Śladem Kociej Szajki” – na podstawie serii książek Agaty Romaniuk. Dodatkowo przedszkolaki poznawały polskie legendy i uczestniczył w projektach: „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury” oraz „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Gustawa Morcinka w Skoczowie
Udział w programie i dofinansowanie pozwoliło „jedynce” na zakup 447 książek, regałów bibliotecznych oraz urządzenia wielofunkcyjnego KONICA – czytnika kodów. Szkoła promowała czytelnictwo poprzez konkursy czytelnicze, wystawy – „Książki naszych dziadków” i „Książka jest kobietą” czy spotkania z autorem książek Pawłem Gołuchem i burmistrzem Skoczowa w ramach Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. Zrealizowano również projekty takie jak; „Kwadrans z książką”, podczas których nauczyciel czytał fragmenty różnych bajek i opowiadań, a zadaniem dzieci było wymyślenie własnej wersji dalszego ciągu i zakończenia, lub projekt „Marzenia w bajkach zamknięte”,polegający na rozpoznawaniu na podstawie fragmentów tekstu, rekwizytów oraz fragmentów ilustracji znanych bajek i baśni. Szkoła odbyły również szereg spotkań w Bibliotece Pedagogicznej w ramach sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli i bibliotekarzy.
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Krystyny Bochenek w Skoczowie
W ramach dotacji „Ósemka” zakupiła sprzęt komputerowy, a szkolna biblioteka wzbogaciła się o 413 książek. Szkoła w tym czasie promowała czytelnictwo poprzez obchody Dnia Bibliotekarza, Dnia Księgarza czy organizację konkurs wiedzy „Z biblioteką i książką za pan brat”. Zrealizowano również program edukacyjny „Żywe obrazy”, którego celem było stworzenie żywych obrazów, czyli rekonstrukcji dzieł malarstwa przy udziale uczniów przedstawiających postawą, ubiorem i mimiką daną scenę z autentycznych obrazów. Uczniowie wzięli również udział w nietypowym przedstawieniu pt. „Historia o Aniołku i Bożonarodzeniowej Gwiazdce”, które połączone było z zajęciami z „czytania wrażeniowego”. W trakcie przedstawienia dzieci miały okazję „poczuć” zapach świąt wąchając cynamon, anyż, wanilię, goździki, posłuchać świątecznych dźwięków dzwoneczka, kolęd zagranych na flecie, posmakować marchewek, orzechów i rodzynek. W czasie długich przerw w szkole miało miejsce „czytanie na dywanie”, gdzie uczniowie z koła bibliotecznego lub nauczyciel czytali na głos uczniom z młodszych klas ich ulubione książki.
Szkoła Podstawowa im. Karola Miarki w Ochabach Małych
W ramach programu zakupiono do placówki 503 książki, sprzęt komputerowy,
a także przygotowano wydarzenia promujące czytanie wśród uczniów. Były to m.in. projekty edukacyjne: „Dzień Głośnego Czytania”, „Poranki czytelnicze”, konkurs „Kocham Cię Polsko” oraz quiz „Skąd pochodzi ten cytat”. Kontynuowano również wieloletnią akcję codziennego głośnego czytania „Czytanie pod listkiem”. Uczniowie realizowali także „stacje zadaniowe” – samodzielnie czytając kolejne rozdziały „Opowieści wigilijnej” Dickensa czy „Akademii Pana Kleksa” Brzechwy.
Szkoła Podstawowa im. Zofii Kossak w Pierśćcu
Podczas trwania programu księgozbiór szkolnej biblioteki w Pierśćcu wzbogacił się o 339 książek. Zakupiono również nowe wyposażenie biblioteki (dwa fotele i drewniany teatrzyk). W szkole uczniowie rozwijali swoje czytelnicze zainteresowania biorąc udział w spotkaniach autorskich z pisarką Renatą Piątkowską, oglądając wystawę pt.„Najstarsze książki w zbiorach szkolnej izby regionalnej”czy startując wkonkursie pięknego czytania fragmentów książki „Kapelusz Pani Wrony”. Zainteresowaniem cieszyły się również konkursy: plastyczny dla uczniów klas pierwszych oraz literacki dla uczniów klasy czwartej.Uczniowie klas starszych natomiast brali udział w konkursie pt. „Mem biblioteczny, czyli rysunek z krótkim, trafnym i błyskotliwym tekstem na temat czytania książek”.Prowadzono również akcję „Bookcrossing – uwolnij książkę!” – polegająca na bezpłatnym dzieleniu się książkami.
Zespół Szkolno Przedszkolny w Pogórzu
Udział w programie pozwolił placówce na zakup 235 nowych książek do szkolnej biblioteki. Szkoła promowała czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży organizując kiermasz i wystawę książek oraz spotkania literackie. Promowano również literaturę obcojęzyczną w cyklu zajęć „Poznajemy Londyn z Kubusiem Puchatkiem i Paddingtonem”.Przeprowadzono również konkurs na zakładkę z sentencją w języku angielskim oraz serię zajęć literacko-geograficznych pod hasłem „Co kraj to obyczaj: wiersze o różnych krajach oraz mapa świata w zasięgu dziecięcych rąk”. Szkoła zrealizował również program „Przedszkolak w świecie książek”, gdzie podczas spotkań na „literackim dywanie”starsi uczniowie czytali młodszym. Szkoła współpracowała również z biblioteką publiczną w Skoczowie m.in. podczas warsztatów technik głośnego czytania dla uczniów klas piątych.