6 stycznia 2025 roku w ZUS ruszyło przyjmowanie wniosków o umorzenie składek od płatników poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r. Dotyczy to osób, które prowadzą działalność gospodarczą, działalność pożytku publicznego albo działalność rolniczą na terenie objętym klęską żywiołową.
ZUS udostępnił na swojej stronie internetowej wniosek o umorzenie składek (RUP). Można go złożyć elektronicznie za pośrednictwem profilu na PUE(eZUS) jako pismo ogólne (POG) lub też złożyć papierowo w placówce ZUS.
Aby otrzymać umorzenie, trzeba wykazać spadek przychodu z prowadzonej działalności o co najmniej 40 proc. między porównywanymi miesiącami, czyli między wrześniem 2024 r. a wrześniem 2023 r. albo październikiem 2024 r. a październikiem 2023 r. Jeżeli natomiast płatnik składek rozpoczął działalność w 2024 r., będzie to okres - wrzesień 2024 r. do sierpnia 2024 r.
Umorzeniu będą podlegały należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub na Fundusz Emerytur Pomostowych.
We wniosku płatnik może wskazać miesiąc lub miesiące, które przypadają za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. Umorzenie dotyczyć będzie wszystkich składek należnych od wszystkich ubezpieczonych zgłoszonych przez danego płatnika. Składki nie będą uzupełniane przez budżet państwa, więc zadziała ogólny mechanizm – tak jak dziś działa umorzenie – informuje Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Co z płatnikami, którzy już opłacili składki lub mają nowy termin płatności?
Z wnioskiem o umorzenie mogą wystąpić płatnicy składek poszkodowani w wyniku powodzi z września 2024 r. ,którzy opłacili składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. O tę pomoc mogą ubiegać się również płatnicy, którzy mają ustalony nowy termin płatności składek na 15 września 2025 r. (zgodnie z art. 36 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi). Dotyczy to także przedsiębiorców, którzy mają zawartą z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub o odroczenie terminu płatności składek obejmującą należności z okresu od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r.
Co ważne, w przypadku płatników opłacających składki na własne ubezpieczenia umorzenie składek może mieć negatywny wpływ na prawa do przyszłych świadczeń z ZUS i na ich wysokość. Płatnik opłacający składki sam za siebie nie będzie miał bowiem ewidencjonowanej składki za okres umorzenia jako opłaconej.
Kiedy informacja, kiedy decyzja
ZUS rozpatrzy wniosek niezwłocznie, a jeżeli umorzenie składek zostanie uwzględnione w całości to przedsiębiorca otrzyma informację o uzyskanej pomocy publicznej. Informacja ta także zostanie przekazana do wojewody.
W sytuacji, gdy ZUS tylko część wniosku rozpatrzy pozytywnie lub odmówi umorzenia składek, wówczas wnioskodawca otrzyma decyzję. Od niej można się odwołać – za pośrednictwem ZUS – do sądu okręgowego. Czas na odwołanie to miesiąc od dnia, w którym została doręczona decyzja.
Źródło: materiał prasowy ZUS