Punkt konsultacyjno – informacyjny Programu „Czyste Powietrze” czynny jest dla beneficjentów:
poniedziałek, środa, czwartek - 7:30 - 15:30,
wtorek - 7:30 - 16:30,
piątek - 7:30 - 14:30,
Dane dotyczące przedsięwzięć z terenu Gminy Skoczów w ramach Programu:
Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie: 706
Liczba zrealizowanych przedsięwzięć: 473
Kwota wypłaconych dotacji: 7 510 197,95 zł
Stan na 30.06.2024 r.
Program Priorytetowy „Czyste Powietrze”
Program ten oferuje dofinansowanie kompleksowej termomodernizacji budynków oraz wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy. Dofinansowanie odbywa się za pośrednictwem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach (WFOŚiGW).
Skierowany jest do właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Uwaga: Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu nie dotyczą budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.
Od wysokości dochodów wnioskodawcy zależy wysokość dofinansowania.
W programie występują trzy poziomy dofinansowania: podstawowy, podwyższony i najwyższy.
- Poziom podstawowy – roczny dochód wnioskodawcy nie przekracza 135 tys. zł,
- Poziom podwyższony – średni miesięczny dochód na osobę nie przekracza 1 894 zł lub 2 651 zł w przypadku osób gospodarujących w pojedynkę – potwierdzone Zaświadczeniem o średnim miesięcznym wynagrodzeniu na osobę w gospodarstwie domowym, wydanym przez Ośrodek Pomocy Społecznej.
- Poziom najwyższy - średnie miesięczne wpływy na osobę nie przekraczają 1 090 zł lub 1 526 zł w przypadku osób żyjących w pojedynkę. - – potwierdzone Zaświadczeniem o średnim
miesięcznym wynagrodzeniu na osobę w gospodarstwie domowym, wydanym przez Ośrodek Pomocy Społecznej. Wsparcie przysługuje osobom z ustalonym prawem do otrzymywania
zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Maksymalna dotacja na termomodernizację domu i wymianę źródeł ciepła może wynieść:
a) do 66 000 zł dla podstawowego poziomu dofinansowania;
b) do 99 000 zł dla podwyższonego poziomu dofinansowania;
c) do 135 000 zł dla najwyższego poziomu dofinansowania.
Dodatkowo otrzymać można dofinansowanie audytu energetycznego do 100% (maksymalnie 1,2 tys. zł) pod warunkiem zrealizowania wybranego wariantu z audytu energetycznego w ramach przedsięwzięcia.
Lista doradców energetycznych znajduje się na stronie: https://www.peee.gov.pl/pl/expert/list
DOTACJA Z PREFINANSOWANIEM
(dla podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania)
Prefinansowanie to wypłata części dotacji przyznawanej beneficjentowi przez WFOŚIGW na rachunek bankowy wykonawcy (w formie zaliczki), zgodnie z warunkami określonymi w programie, zaś pozostała do wypłaty część dotacji może zostać wypłacona na rachunek wykonawcy lub beneficjenta, jeśli faktura została opłacona.
Warunkiem przyznania dofinansowania i wypłaty zaliczki jest przedłożenie wraz z wnioskiem
o dofinansowanie:
a) zaświadczenia wydawanego przez Ośrodek Pomocy Społecznej, potwierdzającego przeciętny miesięczny dochód Beneficjenta na jednego członka jego gospodarstwa domowego lub potwierdzenia ustalonego prawa do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego,
b) zawartej/zawartych z wykonawcą/wykonawcami umowy/umów na realizację danego zakresu przedsięwzięcia (maksymalnie 3 umowy zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a wykonawcą zgodnie z warunkami wynikającymi z Programu, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane przewidziane w przedsięwzięciu realizowanym w ramach Programu).
Prefinansowanie obejmuje wypłatę zaliczki:
a) maksymalnie do wysokości 50 % przyznanej dotacji przypadającej na dany zakres przedsięwzięcia zawarty w danej umowie Beneficjenta z wykonawcą, przy czym suma wszystkich wypłaconych zaliczek nie może przekroczyć 50 % maksymalnej kwoty dotacji na realizację przedsięwzięcia wynikającej z wniosku o dofinansowanie,
b) pozostałej części dofinansowania przypadającego na dany zakres przedsięwzięcia zawarty w danej umowie/ umowach Beneficjenta z wykonawcą, po zrealizowaniu zakresu tej umowy
i złożeniu przez Beneficjenta wniosku.
Pamiętać należy, że wypłata dofinansowania w formie zaliczki w ramach prefinansowania następuje przed rozliczeniem wniosku/wniosków o płatność i w oparciu o dyspozycję wypłaty zaliczki podpisaną przez beneficjenta (nie ma możliwości podpisania dyspozycji przez Pełnomocnika) i fakturę zaliczkową – zgodnie ze sposobem składania dyspozycji wypłaty zaliczki opisanym w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie.
Uwaga! Wykonawca, z którym beneficjent podpisuje umowę musi działać na rynku usług budowlanych, remontowych lub montażowych co najmniej 1 rok albo posiadać doświadczenie w realizacji co najmniej pięciu inwestycji dla Beneficjentów w programie priorytetowym „Czyste Powietrze”.
ZŁOŻENIE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE – PRZEZ INTERNET LUB W URZĘDZIE:
1. Wnioski należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚIGW), obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/ lokal mieszkalny objęty przedsięwzięciem.
2. Aktualnie obowiązująca dokumentacja do programu wraz z instrukcją uzupełniania wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność wraz z załącznikami dostępna jest:
a) w serwisie gov.pl
b) na stronach internetowych WFOSiGW
3.Formularz wniosku dostępny jest w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD) – www.gwd.nfosigw.gov.pl. Wymagane jest, aby Wnioskodawca uzupełnił wniosek w systemie GWD.
4.Składanie wniosków może odbywać się:
a) poprzez serwis „gov.pl” za pomocą systemu GWD – należy wypełnić wniosek na stronie wskazanej w tym serwisie i podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz przesłać automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego WFOŚiGW na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).
b) bezpośrednio poprzez system GWD – należy utworzyć konto w systemie.
W celu złożenia wniosku elektronicznie bezpośrednio w systemie GWD należy wypełnić wniosek i podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz przesłać go automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego WFOŚIGW na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).
Wniosek składany w postaci papierowej – jeśli Wnioskodawca nie dysponuje podpisem elektronicznym, po wypełnieniu wniosku w GWD, należy zatwierdzić wniosek w systemie aż do uzyskania statusu wniosku „oczekuje na złożenie”, a następnie wydrukować ten wniosek z systemu GWD, podpisać go swoim odręcznym podpisem i dostarczyć w postaci papierowej wraz z załącznikami w postaci papierowej (z wymaganymi podpisami) do właściwego WFOŚIGW. Wniosek w postaci papierowej złożony z oznaczeniem „wydruk roboczy” jest pozostawiany bez rozpatrzenia.
ZA POŚREDNICTWEM BANKU:
- W oddziale banku, który przystąpił do programu „Czyste Powietrze”, złóż wniosek o Kredyt Czyste Powietrze, a po przyznaniu kredytu – wniosek o dotację z programu „Czyste Powietrze”. Konsultant (pracownik banku) pomoże Ci wypełnić dokumenty.
- Po pozytywnej decyzji kredytowej lub warunkowej umowie kredytowej, Twój bank złoży w Twoim imieniu wniosek o dotację do właściwego terytorialnie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
- Twój bank, po otrzymaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji, wypłaci Ci kredyt. Jeśli kredyt jest zabezpieczony gwarancją BGK, to wypłata kredytu nastąpi po podpisaniu umowy dotacji.
- W terminie 18 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku o dotację) powinieneś zrealizować inwestycję, a następnie złożyć w WFOŚiGW wniosek o jej rozliczenie.
- WFOŚIGW wypłaci Ci dotację po pozytywnej weryfikacji przedstawionych przez Ciebie dokumentów zakupowych. Środki trafią na rachunek Twojego kredytu, co oznacza, że bank zaksięguje je na poczet spłaty kapitału kredytu.
Bieżące informacje oraz szczegóły na stronie: www.wfosigw.katowice.pl i www.czystepowietrze.gov.pl