Niejednokrotnie podejmowany był temat wciąż rosnącej opłaty za śmieci i powodów tej utrzymującej się tendencji. W skrócie, jest ona związana ze zmianą sposobu rozliczania się gminy z firmą obsługującą wywóz odpadów – od lipca 2020 roku brana jest pod uwagę ich waga. Wynika to ze zmiany w 2019 roku ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. To prosty rachunek – im więcej śmieci, tym większa opłata. Niestety w okresie wiosennym i letnim największe koszty generują odpady zielone. Szacuje się, że w 2022 r. mieszkańcy mogą ich oddać nawet ok. 1,5 tys. ton, a to przy cenie 945 zł za tonę daje koszt prawie 1,5 mln zł! Ile więc kosztują bioodpady? W tabeli poniżej pokazane zostały koszty odbioru trawy na przykładzie pojemników o różnej objętości. Już koszt odbioru zawartości jednego pojemnika z trawą przekracza wartość opłaty miesięcznej za śmieci od jednego mieszkańca.
Pojemnik |
Waga BIO |
Koszt |
120 l |
ok. 56 kg |
52,92 zł |
240 l |
ok. 112 kg |
105,84 zł |
360 l |
ok. 168 kg |
158,76 zł |
1100 l |
ok. 513 kg |
484,79 zł |
Odpady zielone są oddawane również na PSZOK – i tutaj niestety padają niechlubne rekordy (co obrazuje tabela poniżej).
Rekordziści w oddawaniu BIO w PSZOK |
||
Cena za tonę |
Masa (t) |
Kwota |
2,520 |
2 381,40 zł |
|
2,22 |
2 097,90 zł |
|
945 zł |
1,78 |
1 682,10 zł |
1,44 |
1 360,80 zł |
|
1,16 |
1 096,20 zł |
Koniecznym działaniem jest ograniczenie ilości odpadów zielonych. Jednym ze sposobów jest kompostowanie. Początkiem kwietnia gmina Skoczów zakupiła kompostowniki, które właściciele nieruchomości z terenu gminy mogą nieodpłatnie otrzymać. Wystarczy złożyć wniosek: w urzędzie miejskim, elektronicznie przez ePUAP lub poprzez pocztę tradycyjną na adres urzędu. Wzór wniosku dostępny jest: w urzędzie, w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Skoczów, na stronie www.skoczow.pl i platformie ePUAP.
Co więcej, dla osób które zadeklarują kompostowanie przysługuje obniżka opłaty za śmieci – aż o 4 zł od mieszkańca na miesiąc. NIE OPŁACA SIĘ KOMPOSTOWAĆ ZA 4 ZŁ! – tak mówią niektórzy mieszkańcy. Odpowiadamy: NIC BARDZIEJ MYLNEGO! Ogromne ilości trawy odbierane od mieszkańców kosztują nawet 1,5 mln rocznie. Ten koszt trzeba rozłożyć na wszystkich mieszkańców. Im więcej mieszkańcy oddadzą trawy, tym większy koszt będzie trzeba podzielić na ilość mieszkańców i uwzględnić w stawce opłaty za śmieci. Choć dla niektórych ulga może wydawać się niska, to jest to największa bonifikata w całym powiecie i nie tylko. Niestety, kompostowniki do tej pory odebrało tylko 40 osób. Być może pozostali nie zdają sobie sprawy z tego, że jeżeli wspólnie nie uda się ograniczyć ilości odpadów, ceny znów mogą drastycznie wzrosnąć. Kierując się myśleniem: tak dużo płacę, więc mam prawo wyrzucić każdą ilość „zielonego”, doprowadzi się tylko do kolejnego wzrostu opłat.
W celu ograniczenia ilości odpadów zielonych od 1 czerwca będą obowiązywały nowe zasady:
- Sprzed posesji będzie odbierane każdorazowo nie więcej niż 240 l odpadów zielonych (trawy, liści, gałęzi drzew i krzewów, chwastów, kwiatów ciętych i roślin doniczkowych).
- Na PSZOK będzie można nieodpłatnie dostarczyć do 100 kg „zielonego” rocznie. Za każdy dodatkowy kilogram trzeba będzie zapłacić 1 zł.