JĘZYK DRUGI MNIEJ OBCY
… O DWUJĘZYCZNOŚCI W GMINIE SKOCZÓW
Dwujęzyczność lub jej elementy to szansa… otwarte drzwi do lepszego rozumienia języka – w przypadku gminy Skoczów języka angielskiego – języka powszechnie nauczanego od przedszkola, niestety ze skutkiem lepszym lub gorszym.
Dwujęzyczność daje uczniom szansę rozwoju kompetencji językowych i możliwości intelektualnych. W klasie dwujęzycznej (w polskim systemie edukacji od VII klasy szkoły podstawowej) młody człowiek ma zwiększoną liczbę godzin języka angielskiego do pięciu w tygodniu oraz dwa przedmioty prowadzone w języku polskim z elementami języka angielskiego – w przypadku działającego już w gminie pierwszego oddziału w Szkole Podstawowej w Kiczycach, jest to historia i informatyka. Uczniowie dwujęzyczni przede wszystkim oswajają się z nową rzeczywistością – podwyższają swoje kompetencje w zakresie posługiwania się językiem angielskim, a przede wszystkim mają szansę zanurzyć się w piękny i barwny świat krajów anglojęzycznych, przy pomocy zróżnicowanych metod pracy. Warunkiem uczęszczania do klasy dwujęzycznej jest przystąpienie do testu sprawdzającego predyspozycje językowe oraz uzyskanie wyniku kwalifikującego ucznia do takiego oddziału.
Klasa VII, a potem VIII to już niezłe możliwości, ale nadal należy dokładać starań, aby tworzyć środowisko sprzyjające dwujęzyczności i uczyć w nim języka polskiego i angielskiego jednocześnie, począwszy od jak najwcześniejszego wieku dziecka. Idealnym zatem środowiskiem jest żłobek i przedszkole, dlatego 28 stycznia 2020 r. dyrektorzy gminnych przedszkoli spotkali się w Przedszkolu w Kiczycach, aby przekonać się, w jaki sposób takie dwujęzyczne środowisko może zostać zainicjowane przez każdego nauczyciela, niekoniecznie posiadającego pełne kwalifikacje do nauczania języka. Przedszkolna podstawa programowa wskazuje, iż „Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego”. W kiczyckiej placówce przedszkolnej od września 2019 r. realizowany jest pilotażowo Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Bilingual Future” w zakresie języka angielskiego, a od 2018 r. także dodatkowo osłuchiwanie dzieci z językiem niemieckim w codziennych sytuacjach takich jak np. mycie rąk w łazience, jedzenie posiłku itp. Dyrektorzy obecni na spotkaniu zostali zapoznani z założeniami idei dwujęzyczności oraz z zaletami prowadzenia zajęć językowych codziennie. Mogli zobaczyć zajęcia przeprowadzone przez metodyka, jak również wymienić się doświadczeniami i uwagami w zakresie organizacji tego typu zajęć w swoich placówkach.
Warto nadmienić, iż idea dwujęzyczności na tyle zainteresowała środowisko oświatowe gminy, iż już kolejna placówka – Szkoła Podstawowa w Ochabach, przygotowuje grunt do wprowadzenia pilotażowej innowacji dwujęzycznej od nowego roku szkolnego, a przedszkola analizują możliwość wdrożenia wybranego programu dwujęzycznego, aby wzmocnić kompetencję kluczową w zakresie wielojęzyczności. W praktyce chodzi o to, żeby język obcy nie był już „obcy”, a stał się „drugim” - niezbędnym na rynku pracy, w podróży, w życiu…
Joanna Radwan-Kmiecik
Dyrektor Miejskiego Zarządu Oświaty
w Skoczowie