Do 30 września 2021 r. trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021. Przypominamy, że udział w spisie jest obowiązkiem wynikającym z ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. Odmowa udziału w spisie powszechnym grozi karą grzywny na podstawie art. 57 ustawy o statystyce publicznej.
W jaki sposób można się spisać?
Podstawową metodą jest samospis internetowy poprzez stronę https://spis.gov.pl/ i formularz spisowy.
Dokonując spisu za pośrednictwem aplikacji do samospisu należy wykazać wszystkie osoby, które
w dniu 31.03.2021 r. o godzinie 24:00 mieszkały pod danym adresem. Wszystkie dodane i prawidłowo spisane osoby są zwolnione z obowiązku samospisu. Oznacza to, że osoby te nie muszą samodzielnie logować się do aplikacji spisowej, aby dokonać samospisu.
W przypadku braku dostępu do komputera/Internetu można zadzwonić na infolinię: 22 279 99 99 i spisać się przez telefon lub odwiedzić najbliższy urząd gminy, gdzie na czas trwania spisu, urzędy gmin przygotowały specjalne miejsca spisania się przez Internet. Stanowisko do samospisu dostępne jest również
w siedzibie Urzędu Statystycznego w Katowicach (po wcześniejszym umówieniu wizyty telefonicznie pod numerem 32 77 91 233).
Jeśli nie spiszesz się przez Internet ani przez telefon, skontaktuje się z Tobą rachmistrz telefonicznie dzwoniąc z numeru 22 828 88 88 lub 22 279 99 99, aby przeprowadzić spis.
Od 23 czerwca br. rachmistrzowie spisowi rozpoczęli wywiady bezpośrednie. Oznacza to, że rachmistrzowie mogą się kontaktować z osobami, które nie spisały się samodzielnie przez Internet, nie spisały się na infolinii ani nie uczestniczyły w wywiadzie telefonicznym.
Zgodnie z art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1775), nie można odmówić przekazania danych rachmistrzowi kontaktującemu się z osobami fizycznymi objętymi spisem. Udział w wywiadzie prowadzonym przez rachmistrza jest obowiązkowy.
Każdy rachmistrz spisowy posiada identyfikator zawierający:
1) imię i nazwisko wraz ze zdjęciem,
2) numer identyfikatora oraz hologram,
3) nazwę i logo wojewódzkiego biura spisowego,
4) podpis osoby upoważnionej do wystawienia identyfikatora,
5) okres, na jaki identyfikator został wystawiony.
W razie wątpliwości tożsamość rachmistrza można sprawdzić na kilka sposobów:
- poprzez specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie https://rachmistrz.stat.gov.pl/,
- poprzez kontakt z infolinią spisową numerem 22 279 99 99 , wybierając 1 – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, a następnie 2 – weryfikacja tożsamości rachmistrza,
- w przypadku wątpliwości o pomoc w weryfikacji można także poprosić policję.
Nie obawiaj się o swoje dane. Są bezpieczne, ponieważ chroni je tajemnica statystyczna. Dane jednostkowe zbierane i gromadzone w badaniach przeprowadzanych w ramach statystyki publicznej są poufne i podlegają szczególnej ochronie. Pracownicy statystyki publicznej są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy statystycznej.
Źródło: spis.gov.pl