Informator Samorządowy „Wieści Skoczowskie”, nr 6, Czerwiec 2020
30-lecie samorządu terytorialnego
Z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego, trzydzieści lat po pierwszych wolnych wyborach do rad gmin, składam najlepsze życzenia i podziękowania wszystkim, którzy angażowali i nadal angażują się w funkcjonowanie samorządu terytorialnego w Skoczowie. Winszuję radnym wszystkich ośmiu kadencji, moim poprzednikom burmistrzom, ich zastępcom, obecnym i byłym sołtysom oraz przewodniczącym rad osiedli, radom sołeckim i osiedlowym, a także pozostają pracownikom samorządowym.
Życzę Wam wielu sukcesów, zarówno osobistych, jak i zawodowych, pomyślności oraz satysfakcji z pracy na rzecz naszej Małej Ojczyzny. Niech kolejne lata będą czasem niesłabnącego zapału w tej niezwykle odpowiedzialnej i ważnej służbie.
Burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko
PROMESA NA NOWY POJAZD DLA OSP PIERŚCIEC
4 czerwca w Bytomiu prezes OSP Pierściec dh Leopold Faruga odebrał z rąk prezydenta Andrzeja Dudy promesę w wysokości 385 000 zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz zakładów ubezpieczeń na zakup nowego średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla pierścieckiej jednostki. Wkład własny oraz gminy Skoczów wyniesie 375 000 zł. Już wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na zakup pojazdu.
Przypomnijmy, że samochód ratowniczo-gaśniczy dla OSP w Pierśćcu będzie już szóstym samochodem nabytym dla strażaków ochotników z gminy Skoczów w latach . Gmina partycypowała w kosztach zakupu pojazdu dla OSP w Pogórzu, którego łączna kwota wyniosła 50 000 zł; dla OSP Skoczów o wartości 707 400 zł; dla OSP Międzyświeć – koszt 50 000 zł; pojazdu dla OSP Kowale wartego 80 000 zł oraz samochodu dla OSP Ochaby, który został zakupiony za kwotę 811 800 zł. Łączny koszt pojazdów nabytych dla skoczowskich OSP w latach , z udziałem środków gminy Skoczów, to już zł!
Tekst: BPI
Z BURMISTRZEM O... SAMORZĄDZIE
Minęły trzy dekady od zainicjowania przez Senat RP ustawy o samorządzie terytorialnym, która przywróciła możliwość współdecydowania mieszkańców o losach ich miejsca zamieszkania. Ustawa została uchwalona 8 marca 1990 roku, a 27 maja 1990 roku odbyły się pierwsze w pełni wolne wybory do rad gmin. O możliwościach, jakie daje samorząd, ale i o wyzwaniach rozmawiamy z burmistrzem Skoczowa Mirosławem Sitko.
Czym jest dla Pana samorząd?
Samorządność jest samostanowieniem o sobie mieszkańców danej jednostki administracyjnej. W granicach tej samorządności mogą oni decydować o sprawach, o których wcześniej, przed powstaniem samorządu, decydowano centralnie. Ciężko jest z punktu widzenia Warszawy czy Katowic określić zasadność inicjatyw o lokalnym zasięgu, na przykład wymiany nawierzchni drogi na Kaplicówce. Wcześniej namacalnym dowodem tej samodzielności były komitety społeczne. Często działały nieformalnie, więc mogły budzić wątpliwości i powodować konflikty różnych lokalnych grup na tle ponoszonych nakładów, prawa własności i temu podobnych spraw. Z chwilą powstania samorządu, zaczął on w coraz większym stopniu przejmować te zadania, co wynikało z przepisów prawa i coraz bardziej restrykcyjnych przepisów budowlanych, a także systemów rozliczania finansów.
Jak długo pracuje Pan dla samorządu? Jak zmieniał się on przez ten czas?
Dla samorządu pracuję od grudnia 1991 roku i mam możliwość od środka obserwować zmiany, jakie stale w nim zachodzą. Reforma, którą wprowadzono 30 lat temu, spowodowała, że własność państwowa zatrzymała się na poziomie wojewody, a wszystko, co było do dyspozycji lokalnej społeczności, stało się własnością samorządu terytorialnego. Samorząd został wyposażony w majątek, w ogromną swobodę działania i odpowiednie instrumenty prawne. Najcenniejsze było to, że mieszkańcy miast i gmin w końcu mogli mieć wpływ na to, co dzieje się w ich lokalnej społeczności oraz to, że nie ma sterowania odgórnego. Rozwijający się samorząd spotykały różne koleje losu. W 1994 roku w życie weszła ustawa o zamówieniach publicznych – ta rewolucja prawna zmusiła samorządy do realizacji zadań według określonych reguł. Zmieniono również ustawę o Najwyższej Izbie Kontroli i wyposażono tę instytucję w instrumenty kontroli samorządu. Rok 1994 to także rok, w którym samorządy przejęły szkoły podstawowe. Wcześniej zajmowały się tylko działalnością przedszkoli. W 1999 roku, wraz z nową reformą administracyjną, samorządy poszerzyły się o powiaty, a w 2002 roku zmienił się także sposób wyboru burmistrza – od tego momentu o wyborze decydowali sami mieszkańcy. Warto pamiętać o tym, że cała struktura wygląda dzisiaj inaczej niż na początku jego funkcjonowania. Wcześniej biurokracja była dużo mniejsza, było znacznie mniej urzędników. Z upływem lat ogólnokrajowa rozbudowa systemu prawnego powodowała rozrost biurokracji, a co za tym idzie – wymusiła wzrost zatrudnienia. Na zmianę realiów samorządowych nieodzowny wpływ ma również gospodarka. Przykładem jest to, że gdy w latach 90. ogłaszaliśmy przetarg na remonty dróg, startowało w nim nawet 40 firm. Dzisiaj to raczej nieosiągalne, a rzadkością jest sytuacja, kiedy wartość kosztorysowa robót jest wyższa od oferowanych. Dla mnie osobiście, przy tych wszystkich zmianach dotyczących samorządu, ważne jest, abyśmy w swojej codziennej pracy pamiętali, że jesteśmy tu po to, by służyć mieszkańcom. Praca samorządowa to nie jest praca jak każda inna. Nasza praca to misjan a rzecz lokalnej społeczności. Nie jesteśmy urzędnikami przyjmującymi petentów, ale urzędnikami pracującymi dla mieszkańców. Niezależnie od zmian prawnych czy spraw politycznych, to jedno powinno być zawsze niezmienne.
Jak zmieniał się budżet gminy Skoczów? Jak wyglądał na początku lat 90., a jak wyglądają realia budżetowe obecnie?
Na początku lat 90., jeszcze przed denominacją, budżet gminy Skoczów wynosił 25 mld zł, czyli po przeliczeniu na dzisiejszy nominał wynosił 2,5 mln zł. Dla porównania, już po denominacji, w 1996 r. budżet wynosił prawie 17 mln zł. W 2009 r. dochody oscylowały na poziomie około 54 mln zł, ale wydatki już na poziomie 64 mln zł. Rok 2019 to dochody na poziomie 127 mln zł i wydatki wynoszące 120 mln zł. Mieliśmy również 7 milionów nadwyżki. Porównując budżety w tych wszystkich latach, można zauważyć, że od początku lat 90. do roku 2020 budżet wzrósł pięciokrotnie, ale wbrew pozorom nie oznacza to, że możemy zrobić dużo więcej. Przeciwnie – coraz większe wymogi w zakresie inwestycji budowlanych, infrastruktury budowlanej, większej ilości świadczeń dla mieszkańców, wzrostu wynagrodzeń i temu podobnych przyczyn powodują, że koszty stale rosną. Zupełnie inaczej finansuje się oświatę, drogi oraz opiekę społeczną. Mieszkańców dotyka wprost wzrost kosztów gospodarki odpadami wynikający z przetargów, ale to tylko jeden z wielu problemów. Samorząd zmaga się ze wzrostami kosztów i formalizmu w każdej dziedzinie. Od wielu lat otrzymujemy systematycznie coraz więcej zadań realizowanych dotąd na szczeblach administracji rządowej. Niestety, nie ma to odpowiedniego przełożenia na środki, które trzeba wyłożyć na realizację tych zadań. To już zazwyczaj nasz koszt. Oczywiście, radzimy sobie, ale kosztem wydatków na inwestycje dla mieszkańców.
W tym roku minie również 30 lat od uruchomienia Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie. Jak rozwijał się ośrodek na przestrzeni tych lat?
Właśnie. To bardzo dobra kontynuacja odpowiedzi na poprzednie pytanie. Z biegiem lat, konsekwentnie od początku funkcjonowania Ośrodków Pomocy Społecznej, a w ostatnich pięciu latach szczególnie, wsparcie obywateli przez opiekę społeczną bardzo się rozwinęło. Obecnie ponosimy kilkadziesiąt razy więcej wydatków na pomoc społeczną, której zakres zadań i wydatków stale jest rozszerzany. Konieczne jest, aby w tym zakresie dorównać krajom zachodnim. Dobrym przykładem jest program 500+. Na przestrzeni ostatnich trzech lat mieszkańcy otrzymali prosto do swoich portfeli 50 mln zł. Warto podkreślić, że duża część tych środków została wydana tu, w Skoczowie. Jednak to nie jedyne zadanie, jakie wykonuje obecnie OPS. Wiele zmieniło się przez 30 lat. W 1994 roku pojawiły się dodatki mieszkaniowe, w 2004 roku świadczenia rodzinne i świadczenia z opieki zdrowotnej, w 2008 roku rozpoczęła się realizacja projektów unijnych oraz wprowadzono fundusz alimentacyjny. W 2012 roku ruszyło wsparcie dla rodzin i pieczy zastępczej, w 2013 roku przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, a w 2014 roku wprowadzono dodatek energetyczny. W kolejnych latach ruszył wolontariat, karta dużej rodziny, program „Rodzina Plus”, profilaktyka, świadczenia wychowawcze, świadczenia „Za życiem”, pomoc materialna dla uczniów oraz świadczenie „Dobry start – 300+”. Dodatkowo ośrodek realizuje program dla seniorów, współpracuje z organizacjami pozarządowymi, związkami wyznaniowymi, prowadzi mediacje, organizuje wypoczynek dla dzieci z gminy Skoczów. To bardzo wiele środków i duża pomoc, która trafia bezpośrednio do mieszkańców.
Bez jakich inwestycji nie wyobraża sobie Pan dzisiaj Skoczowa? Które inwestycje są zażegnaniem problemów Skoczowa na wiele kolejnych lat?
Zanim powiem o kluczowych dla mnie inwestycjach, przypomnę, że wielu z nich nie udałoby się zrealizować bez środków zewnętrznych, ponieważ przekraczały możliwości finansowe samorządu. Pierwsze środki zewnętrzne można było pozyskiwać w latach 90., a po 2004 roku pojawiła się również możliwość pozyskiwania środków unijnych. Dziś bardzo z nich korzystamy. Dla przykładu dodam, że w latach udało się nam pozyskać dofinansowanie w wysokości ponad 26 mln zł na zadania o łącznej wartości ponad 57 mln zł. Korzystanie z tych środków wymaga kreatywności i nie jest łatwe, ale to olbrzymi zastrzyk finansowy. Dla mnie osobiście jedną z najważniejszych inwestycji, jaka powstała na przestrzeni ostatnich 30 lat na terenie gminy, jest rozbudowa Szkoły Podstawowej w Pierśćcu. Co prawda, istniała tam już stara szkoła, ale w ramach tej inwestycji dobudowane zostało nowoczesne skrzydło z salą gimnastyczną na miarę końca XX w. Szkoły są obiektami użyteczności publicznej, pozwalają na rozwój lokalnej społeczności. W gminie Skoczów do takich ważnych zadań zaliczyć można również modernizację szkoły w Pogórzu wraz z nowoczesną halą sportową, remont budynku Szkoły Podstawowej nr 1 w Skoczowie, przebudowę przedszkola w Pierśćcu, budowę nowoczesnego przedszkola w Ochabach oraz budowę Krytej Pływalni „Delfin”. Przy okazji najważniejszych inwestycji warto jeszcze wspomnieć o rozbudowie kanalizacji na terenie gminy oraz modernizacji oczyszczalni ścieków, która zakończyła się w 2018 roku, a jej łączna wartość wyniosła 24 mln zł. Sukcesem jest także zakończona modernizacja wszystkich przepraw przez Wisłę. W latach na ten cel, przy zaangażowaniu środków finansowych gminy Skoczów, powiatu cieszyńskiego oraz wsparciu Skarbu Państwa, zostało wydane łącznie ponad 15,7 mln zł, z czego ponad 6,5 mln zł to środki własne gminy Skoczów. Fatalny stan techniczny poprzednich mostów i kładek był sporym problemem, a teraz możemy bezpiecznie z nich korzystać i tak będzie jeszcze przez wiele lat. Obecnie istotna promocyjnie dla miasta jest modernizacja kamienicy Rynek 3. Problem tego budynku istniał od dziesięcioleci. Nie było chętnych osób na jej kupno i remont – który jest kosztowny także z uwagi na uwarunkowania konserwatora zabytków, któremu ten budynek podlega. Nie chcieliśmy, żeby budynek w tak kluczowej części miasta ulegał dalszej degradacji, a ostatecznie się zawalił. Postanowiliśmy poszukać możliwości pozyskania środków zewnętrznych. Udało się, kamienica odzyska swój blask i zyska nową funkcję – pojawi się tam Centrum Edukacji Ekologicznej i tym samym stanie się istotnym miejscem na mapie turystycznej regionu.
Jakie wyzwania stoją obecnie przed gminą Skoczów?
Dużą część naszej pracy stanowi zmaganie się z zaszłościami. Niestety, źle pojęta swoboda kształtowania planu zagospodarowania przestrzennego i umożliwienie mieszkańcom łatwego przekształcania gruntów rolnych na tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową stały się pułapką. Domy budowane przed wielu laty w dużym rozproszeniu, z biegiem lat wyposażane są w instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, których rozprowadzanie jest po prostu nieefektywne, ale zabezpieczając potrzeby mieszkańców musimy je realizować. Na pewno wyzwaniem na przyszłość będzie stopniowe rozwiązywanie tych zaszłości. Są to jednak problemy bardzo kosztowne i nie mogą być załatwiane tak szybko, jak by się chciało. Największy problem pojawia się wtedy, gdy do nawet najbardziej odległych miejsc trzeba poprowadzić wszelkie instalacje i drogi. Okazuje się, że miasto Skoczów, pomimo tego, że ma 15 tys. mieszkańców, ma tyle samo kilometrów dróg co Ochaby z liczbą 2 tys. mieszkańców. To właśnie efekt luźnej zabudowy. Dzisiaj mierzymy się z kosztami, które są skutkami takich działań. Z naszego planu remontów dróg sołeckich wynikało, że wymianę nawierzchni na drogach gminnych zakończymy dopiero za 40 lat, czyli w czasie, gdy te remontowane dziś ulegną naturalnej degradacji. Chcemy przyspieszyć ten proces podejmując wyzwanie poprawy jakości dróg na terenie gminy. W 2018 r. przyjęliśmy program nakładkowy zwiększający środki na drogi sołeckie, ale uefektywniający sposób wydatkowania tych środków. Program realizowany jest w cyklu dwuletnim. W każdym roku nawierzchnie dróg wymieniane są w 5 sołectwach. Zgodnie z założonym planem, dzięki takiemu programowi uda nam się uzyskać dobry stan nawierzchni dróg gminnych w sołectwach do 12 lat. Ważnym elementem poprawy bezpieczeństwa na drogach jest dobre oświetlenie. Na modernizację gminnego oświetlenia dróg na przełomie 2018 i 2019 roku wydaliśmy łącznie 6 mln zł. Wyzwaniem jest dzisiaj pozyskanie kolejnych środków i dalsza realizacja programu, dlatego opracowywany jest master plan, który zidentyfikuje kolejne potrzeby w tym zakresie. Wyzwania dotyczą też infrastruktury kanalizacyjnej. Zgodnie z aktualnym programem na lata , w Skoczowie powstaje aż 31 km nowych sieci kanalizacyjnych. Wskaźnik skanalizowania na terenie Skoczowa wynosi obecnie 98,7%, a na obszarze Aglomeracji, obejmującej gminę Skoczów, gminę Brenna i północną część gminy Ustroń, wynosi średnio 95,1%. Oznacza to, że na terenie gminy Skoczów procent skanalizowania jest wyższy niż w sąsiednich gminach. Strategiczne są dla nas też wyzwania transportowe – dotyczące dróg i kolei. Skoczów ma dosyć specyficzne położenie – leży pośrodku powiatu. Jeżeli ktoś chce przejechać na drugi koniec powiatu, często przejeżdża właśnie przez Skoczów. Gminę przecinają dwie drogi krajowe – S-52 i DK-81. Niedaleko Skoczowa leżą bardzo modne kurorty – Wisła, Ustroń oraz inne miejscowości turystyczne Brenna i Cieszyn, dokąd mieszkańcy Śląska przemieszczają się przez Skoczów. Skutkiem tego są zakorkowane skrzyżowania. Dlatego wciąż zabiegam o to, żeby wybudowana została estakada, która przeniesie część ruchu bezpośrednio nad miastem. W tej sprawie zrealizowane było wiele spotkań, ale wystosowanych zostało również wiele pism. Inwestycja jest olbrzymia, kosztuje kilkadziesiąt milionów złotych. Dlatego to długa i trudna droga, choć jest już pierwszy, mały efekt wieloletnich starań. Estakada wpisana została do projektu Programu Inwestycyjnego Ministra Infrastruktury, jednak czy to zadanie będzie mogło zostać zrealizowane, dowiemy się po jego zatwierdzeniu. Jeżeli estakada znajdzie się ostatecznie w tym programie, będziemy musieli sięgnąć do kieszeni – sfinansować wykupy nieruchomości pod drogę i projekt techniczny. Od wielu lat aktywnie biorę również udział w działaniach na rzecz odbudowy linii kolejowych przebiegających przez Skoczów. Tutaj można zaobserwować wyraźny postęp. Trwa remont linii od strony Katowic w kierunku Wisły i Cieszyna, przez Skoczów. Po zakończeniu remontu część ruchu turystycznego przeniesie się na tory. Mam nadzieję, że w przyszłości uda się doprowadzić do tego, że ze Skoczowa będziemy mogli przedostać się pociągiem bezpośrednio także do Bielska-Białej. Wraz z sąsiednimi samorządami podejmujemy działania w tym zakresie. Innym wyzwaniem, które konsekwentnie realizujemy, jest rozwój infrastruktury sportowej. Aktualnie toczy się postępowanie na projekt nowej pełnowymiarowej hali sportowej na osiedlu Górny Bór – przy Szkole Podstawowej nr 8. Projektowana będzie również wielofunkcyjna sala przy Szkole Podstawowej w Kiczycach. Ale nie można także zapominać o znaczących zadaniach zrealizowanych w poprzednich latach. Uważam, że ogromnym sukcesem skoczowskiego samorządu jest w pełni wykorzystywane boisko sportowe na Górnym Borze, czy też oświetlone boiska w Wiślicy, Międzyświeciu oraz budowa wielofunkcyjnego obiektu sportowego w Ochabach. Istotnym projektem w zakresie rozwoju infrastruktury sportowej jest również przebudowa hali sportowej przy stadionie miejskim. Powstanie tam widownia, nowe szatnie, pomieszczenia gospodarcze i magazynowe oraz warsztat. Na piętrze znajdzie się siłownia, kompleks rekreacyjny z sauną, kawiarnia oraz sala konferencyjna i pomieszczenia biurowe. Skoczów potrzebuje takiego miejsca, w którym będzie można zorganizować zawody sportowe z udziałem publiczności oraz inne wydarzenia kulturalne i promocyjne. Jak widać, praktycznie w każdym obszarze działalności istnieją przedsięwzięcia kluczowe dla wspierania rozwoju mieszkańców gminy Skoczów. Dodam tylko, że lista zadań inwestycyjnych zgłoszonych do budżetu na rok 2020 liczyła 85 pozycji. W tym roku na inwestycje planujemy wydać ok. 39 mln zł. Jako wyzwanie musimy traktować to, żeby w zrównoważony sposób potrafić krok po kroku konsekwentnie rozwijać całą gminę.
Dziękujemy za rozmowę.
Tekst: BPI
UKŁONY DLA SZYJĄCYCH
350 metrów zakupionego materiału, 3700 maseczek, 33 osób szyjących i tnących na kawałki bawełniany materiał – tak możemy w liczbach podsumować akcję szycia maseczek w gminie Skoczów. Trudny czas epidemii koronawirusa zmusił nas do pewnych ograniczeń. Jednym z obowiązków było zasłanianie ust i nosa we wszystkich miejscach publicznych. Pomimo tego, że od początku pandemii zalecane jest izolowanie się, mieszkańcy znów udowodnili, że w jedności siła, a wspólne działanie przynosi wiele dobrego .
Już w kwietniu zakupiony przez gminę Skoczów materiał i inne niezbędne rzeczy – gumki i nici, trafiły do ochotników, którzy zgłosili się do szycia maseczek. Później maseczki nieodpłatnie odebrali mieszkańcy w całej gminie – z Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie, od sołtysów, przewodniczących rad osiedli oraz z maskomatu na rynku.
Maseczki rozchodziły się w błyskawicznym tempie, a co za tym idzie – na bieżąco musiały pojawiać się nowe. Dlatego tym bardziej należy docenić trud, jaki w szycie maseczek włożyli wszyscy ochotnicy – od cięcia materiałów, po szycie. To już najwyższy czas, żeby podziękować im za zaangażowanie, ogrom wykonanej pracy i poświęcony czas.
We wspaniałej grupie szyjących znaleźli się: panie z sekcji rękodzieła działającej przy Stowarzyszeniu „Włóczykije” – Antonina Kotowska, Józefa Wysowska, Krystyna Purzyńska, Zofia Cywka, Stanisława Kliś, Katarzyna Cieślar i Maria Brodniewicz, a także Anna Kraus, Katarzyna Cholewa, Sylwia Kasza, Gabriela Haręża, Bożena Grycz, Jolanta Gawlas, Katarzyna Jaszczurowska, Wanda Świnczyk, Anna Cypcer, Zofia Olszar, Urszula Gawłowska, Aleksandra Gluza, Anna Gawłowska, Iwona Szalbot, Joanna Michalak, Róża Szczypka-Kuboszek, Natalia Wyrwa, Teresa Papkala, Bronisława Leśniak, Irena Idasiak, Halina Szostok, Lucyna Bocek, Bronisława Kałuża, Danuta Szmurło, Renata Bobek i Piotr Lewandowski. Całą akcję koordynowała wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Skoczowa Monika Szyndler wraz z Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Jeszcze raz serdecznie dziękujemy!
Dziękujemy również grupie osób zaangażowanych w akcję „Szyjemy dla szpitali”, która działa na terenie naszej gminy. W ramach tej akcji Urząd Miejski w Skoczowie przekazał szyjącym 1000 metrów flizeliny.
Tekst: BPI
W 100. ROCZNICĘ URODZIN JANA PAWŁA II
Już 100 lat minęło od narodzin wyjątkowej postaci w dziejach Kościoła katolickiego na całym świecie, w Polsce, a nawet zapisanej na zawsze w historii Skoczowa. Karol Wojtyła, papież Jan Paweł II, urodził się w Wadowicach 18 maja 1920 roku. Na Stolicę Piotrową został wybrany 16 października 1978 roku. Był pierwszym papieżem z Polski i pierwszym po 455 latach papieżem spoza Włoch. Jego pontyfikat trwał ponad 26 lat – to drugi co do długości pontyfikat w historii Kościoła. 25 maja 1995 roku Jan Paweł II przybył do Skoczowa na prywatną pielgrzymkę w związku z kanonizacją skoczowianina Jana Sarkandra, która miała miejsce dzień wcześniej w Ołomuńcu. Janowi Pawłowi II został nadany tytuł Honorowego Obywatela Miasta Skoczowa.
Jan Paweł II odszedł 2 kwietnia 2005 r. – 6 lat później został beatyfikowany, a w 2014 roku został ogłoszony świętym Kościoła katolickiego. Pomimo tego, że nie ma go już z nami, pamięć o nim wciąż jest żywa, a 100. rocznica urodzin jest dobrą okazją do wspomnienia jego postaci oraz wizyty w Skoczowie. 18 maja, ze względu na stan epidemii, odbyło się tylko symboliczne złożenie kwiatów pod obeliskiem na Kaplicówce. Wraz z burmistrzem Skoczowa Mirosławem Sitko, jego zastępcą Andrzejem Bubnickim, przewodniczącą Komisji Oświaty i Kultury Rady Miejskiej Skoczowa Marią Sobik oraz przewodniczącym Komisji Rewizyjnej Zdzisławem Baranowskim kwiaty złożyli wiceminister rodziny pracy i polityki społecznej Stanisław Szwed, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, poseł na Sejm RP Przemysław Drabek oraz wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz. Składający kwiaty wspólnie odmówili symboliczną modlitwę w miejscu, z którego 25 lat temu papież odprawił uroczystą mszę świętą.
W maju zaplanowanych było aż 12 wydarzeń w ramach obchodów Roku Sarkandrowskiego i 25. rocznicy wizyty Jana Pawła II w Skoczowie, w tym m.in. organizowanych przez Diecezję Bielsko-Żywiecką, Muzeum św. Jana Sarkandra w Skoczowie, Stowarzyszenie Musica Sacra czy MCK „Integrator”. Niestety, z uwagi na pandemię wydarzenia te nie odbyły się.
Tekst i zdjęcie: BPI
PRZETARG NA PROJEKT NOWEJ SALI W KICZYCACH OGŁOSZONY
Zgodnie z zapowiedziami, burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej sali wielofunkcyjnej przy Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Kiczycach. Na podstawie zakończonych konsultacji z Miejskim Zarządem Oświaty oraz dyrekcją i nauczycielami wychowania fizycznego ustalony został zakres zamówienia.
– Cieszę się, że możemy wspierać rozwój Szkoły Podstawowej w Kiczycach. To szkoła niewielka, kosztowna dla samorządu z uwagi na małą liczebność klas wynikającą z takich, a nie innych pomieszczeń, ale szkoła bardzo potrzebna społeczności Kiczyc i bardzo dobrze kształcąca. Dlatego trzeba zrobić wszystko, aby tę szkołę rozwijać. Największą jej potrzebą jest dziś zaplecze sportowe. Dlatego w 2018 roku zamówiliśmy koncepcję zagospodarowania terenu przy szkole. W oparciu o tę koncepcję dziś zamawiamy już projekt techniczny sali i opracowujemy montaż finansowy tej inwestycji. Oczywiście same prace projektowe i uzyskanie pozwolenia na budowę to proces kilkumiesięczny, jednak posiadając gotową dokumentację, możemy ubiegać się o dofinansowanie tej inwestycji. Ważne, że perspektywa sali przy szkole w Kiczycach staje się realna– mówi burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko.
Tekst: BPI
ZŁOTE GODY – SKOCZOWSKIE MAŁŻEŃSTWA NA MEDAL
W Skoczowie co roku odbywała się gala Złotych Godów, jako forma docenienia wielu lat pożycia małżeńskiego. W tym roku, z uwagi na stan epidemiologiczny, gala została odwołana. Było to podyktowane względami bezpieczeństwa i troski o osoby odznaczone z uwagi na ich wiek. W związku z tym pracownicy skoczowskiego Urzędu Stanu Cywilnego osobiście odwiedzili odznaczone pary, wręczając medale oraz kosze upominkowe. Odznaczono 15 par za 50 lat pożycia, natomiast 3 pary zostały odznaczone za 60 lat pożycia małżeńskiego.
Medale za długoletnie pożycie małżeńskie corocznie przyznaje prezydent RP. Jubileusz „Złotych Godów” to nie tylko pięćdziesiąt przeżytych wspólnie lat, lecz wspaniałe historie wielu rodzin. Pary, które wyrażają chęć uzyskania medalu, proszone są o zgłoszenie tego faktu w Urzędzie Stanu Cywilnego w Skoczowie do 10 lipca 2020 roku. Z uwagi na zagrożenie spowodowane koronawirusem, wnioski będą przyjmowane również elektronicznie pod adresem e-mail: . Odpowiedzi na wszelkie pytania związane z procedurą nadawania medali prezydenta można uzyskać pod nr tel. . Formularz zgłoszeniowy dostępny jest również na stronie internetowej gminy Skoczów w zakładce „Dla Mieszkańców / Wnioski”.
Tekst: BPI
Z PRAC RADY MIEJSKIEJ SKOCZOWA...
Szanowni Państwo, ze względu na wprowadzony w Polsce stan epidemii oraz konieczność spełnienia wymogów bezpieczeństwa majowa sesja odbyła się z wykorzystaniem łączy internetowych, czyli online. Sesja rozpoczęła się od zapoznania ze sprawozdaniem Miejskiego Zarządu Dróg z wykonania budżetu za 2019 rok, który został zrealizowany na kwotę 8,4 mln zł, z czego na zakup materiałów oraz usług do wykonania remontów oraz wszelkiego rodzaju prac utrzymaniowych na drogach gminnych wydano 3,4 mln zł. Utrzymanie zieleni to 320 tys. zł, natomiast roczny koszt oświetlenia to 720 tys. zł.
Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury „Integrator” Julia Raszka przedstawiła radnym sprawozdanie z działalności MCK. Budżet MCK to 1,88 mln zł. W 2019 roku MCK zorganizowało i współorganizowało 109 imprez. Dodatkowo swoją pomocą służyło przy organizacji kolejnych 57 spotkań. W „Teatrze Elektrycznym” wyemitowano 666 seansów filmowych. MCK to nie tylko organizacja imprez i kino, ale również warsztaty twórcze, w których uczestniczyło łącznie ponad 760 osób.
Gmina Skoczów od wielu lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi, które realizując swoje cele statutowe, zaspakajają potrzeby społeczne, uzupełniają działania gminy w zakresie: sportu, kultury, turystyki, ochrony zdrowia i edukacji. W 2019 roku współpracy z gminą podjęło się 27 podmiotów, które zrealizowały łącznie 56 zadań, na które przyznano dotacje na kwotę 417,5 tys. zł.
W kolejnym punkcie obrad dyrektor Biblioteki Publicznej w Skoczowie Marcin Wieczorek przedstawił sprawozdanie z działalności biblioteki za 2019 rok. W krótkiej prezentacji zapoznał radnych z efektami III etapu modernizacji biblioteki oraz inicjatywami mającymi na celu dotarcie do czytelników niezależnie od wieku. Warto przypomnieć i podkreślić, że biblioteka obchodziła jubileusz 70-lecie istnienia oraz znalazła się w gronie laureatów konkursu „Moje miejsce na Ziemi”. W 2019 roku w bibliotece zarejestrowano 3480 czytelników, którzy wypożyczyli ponad 73 tys. woluminów oraz 1578 audiobooków. Stan księgozbioru wynosi 55 tys. pozycji i wzbogacił się o 2841 woluminów oraz 132 audiobooki. Czytelnia ogólna posiada również 27 tytułów czasopism .
W kolejnym punkcie obrad radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Skoczowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji. W 2019 roku Pływalnię „Delfin” odwiedziło ponad 208 tys. klientów, z czego około 27 tys. (licząc po 1 godzinie) w ramach zajęć wychowania fizycznego dla uczniów szkół gminnych oraz starszych grup przedszkolnych. SOSiR zarządza również boiskiem stadionu miejskiego, boiskiem w Wiślicy, boiskiem przy Szkole Podstawowej nr 8, wyciągiem narciarskim „Pod Dębem” oraz Skate-parkiem. W ramach prowadzonej działalności SOSiR zorganizował lub współorganizował ponad 67 imprez.
Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej omówiła dyrektor Edyta Godziek. Celem pomocy społecznej jest wspieranie osób i rodzin w przezwyciężaniu trudnej sytuacji życiowej, zapewnienie profesjonalnej pomocy rodzinom dotkniętym skutkami patologii społecznej, zapewnienie dochodu na poziomie interwencji społecznej, integracja ze środowiskiem osób wykluczonych społecznie oraz tworzenie sieci usług socjalnych. Szeroko pojęta pomoc społeczna jest bardzo ważnym elementem polityki społecznej, o czym świadczy fakt, że tylko w 2019 roku do mieszkańców gminy Skoczów trafiło ponad 33 mln zł. Pieniądze zostały wypłacone w ramach programów: 500+ (22,8 mln zł), Dobry Start 300+ (1 mln zł), zasiłki stałe, dożywianie, pomoc materialna dla uczniów, świadczenia społeczne i dodatki mieszkaniowe. Opłacono pobyt 71 osób w domach pomocy społecznej (1,7 mln zł).
Niezwykle istotnym punktem majowej sesji było przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy Skoczów za 2019 rok. Kwota wykonanych dochodów wyniosła 127.313.607 zł (103,7% planu), natomiast kwota wykonanych wydatków wyniosła 120.216.480 zł (92,6% planu). Na koniec grudnia 2019 roku zadłużenie gminy Skoczów wynosiło 13,2 mln zł. Kwota nadwyżki operacyjnej, czyli środków, które możemy inwestować w rozwój naszego miasta, wyniosła 11,2 mln zł (różnica pomiędzy dochodami a wydatkami bieżącymi).
Najtrudniejszym punktem majowej sesji było podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty. Przez ostatnie trzy lata stawka wynosiła 9 zł od osoby i – co należy podkreślić – była najniższą wśród okolicznych gmin. Zgodnie z wymogami prawa burmistrz mógł przedłużyć umowę o kilka miesięcy i na drodze negocjacji z wykonawcą od stycznia do maja 2020 roku stawka wynosiła 15,90 zł od osoby. Koniec umowy oznacza nic innego, jak konieczność rozpisania przetargu. Przypomnę tylko, że to ustawodawca w 2012 roku wymusił na samorządach konieczność prowadzenia gospodarki odpadami i pośredniczenia pomiędzy mieszkańcem a firmą odbierającą. W lipcu 2019 roku parlament przyjął, a Prezydent RP podpisał kolejną nowelizację ustawy, w której narzucono zmianę rozliczenia z wykonawcą – z rozliczenia ryczałtowego od mieszkańca na rozliczenie wagowe. Co to oznacza w praktyce? Gmina będzie od 1 czerwca płacić wykonawcy za każdy kilogram zebranych surowców wtórnych, jak i pozostałości po segregacji, czyli tzw. śmieci zmieszanych. Zmiana sposobu rozliczenia dodatkowo generuje kolejne koszty związane z koniecznością budowy i obsługi wagi, przez którą tzw. śmieciarki będą musiały przejechać dwukrotnie (przed rozpoczęciem zbiórki i po jej zakończeniu) .
Niestety, do nowego przetargu zgłosiło się tylko jedno konsorcjum, a zaproponowana stawka 870 zł/Mg w przeliczeniu na uśrednioną ilość produkowanych odpadów wymusza wzrost opłaty do 26 zł od osoby. Gigantyczny wzrost opłaty wzbudza oburzenie wszystkich, bez wyjątku. Posypały się gromy na burmistrza i radnych, ale drodzy Państwo, co można zrobić inaczej? Niepodpisanie umowy i niepodjęcie uchwały o zmianie stawki spowodowałoby, że od 1 czerwca śmieci zostałyby na ulicach. Wszyscy mieszkańcy zadają identyczne pytanie: dlaczego tak dużo? Niestety, nie mamy możliwości zmuszenia wykonawcy, aby tłumaczył się z zaproponowanej stawki. Bez wątpienia na zmianę ceny ma wpływ lawinowy wzrost opłaty środowiskowej, której wysokość została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. Opłata od 2017 roku do 2020 roku wzrosła z 74 zł/Mg do 270 zł/Mg, czyli o 265%! Z posiadanych statystyk wynika, że w porównaniu do roku 2016 mieszkańcy Skoczowa „produkują” o 41% więcej odpadów, co oczywiście również ma wpływ na wzrost kosztów gospodarki odpadami. Czy jako mieszkańcy mamy jakikolwiek wpływ na cenę? Moim zdaniem, każdy z nas powinien starać się używać opakowań wielokrotnego użytku, rzetelnie segregować oraz starać się zagospodarować odpady zielone w ramach własnej posesji przez kompostowanie lub mulczowanie. Jako ciekawostkę podam, że jeden worek z trawą waży średnio 12-13kg, co oznacza, że musimy firmie odbierającej odpady zapłacić za zabranie tego worka 11 z ł.
Jednogłośnie została przyjęta uchwała w sprawie nadania honorowych tytułów „Zasłużony/a dla miasta/sołectwa”. Uchwała jest tylko formalnością, gdyż nominacji dokonują mieszkańcy, którzy w ten sposób chcieliby okazać wdzięczność i podziękować za bezinteresowne działania, zaangażowanie oraz wysiłki na rzecz rozwoju lokalnej społeczności. Niestety, w związku z ograniczeniami w organizacji imprez nie znamy jeszcze terminu piątej edycji uroczystej gali, na której chcielibyśmy wręczyć honorowe tytuły osobom szczególnie ważnym dla lokalnej społeczności.
Na wniosek burmistrza Mirosława Sitko Rada Miejska Skoczowa przyjęła uchwałę w sprawie odroczenia do 30 września 2020 r. terminu płatności podatku od nieruchomości, których płatność przypada w maju i czerwcu 2020 r. Uchwała ma zastosowanie do przedsiębiorców, którym ograniczono możliwość prowadzenia działalności na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 roku (Dz. U. z 2020 r. poz. 697). Niestety, uchwała nie może działać wstecz i dotyczyć podatku z tytułu zaległości podatkowych powstałych począwszy od 10 kwietnia 2020 r. Dlatego należy skorzystać z możliwości złożenia wniosku indywidualnego, który będzie rozpatrywany przez Burmistrza Miasta Skoczowa. Aby skorzystać z odroczenia terminu płatności podatku od nieruchomości:
- osoby prawne składają korektę deklaracji wraz z formularzem informacji przedstawianych przy ubieganiu się pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19;
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą składają jedynie formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
Przedsiębiorcy, którzy nie mogą skorzystać z odroczenia terminu płatności podatku od nieruchomości na podstawie niniejszej uchwały, a ich płynność finansowa z powodu pandemii uległa pogorszeniu, mogą korzystać z możliwości rozpatrywania indywidualnie składanych przez przedsiębiorców wniosków o odroczenie terminu płatności podatku, odroczenie, umorzenie lub rozłożenie na raty należności z tytułu zaległości podatkowych powstałych począwszy od 10 kwietnia 2020 r. W przypadku przedsiębiorców, których działalność nie została ograniczona stosownymi rozporządzeniami Rady Ministrów, konieczne będzie dostarczenie dokumentów uzasadniających udzielenie pomocy, np. dokumentów finansowych obrazujących obniżenie obrotów firmy w konkretnym okresie 2020 i poprzedniego roku.
W kolejnych punktach skarbnik gminy Jerzy Ciałoń omówił dwa projekty uchwał w sprawie zmian w budżecie:
- uzupełnienie sieci wodociągowej (100 tyś zł);
- modernizacja punktu selektywnej zbiórki odpadów (544 tyś. zł);
- zwiększenie do 432tyś. zł kwoty przeznaczonej na wymianę pieców (z dotacji skorzysta 108 gospodarstw domowych).
Przez aklamację przyjęto uchwałę w sprawie nowych statutów sołectw, w których dostosowano treść do obowiązujących przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz uregulowano lub doprecyzowano sprawy do tej pory nieunormowane w sposób wyczerpujący.
Szczegółowe informacje o podjętych uchwałach, tematyce i protokołach z posiedzeń komisji oraz sesji znajdują się na stronie www.skoczow.esesja.pl. Kolejna planowa sesja Rady Miejskiej odbędzie się 24 czerwca o godz. 15.00.
Rajmund Dedio
Przewodniczący Rady Miejskiej Skoczowa
TRWA NABÓR WNIOSKÓW DO PROGRAMU „CZYSTE POWIETRZE”
Burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko informuje, że w Urzędzie Miejskim w Skoczowie można składać wnioski o dofinansowanie na wymianę źródeł ciepła w ramach programu „Czyste Powietrze” – od 15 maja 2020 r. na nowych zasadach.
Co zmieniło się w programie „Czyste Powietrze”? Cały proces aplikacyjny jest teraz sprawniejszy, uproszczone zostały kryteria dochodowe, a czas rozpatrywania wniosków skrócił się z 90 do 30 dni. Co więcej, program „Czyste Powietrze” zintegrowany został z programem „Mój Prąd”, dlatego już nie ma konieczności składania dwóch osobnych wniosków, aby uzyskać dotację na montaż instalacji fotowoltaicznej. Pojawiła się również możliwość składania wniosków online w serwisie gov.pl.
Oczywiście, pomocy w poprawnym wypełnieniu wniosku oraz wszelkich informacji na temat nowych zasad programu udzielają pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska Urzędu Miejskiego w Skoczowie. Przypominamy, że w lipcu 2019 r. gmina Skoczów, jako pierwsza i na razie jedyna w powiecie cieszyńskim, podpisała porozumienie w sprawie współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w zakresie realizacji programu „Czyste powietrze”, a we wrześniu w urzędzie miejskim otwarty został punkt przyjmowania wniosków. Zainteresowanie w gminie jest duże, głównie w zakresie pozyskiwania informacji. Do połowy maja br. do skoczowskiego urzędu wypłynęło ok. 50 wniosków na dofinansowanie zadań w ramach programu „Czyste powietrze”, które zostały przekazane do funduszu w Katowicach.
Program „Czyste powietrze” to jednak nie jedyna możliwość na pozyskanie dofinansowania do wymiany starych pieców węglowych na ekologiczne kotły gazowe lub ekologiczne kotły na paliwo stałe. Można się ubiegać także o środki w ramach gminnego programu ograniczenia niskiej emisji. Przypomnijmy – w tym roku ten program cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem mieszkańców. Do Urzędu Miejskiego w Skoczowie wpłynęło aż 119 wniosków o dofinansowanie. 108 wnioskodawców po pozytywnej weryfikacji zgłosiło wolę podpisania umowy. Aż 84 wnioski dotyczyły wymiany kotła na kocioł gazowy. Aby wszystkie prawidłowo złożone wnioski mogły być pozytywnie rozpatrzone, na wniosek burmistrza Skoczowa Rada Miejska znacząco zwiększyła środki w budżecie na ten cel ze 100 tys. zł do 432 tys. zł. Co ważne, ubieganie się o dotację z programu „Czyste Powietrze” nie wyklucza możliwości uzyskania dofinansowania do wymiany kotła C.O. z budżetu gminy Skoczów. Należy jednak pamiętać, że suma dofinansowań nie może przekroczyć 100% kosztów kwalifikowanych zadania.
Program wymiany starych pieców węglowych w gminie Skoczów ponownie uruchomiono w 2016 roku, po 3 letniej przerwie. W pierwszym roku udzielono dofinansowania do wymiany 19 kotłów, w tym 9 gazowych i 10 na paliwo stałe, na łączną kwotę 75 765 zł. W kolejnym, 2017 roku środki gminne trafiły na wymianę 40 kotłów, w tym 28 gazowych i 12 na paliwo stałe, na łączną kwotę 154 471,30 zł. W roku 2018 dofinansowano wymianę 60 kotłów, w tym 45 gazowych i 15 na paliwo stałe, na łączną kwotę 238 135,38 zł. Natomiast w 2019 roku dofinansowania udzielono do wymiany 55 kotłów, w tym 50 gazowych i 5 na paliwo stałe, na łączną kwotę 219 467,66 z ł.
Licząc od 2016 roku, to już niemal 300 domostw, które stały się bardziej ekologiczne lub takie będą w niedalekiej przyszłości. Te zmiany z pewnością pozytywnie wpływają na czystość powietrza, którym oddychamy – od tego zależy nasze zdrowie i stan samopoczucia.
Tekst: BPI
ZGODNIE Z WYTYCZNYMI MEN, GIS i MZ
Od 25 maja w skoczowskich przedszkolach i szkołach dla klas I-III przywrócone zostały zajęcia opiekuńcze dla dzieci. Możliwość stopniowego uruchamiania placówek oświatowych była uzależniona od odpowiedniego przygotowania – oczywiście zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Edukacji Narodowej. Już końcem maja szkoły złożyły wnioski do Ministerstwa Zdrowia o udostępnienie dyspenserów i płynów do dezynfekcji. Bardzo szybko wnioski zostały zaakceptowane i już od 1 czerwca urządzenia były dostarczane i montowane w szkołach. Dyspensery przekazane zostały na bezpłatne użytkowanie na 18 miesięcy, są objęte gwarancją i serwisem producenta .
Przypomnijmy, że zajęcia edukacyjne do końca roku szkolnego będą odbywać się w formie zdalnej. W czasie, gdy placówki oświatowe przygotowywały się do uruchomiania zajęć opiekuńczych, do gminy Skoczów napłynęły dobre informacje dotyczące otrzymania kolejnego dofinansowania na zakup laptopów do nauki zdalnej. Tym razem udało się pozyskać aż 105 tys. zł dofinansowania. Ze środków z II edycji programu „Zdalna Szkoła+” zakupionych zostanie kilkadziesiąt nowych laptopów. To wsparcie zostanie skierowane dla rodzin ubogich z minimum trojgiem dzieci.
Co więcej, z pomocą Miejskiego Zarządu Oświaty, Wydziału Spraw Obywatelskich i Obronnych UM oraz Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie wszystkie placówki udało się kompleksowo wyposażyć w niezbędne środki ochrony osobistej oraz płyny do dezynfekcji. W szczególności: maseczki jednorazowe, rękawice winylowe i nitrylowe, przyłbice, fartuchy jednorazowe i termometry bezdotykowe i dotykowe, jak również koncentrat płynu dezynfekującego do podłóg, płyny do dezynfekcji rąk, powierzchni i urządzeń. Sporo płynów i maseczek placówki otrzymały z Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach. Gmina Skoczów na bieżąco monitoruje sytuację w placówkach i wspólnie z dyrektorami ustala działania w zakresie kolejnych kroków związanych ze znoszeniem obostrzeń oraz organizowaniem ich działalności na poszczególnych etapach.
Tekst i zdjęcie: MZO/BPI
CZY ODBĘDZIE SIĘ „LATO W MIEŚCIE”?
W CZASIE PANDEMII POTRZEBNA SPECJALNA KADRA – APEL ZASTĘPCY BURMISTRZA
Szanowni Mieszkańcy, jak wiecie, jesteśmy jedną z nielicznych gmin w Polsce, która corocznie organizuje przez okres całych wakacji nieodpłatne półkolonie dla dzieci. Dzięki wyjątkowym staraniom dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Edyty Godziek oraz wielu wspaniałych opiekunów grup, w tym także zaangażowanych nauczycieli, co roku skoczowskie półkolonie są bezpieczną i ciekawą dla dzieci, ale także prawie bezkosztową dla rodziców formą spędzania wakacji, w których opieka stacjonarna przeplatana jest wyjazdami połączonymi z różnymi atrakcjami. Taka forma wsparcia rodzin, podobnie jak zapewnienie wakacyjnej opieki przedszkolnej, jest dla nas jednym z priorytetów. Co roku z półkolonii w Skoczowie korzysta około 500 dzieci – z czego ponad 3/4 stanowią dzieci poniżej 10 roku życia.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiły się jednak nowe wymogi. Większość z nich jesteśmy w stanie spełnić ponosząc dodatkowe nakłady. Jednak z wytycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia, jak i Głównego Inspektora Sanitarnego wynika jednoznacznie, że w ramach półkolonii powinniśmy zapewnić stałą obecność lub możliwość natychmiastowej interwencji pielęgniarki lub ratownika medycznego czy lekarza. W praktyce oznacza to, że taka osoba powinna być dostępna w miejscu półkolonii lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie – ale pod stałym dyżurem. Zgodnie z wytycznymi, nie może to być osoba z tzw. grupy podwyższonego ryzyka powikłań – a więc także osoba w wieku powyżej 60 roku życia. Pomimo pełnego zaangażowania pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej, jak i Miejskiego Zarządu Oświaty, w czasie pandemii nie potrafimy znaleźć osoby o takich kwalifikacjach, która dysponowałaby wolnym czasem. Powoduje to ryzyko, że półkolonie w tym roku nie odbędą się.
Zwracam się więc z otwartą prośbą do osób mogących podjąć się tego zajęcia, a posiadających wykształcenie pielęgniarskie, ratownika medycznego lub medyczne, o kontakt z dyrektorem Ośrodka Pomocy Społecznej w Skoczowie. Być może, dzięki Waszemu zaangażowaniu, chociaż część półkolonii uda się zorganizować.
Andrzej Bubnicki
Zastępca burmistrza Skoczowa
BEZPOŚREDNIA OBSŁUGA STRON W URZĘDZIE MIEJSKIM – NOWE ZASADY
Od 1 czerwca wszystkie biura i wydziały Urzędu Miejskiego w Skoczowie znów przyjmują interesantów. Otwarta została również kasa urzędu. Nadal obowiązują zasady dotyczące stosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa – to znaczy: należy zachować bezpieczny odstęp od pozostałych osób przebywających w urzędzie, zakrywać usta i nos oraz dezynfekować ręce.
Interesanci będą wpuszczani po jednej osobie do pomieszczenia, maksymalnie przed pomieszczeniem mogą przebywać dwie osoby przestrzegające obowiązujących obostrzeń i wymogów sanitarnych. Pierwszeństwo mają osoby, które umówiły się wcześniej telefonicznie, na określoną godzinę.
Dokumenty należy składać poprzez środki komunikacji elektronicznej lub do specjalnej skrzyni na korespondencję w tymczasowym punkcie podawczym znajdującym się w holu głównym budynku Urzędu Miejskiego w Skoczowie, Rynek 1, 43-430 Skoczów.
Kasa Urzędu Miejskiego w Skoczowie jest czynna dla interesantów od poniedziałku do czwartku w godz. 7.30-14.30, w piątek w godz. 7.30-14.00.
Pomimo wprowadzonych zmian, burmistrz zachęca do załatwiania spraw telefonicznie dzwoniąc pod nr tel. , mailowo na e-mail: lub za pomocą platformy ePUAP. Informacje o zmianach na bieżąco podawane są na stronie www.skoczow.pl w zakładce „Koronawirus – najważniejsze informacje” oraz na gminnym profilu na Facebooku „Gmina Skoczów – Skocz do Skoczowa”.
Tekst: BPI
MOBILNA TURYSTYKA
W czasach koronawirusa wiele inicjatyw przeniosło się do świata wirtualnego – również te o charakterze turystycznym. W sieci znajdziemy wiele filmów, interaktywnych projektów i aplikacji promujących różne miejsca, obiekty, a nawet regiony. Wirtualnie możemy zapoznać się na przykład z ofertą turystyczną Śląska Cieszyńskiego, a w tym Skoczowa, poprzez aplikację „Cieszyńska Kraina”. Co prawda, aplikacja nie jest nowością, jednak jak najbardziej wpisuje się w obecne czasy. Z prezes Stowarzyszenia LGD „Cieszyńska Kraina” Dominiką Tyrną rozmawiamy o możliwościach aplikacji, a także o różnych formach wsparcia, na jakie może liczyć branża turystyczna.
Czym jest aplikacja „Cieszyńska Kraina” i co oferuje ona użytkownikowi?
Aplikacja mobilna „Cieszyńska Kraina” to propozycja zapoznania się z malowniczymi okolicami, położonymi tuż przy czeskiej granicy. Liczne wzniesienia Pogórza Cieszyńskiego, przepiękne widoki rozpościerające się ze szczytów, szemrzące strumyki, bezkresne lasy i spokojne wsie rozsiane wśród pól. Taką właśnie ofertę dla turystów ma Cieszyńska Kraina, którą można zwiedzać z mobilną aplikacją. Nie tylko poprowadzi nas ona po atrakcyjnie usytuowanych szlakach turystycznych, ale pokaże nam najważniejsze zabytki i wskaże ciekawe obiekty, których nie można ominąć podczas pobytu w okolicy. Aplikacja swoim zasięgiem obejmuje tereny dwunastu gmin: Brenna, Chybie, Dębowiec, Goleszów, Hażlach, Istebna, Skoczów, Strumień, Szczyrk, Ustroń, Wisła i Zebrzydowice, wchodzących w skład Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Cieszyńska Kraina”. Użytkownik może skorzystać z geolokalizacji, dzięki której nie tylko pozna dokładnie swoją pozycję, ale może także z dużym ułatwieniem przemierzyć dany szlak oraz odnaleźć interesujący go obiekt. Mobilny przewodnik zawiera moduł wydarzeń z opcją dodawania ich do planera – dzięki temu jesteśmy na bieżąco z tym, co dzieje się w okolicy i możemy dodać poszczególne imprezy do naszego kalendarza, aby o nich nie zapomnieć. O ważnych wydarzeniach z regionu dowiemy się także dzięki usłudze push – system wyświetli nam na ekranie powiadomienie. Kolejną atrakcyjną częścią aplikacji są questy, będące świetną propozycja połączenia aktywnego wypoczynku z turystyką odkrywczą i poznawczą. Użytkownik, w czytelnej i przyjemnej formie, otrzymuje wierszowane zagadki do rozwiązania, które wiążą się z koniecznością odnalezienia danej lokalizacji. Po wykonaniu zadania przechodzimy do kolejnego etapu zabawy, a na jej końcu czeka wirtualna nagroda. Aplikacja posiada również skaner kodów QR, opcję sharowania i moduł dojazdu. Sama aplikacja działać może w trybie offline, a połączenie z internetem jest potrzebne jedynie do przeprowadzania aktualizacji i korzystania z opcji wyznaczania trasy dojazdu.
Od kiedy można z niej korzystać i czy przewidziane są jakieś nowości w jej funkcjonowaniu?
Nasza aplikacja funkcjonuje już od 2014 r. Początkowo powstała w ramach realizacji projektu współpracy pomiędzy naszą LGD „Cieszyńska Kraina”, a partnerską LGD na Kaszubach – Stowarzyszenie Turystyczne Kaszuby. Zarówno w 2016 r., jak i obecnie, aktualizujemy naszą aplikację o parametry techniczne, tak aby odpowiadała dzisiejszym standardom. Dodatkowo w 2016 r. do aplikacji zostały dodane cztery gminy, które w poprzednim okresie programowania nie były członkami LGD. Obecnie dodajemy także moduł redaktorów dla każdej z gmin, tak aby każdy mógł samodzielnie i na bieżąco wprowadzać wszelkie gminne aktualności.
Jak w tym czasie wygląda finansowe wsparcie dla instytucji z branży turystycznej? Czy coś się zmieniło?
Nasze stowarzyszenie dysponuje środkami na rozwój przedsiębiorstw bądź podjęcie działalności gospodarczej w zakresie turystyki na dotychczasowych zasadach – nic się w tym zakresie nie zmieniło w skutek epidemii Covid-19. Za naszym pośrednictwem można uzyskać dofinansowanie do istniejącej działalności na jej rozwój do 300 tys. zł, co stanowi jednak nie więcej niż 50%, lub otrzymać 100% dofinansowania wynoszącego 50 tys. zł na rozpoczęcie nowej działalności. Wnioski o dofinansowanie można składać w siedzibie biura LGD w Skoczowie przy ul. Mickiewicza 9 w wyznaczonym terminie konkursowym. Aktualnie, wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, prowadzimy intensywne prace nad przygotowaniem się do ogłoszenia kolejnych naborów wniosków, między innymi w zakresie turystyki.
Czy są jeszcze inne formy wsparcia dla tych instytucji? W jaki sposób takie instytucje mogą się promować lub oferować swoje usługi czy produkty?
Co roku nasza LGD bierze udział m.in. w Targach „Atrakcje Regionów” w Chorzowie oraz innych imprezach promocyjno-wystawienniczych, podczas których bezpłatnie udostępniamy nasze stoisko wystawiennicze dla celów promocyjnych danego podmiotu. Z naszego zaproszenia do współpracy skorzystała m.in. Willa Słoneczna z Dębowca czy firma Grawerlik z Kiczyc oraz wiele innych podmiotów. Dodatkowo promujemy m.in. usługi turystyczne na naszej stronie www.cieszynskakraina.pl oraz na Facebook’u. Jesteśmy otwarci na nowe pomysły i możliwości promocji naszego terenu. Serdecznie zapraszamy podmioty zainteresowane współpracą do kontaktu z biurem LGD.
Dziękujemy za rozmowę.
BPI
OGŁOSZENIE O PONOWNYM WYŁOŻENIU DO PUBLICZNEGO WGLĄDU MIEJSCOWEGO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO SOŁECTWA MIĘDZYŚWIEĆ
Od 15 czerwca do 6 lipca 2020 r. w Urzędzie Miejskim w Skoczowie (w pokoju nr 27), w godzinach pracy urzędu, zostanie wyłożony do publicznego wglądu projekt MPZP sołectwa Międzyświeć wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Projekt planu, wraz z prognozą i pełną informacją o ponownym wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu, dostępne są również na stronie internetowej gminy w zakładce „Dla Mieszkańców / Konsultacje społeczne”.
Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu odbędzie się 25 czerwca 2020 r. w Sali Widowiskowej MCK „Pod Pegazem” przy ul. Targowej 26 o godz. 14.00. Każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego, może wnieść uwagi, które należy składać na piśmie do Burmistrza Miasta Skoczowa z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej i adresu, oznaczenia nieruchomości, której uwaga dotyczy, w nieprzekraczalnym terminie do 20 lipca 2020 r. Wnioski i uwagi w postępowaniu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko należy wnosić w nieprzekraczalnym terminie do 20lip ca 2020 r.
Więcej informacji można uzyskać dzwoniąc do Wydziału Nieruchomości i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Skoczowie pod nr .
Tekst: BPI
OBWIESZCZENIE W SPRAWIE PRZEBUDOWY I BUDOWY SIECI GAZOWEJ W POGÓRZU
Burmistrz Miasta Cieszyna zawiadamia strony postępowania, jednocześnie podając do publicznej wiadomości informację o wydanej w dniu 25 maja 2020 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, polegającego na przebudowie i budowie sieci gazowej wysokiego ciśnienia o średnicy od 80 do 200 mm, ciśnieniu 2,5 MPa i długości ok. 3000 m, planowanego do realizacji w miejscowości Pogórze na terenie gminy Skoczów (gazociąg relacji SRP I Pogórze – Pogórze ul. Bielska).
Z całością zgromadzonej w sprawie dokumentacji można zapoznać się w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Cieszynie, Rynek 1, 43-400 Cieszyn, pokój 117, w godzinach pracy urzędu, po wcześniejszym uzgodnieniu formy i trybu udostępnienia dokumentacji (tel. , e-mail: ).
Pełną treść obwieszczenia Burmistrza Miasta Cieszyna znaleźć można w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Skoczów (www.bip.skoczow.pl).
Tekst: BPI
ZARZĄDZENIE NR 0050.121.2020 BURMISTRZA MIASTA SKOCZOWA
z dnia 10 czerwca 2020 r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektów uchwał dot. systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Skoczów
Na podstawie art. 5a ust. 1, art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 roku, poz. 713) oraz §3 ust. 3 pkt 1 i §4 ust. 1 pkt 3, ust. 3 i ust. 4 uchwały nr XLV/555/2010 Rady Miejskiej Skoczowa z dnia 27 maja 2010 roku w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Skoczów oraz określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji
zarządzam:
§ 1. Przeprowadzić konsultacje społeczne nastepujących projektów uchwał:
- w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym,
- w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanych przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Skoczów,
- w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- w sprawie zmiany uchwały nr XXI/240/2016 z dnia 23 sierpnia 2016 r. Rady Miejskiej Skoczowa w sprawie określenia rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi.
§ 2. Konsultacje trwają od 18 czerwca 2020 r. do 22 czerwca 2020 r.
§ 3. W konsultacjach mogą brać udział mieszkańcy Gminy Skoczów.
§ 4. Konsultacje będą prowadzone w formie składania opinii i uwag na druku konsultacyjnym.
§ 5. 1. Projekt uchwały oraz druki konsultacyjne będą dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Skoczów https://www.bip.skoczow.pl oraz na stronie internetowej ww.skoczow.pl w zakładce „Dla Mieszkańców” - „Konsultacje społeczne”, od dnia ogłoszenia zarządzenia o konsultacjach, do końca trwania konsultacji.
2. W sprawie udzielania wyjaśnień należy kontaktować się telefonicznie pod numerem wew. 143 z pracownikami Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska Urzędu Miejskiego w Skoczowie, Rynek 1, 43-430 Skoczów, w terminie określonym w § 2, w poniedziałek, środę i czwartek w godzinach od 7:30 do 15:30, wtorek od godziny 7:30 do 16:30, piątek od godziny 7:30 do 14:30
§ 6. Opinie i uwagi można składać na formularzu konsultacyjnym w formie elektronicznej na adres: lub w formie pisemnej do specjalnej skrzyni na korespondencję w tymczasowym punkcie podawczym znajdującym się w holu głównym budynku Urzędu Miejskiego w Skoczowie, Rynek 1, 43-430 Skoczów w terminie do dnia 22 czerwca 2020 r., do godziny 15:30.
§ 7. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie konsultacji jest Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska Urzędu Miejskiego w Skoczowie.
§ 8. Zarządzenie ogłasza się w sposób określony w § 4 ust. 4 pkt 2-4 Uchwały nr XLV/555/2010 Rady Miejskiej Skoczowa z dnia 27 maja 2010 r.
§ 9. Wykonanie zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska Urzędu Miejskiego w Skoczowie.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
z up. Burmistrza Miasta Skoczowa
Zastępca Burmistrza Miasta Skoczowa
Andrzej Bubnicki